Droge slijmvliezen (ogen, neus en huid) in de overgang


Leen Steyaert


17 augustus 2017

Wat is de functie van de slijmvliezen?

Je huid en slijmvliezen hebben een belangrijke functie voor je weerstand. Ze zijn de eerste barrière van je lichaam en beschermen je op die manier tegen indringers. Slijmvliezen komen voor op verschillende plekken in je lichaam. Onderstaande lichaamsdelen zijn bijvoorbeeld allemaal bedekt met slijmvliezen:

  • ogen
  • mondholte
  • neusholte
  • keelholte
  • longen
  • vagina
  • blaas
  • darmen

Je slijmvliezen zijn normaliter vochtig en maken slijm aan om stoffen af te voeren. Zo loopt het overtollig slijm uit je neusholten samen met de af te voeren (stof)deeltjes via de keel de maag in, waar ze onschadelijk worden gemaakt door de hoge zuurtegraad. De overgang kan echter van invloed zijn op de conditie van je slijmvliezen.

Wat is de relatie tussen de overgang en droge slijmvliezen?

Als je in de overgang komt, gaan je eierstokken steeds minder oestrogeen produceren. Tot de productie van oestrogeen uiteindelijk helemaal stopt. Je vetcellen (en bijnieren) nemen een deel van de productie van oestrogeen over, maar het niveau van oestrogeen is hoe dan ook veel lager dan voor de overgang. Oestrogeen speelt een belangrijke rol bij het goed functioneren en vochtig houden van de slijmvliezen. De daling van het oestrogeen kan de conditie van je slijmvliezen daardoor nadelig beïnvloeden. Je kunt daarbij denken aan de slijmvliezen in je ogen, de slijmvliezen in je neus en de slijmvliezen in je vagina.

Lees alles over de overgang

Hoe kom je aan droge ogen in de overgang?

Als je in de overgang komt, kan het zijn dat je last krijgt van droge ogen. Door de verminderde aanmaak van oestrogeen kunnen de slijmvliezen in je ogen namelijk droger worden. Doordat de aanmaak van oestrogeen uiteindelijk heel sterk terugloopt, worden je slijmvliezen alsmaar droger en kunnen droge ogen een steeds grotere rol in je leven gaan spelen. Droge ogen in de overgang kenmerken zich vooral door een droog, branderig gevoel in de ogen en het gevoel steeds te moeten knipperen.

4 tips bij droge ogen in de overgang

  • Probeer je huis en kantoor goed te ventileren. Vermijd ruimtes met airconditioning en centrale verwarming zoveel mogelijk. Beide kunnen namelijk droge slijmvliezen in de hand werken.
  • Heb je last van droge slijmvliezen in de ogen? Let er dan specifiek op dat je goed met je ogen knippert. Zeker wanneer je leest, televisie kijkt of achter de computer zit. Dan wil het er namelijk nog wel eens bij inschieten.
  • Drink voldoende water. Wanneer je gedehydrateerd raakt, onttrekt je lichaam namelijk vocht aan de slijmvliezen van je ogen.
  • Voorkom uitdroging van je ogen door ze extra te bevochtigen met A.Vogel Oogdruppels Extra Intensief. De A.Vogel Oogdruppels Extra Intensief zijn 100% natuurlijk en bevochtigen je ogen intensief en langdurig. Bovendien zijn ze ook geschikt voor dragers van contactlenzen (harde én zachte lenzen).

Hoe kom je aan een droge vagina in de overgang?

Als de oestrogeenproductie achteruit gaat, kunnen de slijmvliezen aan de binnenkant van de vagina droger en dunner worden en de huid kan minder elastisch worden. Vrijen kan daardoor ongemakkelijk en pijnlijk aanvoelen. Je libido kan minder worden, waardoor je misschien liever niet vrijt. Maar juist het regelmatig hebben van plezierige seks zorgt ervoor dat de slijmvliezen van de vagina goed doorbloed en vochtig blijven.

droge slijmvliezen vagina in de overgang

3 tips bij een droge vagina in de overgang

  • Neem bij het vrijen ruim de tijd voor het voorspel. Dat maakt de kans op het vochtig worden van de slijmvliezen een stuk groter. Ga sowieso nooit over tot penetratie als de vagina nog te droog is. Daardoor kan de binnenkant van de vagina beschadigd raken en dat kan infecties in de hand werken. Gebruik desgewenst een glijmiddel bij het vrijen. Let er echter goed op dat dit een glijmiddel op basis van natuurlijke ingrediënten is. De LiquiGel van Multi-Gyn kan hier bijvoorbeeld ook heel goed voor gebruikt worden.
  • Heb je zelfs last van de vaginale droogheid als je gewoon zit of fietst bijvoorbeeld? Dan kun je overwegen om ook door de dag heen een bevochtigingsgel als Multi-Gyn LiquiGel te gebruiken.
  • Train ook regelmatig de bekkenbodemspieren. Dit kun je doen door als je aan het plassen bent, je plas steeds even op te houden. Als je eenmaal weet met welke spieren je dat doet, kun je deze op meerdere momenten van de dag aanspannen. Door de bekkenbodemspieren te trainen blijft de vagina beter doorbloed.

Hoe kom je aan een droge neus in de overgang?

Ken je dat trekkerige, jeukende en pijnlijke gevoel in je neus? Dan heb je last van een ‘droge neus’. Bij een droge neus is je neusslijmvlies uitgedroogd, waardoor wondjes en korsten ontstaan. Door de verminderde productie van oestrogeen, worden ook de slijmvliezen in de neus minder vochtig.

Je neus reinigt, bevochtigt en verwarmt ingeademde lucht. Daarom is de binnenzijde van de neus bekleed met een slijmvlies boordevol klieren die slijm produceren. Dat slijm filtert de ingeademde lucht. Wie last heeft van een droge neus is daardoor onvoldoende beschermd tegen bacteriën en virussen en is vatbaarder voor ziekten.

2 tips bij een droge neus in de overgang

  • Houd de luchtvochtigheid van de ruimte in de gaten. Dit kan door een hygrometer. Een optimale luchtvochtigheid ligt tussen de 50 en 60%. Wanneer de luchtvochtigheid te laag is kun je waterdamp aan de lucht toevoegen om een hoger vochtigheidspercentage te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld door:
    • Waterbakjes aan de verwarming te hangen.
    • Planten te plaatsen die water verdampen.
    • De temperatuur niet boven de 20 à 21 °C te laten uitkomen.
    • Een luchtbevochtiger te plaatsen.
  • Maak gebruik van een natuurlijke neusspray die je neusholtes langdurig bevochtigt en verzacht, namelijk A.Vogel Cinuforce Droog neusslijmvlies en korstjes. Deze 100% natuurlijke neusspray bevochtigt de neusholtes langdurig, ondersteunt een gezond neusslijmvlies, verweekt korstjes en verdunt ingedikt slijm waardoor het makkelijker te verwijderen is.

Wat kun je met voeding doen voor je slijmvliezen?

Om de slijmvliezen in een zo goed mogelijke conditie te houden, kan je ook je voedingspatroon aanpassen. In de overgang is het extra belangrijk hier op te letten, omdat de slijmvliezen dan de neiging hebben om droger te worden. De inname van voldoende goede vetzuren is dan bijvoorbeeld van belang. Vooral teunisbloemolie, borageolie en duindoornolie kunnen bijdragen aan het behoud van een goede conditie van de slijmvliezen. Verder zijn antioxidanten - zoals vitamine C, E, caroteen, zink en selenium - gunstig voor de slijmvliezen. Deze komen voor in alle felgekleurde groenten, fruit en kruiden.

droge slijmvliezen in de overgang antioxidanten

Antioxidanten zitten onder andere in:

  • blauwe bessen
  • boerenkool
  • kurkuma
  • groene thee
  • granaatappel
  • gojibessen
  • rauwe cacao

MenoVitaal nieuwsbrief

Ben jij op dit moment in de overgang? Meld je aan voor de MenoVitaal nieuwsbrief. Dan ontvang je iedere maand praktische tips, weetjes en adviezen over de overgang in je mail.

Schrijf je nu in

In de overgang?

 

Gelukkig bestaan er ook heel wat natuurlijke methoden om overgangsklachten te behandelen. Het voordeel van natuurlijke middelen is dat het overgangsproces zelf intact blijft. Soms kan het wel even duren voor de behandeling aanslaat; de natuur heeft tijd nodig. Hou in elk geval steeds je arts op de hoogte van alle (natuurlijke) behandelingen die je volgt.

Anderen kochten ook

60st

€ 18,99

Plaats in winkelwagen

Famosan Salvia

Helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren. Veilig langdurig te gebruiken - zonder …
Meer weten

Pittige recepten voor de BBQ: download jouw gratis e-book

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>