12 tips om meer te ontspannen tijdens de overgang


Hetty Crèvecoeur
@avogel_be

1. Think positive!

Het is voor ons brein makkelijk om in een negatieve sfeer te blijven hangen en de ene doemgedachte na de andere te bedenken. De truc is om dit om te draaien. Merk je dat je negatief aan het denken bent: stop!

Probeer het om te draaien naar positieve gedachten. Positieve gedachten maken je kalm en vrolijker, hierdoor hoeft je hormoonhuishouding niet zo hard te werken om in balans te blijven.

2. Plan dingen in waar je goede energie van krijgt

Of dat nu een uitje met vriendinnen is, een stevige wandeling met de hond of een middagje alleen rondsnuffelen in de stad: plan regelmatig een moment in voor jezelf. Een moment dat jou positieve energie geeft.

3. Zoek regelmatig de natuur op

De natuur heeft een rustgevende werking op de mens. Dus ga het bos in en fiets door de landerijen.

4. Maak van het koffiemoment een zen-moment

meer ontspannen tijdens de overgang: me-time

Ben je geneigd om je koffie of thee snel-snel achterover te gooien of achteloos tijdens het werk of tussen het huishouden door te drinken? Doe het voortaan anders. Maak van deze momenten een momentje om te relaxen. Ga lekker zitten, zorg dat je geen afleiding in de buurt hebt en geniet met volle aandacht van je theetje of koffie.

5. Verwen jezelf regelmatig

Een warm bad, een lekkere scrubgel of een afspraak bij de schoonheidsspecialist, een heerlijke manier om jezelf even te verwennen en te ontspannen!

6. Draag kleding waarin je je goed voelt

De overgang is voor veel vrouwen niet het moment waarop ze blaken van zelfvertrouwen. Zonde! Gun jezelf een nieuwe coupe, laat je eens adviseren door een stylist in een goede kledingzaak en haal die lippenstift onder het stof vandaan. Je mag gezien worden.

7. Maak een avondwandeling

Een wandeling na het eten maakt het hoofd én de maag leeg. Het is een perfecte manier om even te ontladen. Dit kan alleen of met je geliefde. Het is een rustig moment om zonder afleiding even de dag met elkaar door te nemen.

8. Let op je ademhaling

meer ontspannen tijdens de overgang: ademhalingsoefeningen

Merk je dat de ademhaling haastig, oppervlakkig, geforceerd of onrustig is? Stop dan met waar je mee bezig bent. Ga op een rustige plek zitten of op je rug op een bed of bank liggen en focus je op je ademhaling.

Leg je handen op de buikstreek. Voel de deining van de ademhaling. Gaat hij via de buik, dan zullen de handen meedeinen. Gaat de borstkas omhoog, keer dan terug naar de buikademhaling.

Adem vier tellen langzaam in door de neus, diep en vanuit de buik. Houd de adem een seconde vast en adem dan langzaam uit via de mond. Alsof je langzaam een veertje wegblaast. Ook dat doe je in vier tellen.

Wacht een tel voordat je weer ademhaalt op deze manier.

Herhaal dit vijf keer en blijf daarna even rustig, vanuit de buik ademend liggen voordat je opstaat.

9. Drink minder koffie, alcohol en suikerhoudende dranken

Cafeïne, alcohol en suiker kunnen opvliegers uitlokken en voor een jachtig gevoel zorgen. Deze producten kun je daarom het beste vermijden als je hier vaak mee te maken hebt.

10. Meld je aan voor de A.Vogel Stresscoach

Met de A.Vogel Stresscoach leer je in 3 stappen beter met gevoelens van stress om te gaan en te ontspannen. Je ontvangt 3 mails met advies, praktische tips, (ontspannings)oefeningen en opdrachten. Inschrijven is helemaal gratis. Klik hier om mee te doen!

11. Doe eens iets om van je gedachten los te komen

Wat tegenwoordig helemaal hot is, is ‘kleuren voor volwassenen’. Pak een doos potloden of stiften en focus je aandacht op het papier. Wedden dat jij na een tijdje helemaal opgaat in de tekening en even alles om je heen vergeet?

12. Knuffel vaker

meer ontspannen tijdens de overgang: knuffelen

Tijdens het knuffelen komt er oxytocine vrij, ook wel het knuffelhormoon genoemd. Door dit stofje nemen gevoelens van stress af en daalt je bloeddruk. Knuffelen heeft nog een hele sociale reden. Door te knuffelen voelen mensen zich vertrouwd met elkaar en versterken ze hun band. Dit alles zorgt ervoor dat mensen die veel knuffelen zich gelukkiger voelen dan mensen die weinig knuffelen. Dus waar wacht je nog op?

In de overgang?

 

Gelukkig bestaan er ook heel wat natuurlijke methoden om overgangsklachten te behandelen. Het voordeel van natuurlijke middelen is dat het overgangsproces zelf intact blijft. Soms kan het wel even duren voor de behandeling aanslaat; de natuur heeft tijd nodig. Hou in elk geval steeds je arts op de hoogte van alle (natuurlijke) behandelingen die je volgt.

Anderen kochten ook

60st

€ 18,99

Plaats in winkelwagen

Famosan Salvia

Helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren. Veilig langdurig te gebruiken - zonder …
Meer weten

Laatste wijziging op deze pagina: 18-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>