A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

7 dingen die niemand je vertelt over de menopauze

door Marina Cluysen, op 25 augustus 2016, Lifestyle
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Menopauze geheimen

Zit je in de overgang? Dan ben je vast al wel bekend met de klassiekers: opvliegers, nachtelijke zweetaanvallen, gewichtstoename, verminderd libido… . Stuk voor stuk bekende verschijnselen voor veel vrouwen in de menopauze. Zo bekend dat je er meestal al (véél) over gehoord en gelezen hebt, lang voor je zelf in de overgang bent. Bij het zoveelste artikel over de overgang denk je dus: “Tell me something I don’t know!”.  Wel, laat ik dat dan maar eens doen. Deze 7 dingen vertelt niemand anders je over de menopauze!

Bij het woord menopauze denken we haast automatisch aan zwetende, humeurige en vermoeide vrouwen. Opvliegers, stemmingswisselingen en verstoorde nachten zijn dan ook zeer gekende overgangsklachten. Maar de menopauze is zoveel meer dan dat. Het bewijs daarvan vind je hieronder!

1. Je hart maakt af en toe een sprongetje

Menopauze-hartritmestoornissen

Minder prettig dan het klinkt. In de overgang, de periode die voorafgaat aan de menopauze, hebben veel vrouwen last van hartkloppingen en hartritmestoornissen onder invloed van hun hormonen. Zeker de eerste keren is dat erg schrikken. Toch is het niet per se iets om je zorgen over te maken. Houdt de stoornis enkele minuten aan, wordt je er kortademig van en krijg je het gevoel dat je gaat flauwvallen (of val je daadwerkelijk flauw)? Dan kan er wel iets ernstigs aan de hand zijn. In dat geval (én ook als je je om andere redenen zorgen maakt) regel je best een afspraak bij je dokter voor verder onderzoek.

2. Je slechte cholesterol gaat de hoogte in

De meeste klachten die je ervaart tijdens de menopauze, zijn te wijten aan schommelende hormoonspiegels, met een dalende oestrogeenproductie tijdens de overgangsjaren. Door die dalende oestrogeenwaarden krijg je ook meer last van slechte cholesterol. Oestrogeen zorgt er namelijk voor dat LDL-cholesterol (de slechte soort) laag blijft en HDL-cholesterol (de goede soort) hoog. Wanneer je minder oestrogeen produceert, stijgt daardoor ook de slechte cholesterol in je lichaam, terwijl de goede cholesterol hetzelfde blijft.

Gezonde voeding en voldoende beweging zorgen ervoor dat je cholesterolwaardes in orde blijven.

3. Je hebt meer nood aan me-time tijdens de menopauze

Altijd genoten van gezellige avondjes met vrienden en vriendinnen? En daar nu plots geen zin meer in? Dan kan de menopauze de oorzaak zijn. Door de emotionele schommelingen die de overgang met zich meebrengt, kan je tijdelijk meer nood hebben aan me-time. De menopauze is het uitgelezen moment om jezelf op de eerste plaats te zetten. Met extra me-time is dan ook helemaal niets mis. Het is de ideale manier om meer over jezelf te ontdekken en tijd te besteden aan je eigen ontwikkeling.

Wanneer je dus even minder zin hebt om buiten te komen en fijne dingen te doen met vriendinnen, wilt dat niet meteen zeggen dat je depressief bent. Blijf wel waakzaam voor de signalen van een depressie!

4. Investeer nú in een goede vochtinbrengende crème

Menopauze-droge-huid

De verminderde oestrogeenproductie in de menopauze heeft ook een effect op je huid. Deze wordt droger. Gevolg? Meer rimpels en een vale huid. De oplossing is simpel: investeer in een goede vochtinbrengende crème. Deze vult de vochtbalans in je huid aan en zorgt ervoor dat je huid blijft stralen. Zelfs een gezichtsolie kan! Voor puistjes moet je immers geen schrik meer hebben ;)!

Investeren is trouwens veel gezegd: de prijs van de crème zegt niet altijd iets over de kwaliteit ervan. Duurder is dus niet altijd beter. Mijn advies? Smeer niets op je huid dat niet eetbaar is. Crèmes en oliën op basis van natuurlijke ingrediënten zijn perfect. In het gamma van A.Vogel vind je verschillende 100% natuurlijke dag- en nachtcrèmes.

Daarnaast moet je natuurlijk ook hydrateren van binnenuit. Dit doe je door voldoende water te drinken en hydraterende voeding te eten.

5. Sporten houdt je op de been!

Laat de menopauze je niet klein krijgen en blijf voldoende bewegen. Ook als je moe bent door een slechte nachtrust of als je je futloos voelt door een gebrek aan energie. De overgang vergt veel van je lichaam, maar door te sporten geef je je lichaam de nodige kracht om de strijd aan te gaan. Daarnaast helpt het ook om gewichtstoename door de overgang tegen te gaan en opvliegers onder controle te houden.

Het goede nieuws? Je hoeft helemaal niet hard te sporten om toch een groot verschil te merken. Ook kleine inspanningen helpen!

6. Bad hair days komen vaker voor

Als je haar maar goed zit, toch?! Helaas… zelfs dát is je niet altijd gegund tijdens de menopauze. Het gebrek aan oestrogeen doet je haar droger, dunner en fragieler worden. Haaruitval is dan ook een veelvoorkomende klacht tijdens de menopauze. Met deze tips ga je haarverlies tegen.

Daarnaast is het nu handig om eens een ander kapsel uit te testen. In overleg met je kapper kan je vast een nieuwe coupe vinden die je beeldig staat én komaf maakt met bad hair days!

7. Je krijgt misschien wel méér zin in seks dankzij de menopauze

Menopauze-seks

Wanneer je eenmaal in de menopauze bent, en dus niet langer vruchtbaar bent, is het moment gekomen om te stoppen met het gebruik van anticonceptiemiddelen. Daardoor hebben kunstmatige hormonen uit je anticonceptie niet langer een invloed op je libido. En vaak betekent dit dat je meer zin krijgt in seks.

Toch staan de menopauze en seks niet meteen bekend als een perfect match. Nochtans hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Vaginale droogheid strooit vaak roet in het eten, maar dit probleem kan makkelijk opgelost worden.

MultiGyn-liquigel-vaginale-droogheidMet Multi-Gyn LiquiGel bijvoorbeeld. Deze gel bevat naast plantaardige extracten ook glycerine van plantaardige oorsprong. Dit vult het natuurlijke vaginale vocht aan en zorgt voor een langdurige bevochtiging. Daarnaast beschermt Multi-Gyn LiquiGel de vaginale flora. Multi-Gyn LiquiGel behandelt niet alleen vaginale droogheid, maar verlicht ook de symptomen en voorkomt terugkerende vaginale droogheid.

Zo, dat was het 🙂. Met dank aan Meghan Rabbit van Prevention.com voor de inspiratie!

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • nicole, 1 jaar geleden

    wanneer eens een artikel over “na de menopauze” ?

  • Marina, 1 jaar geleden

    Dag Nicole, goed idee! Wat zou je precies willen weten over \”na de menopauze\”?