7 onmisbare vitamines in de overgang


Leen Steyaert

De overgang eist veel van je lichaam. Veel vrouwen hebben dan ook last van bijvoorbeeld vermoeidheid en stress door de overgang. Vitamines geven je lichaam extra ondersteuning. Zo zijn er echt onmisbare vitamines in de overgang. Ontdek nu welke vitamines je overgang makkelijker maken.

Vitamines spelen een belangrijke rol wanneer het gaat over gezondheid. Zo staan ze in voor de groei en het herstel van je lichaam. Globaal genomen zijn er 13 soorten vitamines, elk met hun eigenschappen en gezondheidsvoordelen. Hoewel je lichaam vitamines dus nodig heeft om optimaal te functioneren, maakt je lichaam zelf onvoldoende vitamines aan. Om vitaminetekorten te voorkomen, haalt je lichaam daarom vitamines uit voeding. En daarom is het dus zo belangrijk om gezond en evenwichtig te eten.

Onmisbare vitamines in de overgang

Tijdens de overgang is je lichaam constant hard aan het werken. Je veranderende hormoonspiegels brengen namelijk heel wat gevolgen met zich mee voor je gezondheid en je lichaam probeert dit op te vangen zodat je er zo min mogelijk van merkt. Maar daarvoor moet het dus wel een pak harder werken. Bijgevolg kan je extra last krijgen van bijvoorbeeld vermoeidheid in de overgang. In de overgang zijn vitamines daarom erg belangrijk: zij geven je lichaam de extra ondersteuning die het nodig heeft nu.

7 vitamines in de overgang voor een vlottere overgang

onmisbare vitamines voor een vlottere overgang

1. Vitamine A in de overgang

Vitamine A (ook gekend als retinol) is een vitamine die in vet oplosbaar is. Vitamine A heb je nodig voor een goede conditie van de huid, haren, nagels, ogen (om in het donker te kunnen zien), slijmvliezen, beenderen, tanden, gezonde lichaamscellen, bloed, immuunsysteem, seksualiteit en als bescherming van de cellen. Daarom is vitamine A in de overgang een belangrijke vitamine. Tijdens de premenopauze reguleert vitamine A de oestrogenen. In de overgang zelf gaat vitamine A uitdroging tegen van je huid en ogen.

2. Vitamine B1 in de overgang

Veel vrouwen hebben last van vermoeidheid in de overgang en van concentratiestoornissen. Ook stemmingswisselingen en depressieve gevoelens zijn veelvoorkomend in de menopauze. Een vitamine B1 tekort kan de oorzaak zijn. Vitamine B1 zorgt er namelijk voor dat je lichaam brandstof kan halen uit koolhydraten. Waardoor je energie krijgt om te functioneren.

3. Vitamine B6 in de overgang

Vitamine B6 of Pyridoxine is belangrijk voor de eiwittenstofwisseling, leverstofwisseling, zenuwen, bloedlichaampjes, groei en weerstand. Daarnaast regelt vitamine B6 mee je hormoonhuishouding. Dit is dus erg belangrijk in de overgang, nu je hormoonhuishouding danig in de war is. Vitamine B6 gaat de hormoonschommelingen (en de daarmee gepaard gaande overgangsklachten) tegen.

4. Vitamine B11 in de overgang

Tijdens de overgang kan je last krijgen van een hoge bloeddruk. Het verband tussen een hoge bloeddruk en de overgang is nog niet helemaal duidelijk. Maar dat ze met elkaar te maken hebben, staat wel vast. Recent onderzoek toont aan dat de dalende oestrogeenlevels in de overgang de schuldige zijn. Oestrogeen gaat immers kalkafzetting in de aders tegen, waardoor ze goed open blijven en het bloed vlot kan doorstromen. Wanneer je dus éénmaal in de overgang bent, en je lichaam minder oestrogeen produceert, komen je aderen meer onder druk te staan. Daardoor lopen vrouwen in de overgang ook meer risico op hart- en bloedvatziekten.

Vitamine B11, beter bekend als foliumzuur, staat bekend om zijn positieve invloed op hart en bloedvaten.

5. Vitamine C in de overgang

Heb je vaak last van sugar cravings? Dan is de kans groot dat je last hebt van een vitamine C-tekort! Vitamine C is verantwoordelijk voor het goed functioneren van je afweersysteem, je huid en bindweefsels, aderwanden, tandvlees, zicht, zenuwen, je humeur, concentratie, slaap en stressbeheersing.

Daarnaast speelt vitamine C een belangrijke rol als antioxidant in het lichaam (bestrijdt vrije radicalen die ziektes opwekken) en stimuleert de opname van ijzer.

Een tekort aan vitamine C kan op latere leeftijd het risico op osteoporose vergroten. Vitamine C is dus een erg belangrijke vitamine in de overgang! Temeer omdat je weerstand in de overgangsjaren sowieso meer onder druk staat, en deze dus echt wel een extra duwtje in de rug kan gebruiken.
>> Meer over osteoporose in de overgang

6. Vitamine D in de overgang

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, is vitamine D eigenlijk geen vitamine, maar een pro-hormoon dat verwant is aan andere steroïde hormonen zoals cortisol, testosteron en cholesterol. Tijdens de overgang is vitamine D echt onmisbaar. Vitamine D reguleert immers de hoeveelheden calcium en fosfaat in ons bloed en zorgt voor mineralisatie en groei van onze botten. Zo zorgt het voor gezonde sterke botten en tanden, maar ook voor de ontwikkeling van het afweersysteem.

Hierboven las je al dat osteoporose een probleem is in de overgang, dus een vitamine D tekort is echt te vermijden nu! Vitamine K is overigens om dezelfde reden belangrijk.

7. Vitamine E in de overgang

Vitamine E staat in voor het bloed, de bloedstolling, de doorbloeding, de ogen en de vruchtbaarheid. Het beschermt ook lichaamscellen tegen de inwerking door vrije radicalen, waardoor het beschermt tegen veroudering. Vitamine E speelt ook een belangrijke rol bij overgangsklachten. Uit onderzoek blijkt immers dat vitamine E kan helpen om opvliegers in de overgang onder controle te houden!

Vitaminesupplement in de overgang: nuttig of niet?

Je lichaam heeft de hele dag door nood aan vitamines. Niet enkel éénmalig. Het is daarom erg belangrijk om de hele dag door kleine porties vitamines te eten, zodat je lichaam deze verspreid over de dag kan inzetten. Een vitaminesupplement is daarom niet de beste oplossing om vitaminetekorten tegen te gaan. Het is uiteraard beter als je anders helemaal geen vitamines binnenkrijgt, maar in feite zijn natuurlijke vitamines het beste. Die je uit je voeding haalt dus.

Veel vitamines zijn immers wateroplosbaar. Dat wilt zeggen dat je lichaam overschotten ervan afscheidt, wanneer ze deze op dat moment niet kunnen gebruiken. Neem jij dus een vitaminesupplement in van 1000 mg vitamine C? Dan plas je een groot deel ervan even later weer uit, want je lichaam kan onmogelijk die grote hoeveelheid op dat moment allemaal ineens nodig hebben.

In de overgang?

 

Gelukkig bestaan er ook heel wat natuurlijke methoden om overgangsklachten te behandelen. Het voordeel van natuurlijke middelen is dat het overgangsproces zelf intact blijft. Soms kan het wel even duren voor de behandeling aanslaat; de natuur heeft tijd nodig. Hou in elk geval steeds je arts op de hoogte van alle (natuurlijke) behandelingen die je volgt.

Anderen kochten ook

60st

€ 19.99

Plaats in winkelwagen

Famosan Salvia

Helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren. Veilig langdurig te gebruiken - zonder …
Meer weten

Laatste wijziging op deze pagina: 29-05-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>