A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

De 3 slechtste gewoontes voor vrouwen in de overgang

door Leen Steyaert, op 20 juli 2017, Topic van de maand
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Topic Leen Steyaert

In de overgang is je lichaam als het ware in een constante staat van verandering. Dat vergt niet alleen heel wat energie, maar ook een pak aanpassingsvermogen van je lichaam. De overgang is eigenlijk een waarschuwingssignaal: je lichaam eist dat je gezonder gaat leven. Het is immers nu of nooit. Op slechte gewoontes en ongezonde voeding word je daarom nu extra hard afgerekend. Hier ontdek je wat de slechtste gewoontes voor vrouwen in de overgang zijn.

Je lichaam verandert dus erg hard tijdens de overgang. En eigenlijk zou jij dat ook moeten doen, als je de overgang zo vlot mogelijk wilt doorstaan. Daarom is het nu absoluut nodig om bepaalde slechte gewoontes af te zweren. En ook op het vlak van voeding, kan je best enkele aanpassingen doorvoeren. Hieronder een samenvatting van de slechtste gewoontes tijdens de overgang.

De slechtste gewoontes voor vrouwen in de overgang

1. Vechten tegen de kilo’s

slechte gewoontes in de overgang - diëten

De meeste vrouwen in de overgang merken dat hun middel dikker wordt en dat ze niet meer in hun broek passen omdat hun taille verdwenen is. Zelfs vrouwen die geen enkele kilo zijn aangekomen, merken toch dat hun platte buik verdwenen is en ingeruild werd voor een extra vetlaagje.

Je eerste reflex is waarschijnlijk om als een gek aan het diëten te slaan. Toch is dat niet het beste wat je nu kan doen. In de overgang kan je die paar kilootjes extra zelfs maar beter aanvaarden. Meer zelfs! Ze zijn goed voor je…

Het belang van oestrogeen in de overgang
Wanneer je lichaam minder oestrogeen aanmaakt (wat het geval is tijdens de overgang), zal het lichaam andere bronnen moeten vinden om aan oestrogeenvoorraad te komen. Dit vindt het in het vetweefsel. Je vetweefsel is de opslagplaats van je hormonen na de menopauze. Op deze manier kan je lichaam tot 20 procent van zijn oestrogeen behouden. Dit vind je waarschijnlijk niet zo leuk, maar toch is dat extra vet echt goed voor je. Dankzij de oestrogenen in het vet, ben je immers beter beschermd tegen hart- en vaatziekten en osteoporose.

Vrouwen die proberen te diëten in de overgang, leveren een gevecht tegen de bierkaai. Je lichaam zal er namelijk alles aan doen om dat extra vet toch te behouden. Wil dat dan zeggen dat je helemaal niet op je voeding moet letten? Integendeel! Een gezond voedingspatroon zorgt ervoor dat je lichaam gezond en krachtig blijft. Een gezond gewicht behouden is immers essentieel voor een goede gezondheid.

>> Lees hier meer over de voordelen van een buikje in de overgang

2. Suikerrijk eten

slechte gewoontes in de overgang - suikerrijk eten

Van alle ‘te vermijden’ voedingsstoffen in de overgang is suiker zonder enige discussie de allerbelangrijkste. Veel mensen – maar vooral vrouwen – lijden aan een ernstige vorm van suikerverslaving. Zonder dat ze het zelf beseffen, verpest deze verslaving hun hele leven (hun gevoel, hun manier van denken, hun emoties, hun eetgedrag, hun energiesysteem) en gezondheid!

Een evenwichtige bloedsuikerspiegel is zeker in de menopauze, van extreem belang voor je energiepeil, je stemming, je gewicht en je algeheel welbevinden. Als het suikergehalte in je bloed hoog is, kan je lichaam ook geen vet verbranden! Je bent dan een suikerverbrander en geen vetverbrander.

Kan jij geen 6 à 8 uur zonder eten? Dan is dat een teken dat jij een suikerverbrander bent. Zeker als je twee uur na het eten al last krijgt van flauwtes en dus nood hebt aan voedsel.

Het belang van trage koolhydraten

Volledig suikervrij eten is voor de meeste mensen onmogelijk. Alle koolhydraten in je voeding worden in je lichaam namelijk afgebroken tot suikermoleculen. Er is echter een belangrijk onderscheid tussen trage en snelle koolhydraten.

Trage koolhydraten worden trager opgenomen en minder snel omgezet in glucose. Ze bevatten als extraatje meer plantaardige eiwitten, vezels, vitamines, mineralen en sporenelementen. Hierdoor helpen ze zelfs  het verouderingsproces af te remmen. Je vindt trage koolhydraten o.a. in volkorenproducten, knolgewassen, wortelgewassen, bonen en peulvruchten.

Je suikerinname beperken
De beste manier om suiker te vermijden of je suikerconsumptie drastisch terug te schroeven, is uitsluitend verse, onbewerkte, authentieke voeding te nuttigen. De meeste verpakte voedingsproducten bevatten één of andere vorm van toegevoegde suiker, zelfs zonder dat je dit proeft. Kijk steeds naar de ingrediëntenlijst als je verpakte voeding koopt.

>> Ontdek hier welke voedingsmiddelen nog een negatief effect hebben op de overgang

>> Bekijk hier alle schuilnamen die voedingsproducenten gebruiken voor suiker

3. Roken + alcohol en koffie drinken

slechte gewoontes in de overgang - roken

Rokers produceren minder oestrogenen dan niet-rokers. Zeker in de menopauze moet je alert zijn voor extra verlies van oestrogeen.

Een glaasje alcohol kan heel lekker zijn en je helpen ontspannen. Maar 1 glas wijn belast je hormoonbalans met 30% gedurende de volgende 24 uur!

En ook koffie drinken doe je best met mate. Veel koffie drinken verstoort de verhouding tussen je stresshormonen en je oestrogeenbalans. Cafeïnerijke dranken zoals koffie, energiedrankjes en frisdranken kunnen opvliegers triggeren en bijdragen aan slapeloosheid.

Ken je onze Bambu al? Dit is een cafeïnevrije koffievervanger op basis van cichorei, Turkse vijgen, tarwe, gemoute gerst en Griekse eikels. Een lekker en gezond kopje koffie voor elk moment dus. Lees hier meer over Bambu.

Het belang van een goed functionerende lever tijdens de menopauze

Omdat de stofwisseling van je hormonen in de lever gebeurt, is het belangrijk goed voor je lever te zorgen en deze niet extra te belasten. Je lever krijgt het immers sowieso al hard te verduren door bv. luchtvervuiling.

Gezonde voeding is daarom een noodzaak maar ook stoffen zoals mariadistel, DIM en glutathion ondersteunen je leverfunctie. Let er bovendien op dat je zo weinig mogelijk xeno-oestrogenen opneemt. Dit noemen we ook wel namaakhormonen. Xeno-oestrogenen vind je in weekmakers uit plastic, conserveringsmiddelen zoals parabenen, pesticiden en herbiciden. Al deze stoffen moeten immers ook in de lever afgebroken worden waardoor de lever amper energie over heeft voor z’n echte taken.

Wil jij je lever terug op adem laten komen? Dan is een detox de ideale manier om dat te doen. Lees hier hoe je best kan detoxen als je in de overgang bent. Of ontdek ons gezonde dagmenu voor vrouwen in de overgang.

Het probleem van de gejaagdheid
In deze moderne tijden is er een enorme shift in de vrouwelijke biochemie en dit lijdt tot emotionele en fysieke problemen die vooral ook in de menopauze tot uiting komen. Deze verschuivingen spelen een enorme rol in het feit of je jezelf vitaal en energiek voelt en of het leven voor jou moeilijk en zwaar is.

Hierover kan je meer je lezen in mijn nieuw boek “Stop de rush! Laat gejaagdheid je hormonen niet op hol brengen”.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.

Reacties

  • Suzanne, 3 maanden geleden

    Wat een super stukje even opslaan dank je wel

  • Margot Bourgeois, 3 maanden geleden

    >> Lees hier meer over de voordelen van een buikje in de overgangbeste,deze link kan niet worden aangekikt.met dank