A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

10 redenen om meer water te drinken tijdens de overgang

door Marina Cluysen, op 17 augustus 2017, Verzorging
1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

meer water drinken tijdens de overgang

Kom je wel eens vaker langs op deze blog? Dan heb je vast al gezien dat ik regelmatig het belang benadruk van voldoende water drinken. Je lichaam heeft water echt nodig om optimaal te functioneren. Het is immers de brandstof voor talloze lichaamsprocessen. Maar zeker in de overgang is water erg belangrijk. Ik geef je vandaag 10 redenen om meer water te drinken tijdens de overgang.

Je lichaam bestaat voor ongeveer 2/3e uit water. Als je er niet op let voldoende vocht tot je te nemen, kan dit een hele resem aan gezondheidsklachten met zich meebrengen. Denk maar aan donkere urine, versnelde hartslag, lage bloeddruk, … . Maar het heeft zelfs een effect op je overgangsklachten!

10 redenen om meer water te drinken tijdens de overgang

1. Je gewrichten: dehydratatie kan ontstekingen van de gewrichten veroorzaken en brengt op die manier pijn met zich mee.

2. Je huid: in de overgang krijg je af te rekenen met een droger wordende huid. Dit door de verminderde oestrogeenproductie. Als je daarbovenop ook nog eens gedehydrateerd bent, raakt je huid helemaal uitgedroogd. Denk: rimpels, een schilferige huid, … Niet wat je wilt! Je huid kan zelfs gaan jeuken door dehydratatie.

>> Meer over jeukende huid in de overgang

3. Je humeur: als je te weinig drinkt, kan je last krijgen van stemmingswisselingen, angst- en paniekaanvallen, stress en hartkloppingen. En in de overgang loop je sowieso al een verhoogd risico op dit soort klachten.

4. Je geheugen: dehydratatie heeft een negatief effect op je geheugenfunctie. Zo heb je meer last van vergeetachtigheid en brain fog.

5. Hoofdpijn: hoofdpijn is een erg gekend en veelvoorkomend symptoom van dehydratatie. Een drastische daling van het oestrogeen- en progesteronpeil tijdens de overgang kan ook tot hoofdpijn en migraine leiden, vooral rond de periode van de menstruatie.

meer water drinken tijdens de overgang - hoofdpijn

6. Constipatie: één van de beste redenen om meer water te drinken tijdens de overgang is om constipatie en een opgeblazen gevoel tegen te gaan. Je spijsvertering valt immers stil wanneer het vochtniveau in je lichaam onvoldoende hoog is.

7. Opvliegers: dehydratie heeft een effect op je zenuwstelsel. Daardoor kan je meer last hebben van opvliegers. Bovendien moet je extra veel drinken als je regelmatig last hebt van opvliegers. Door het vele zweten, verlies je immers veel vocht en dat moet weer aangevuld worden in de vorm van water. Als je dat niet doet, raak je nog verder gedehydrateerd en kom je in een vicieuze cirkel terecht.

8. Vermoeidheid: als je te weinig drinkt, heb je minder energie. Daardoor voel je je extra moe. En dat terwijl je in de overgang sowieso al veel last hebt van vermoeidheid.

>> Meer over vermoeidheid in de overgang

9. Blaasproblemen: door dehydratatie raak je blaas geïrriteerd. Dit kan allerlei blaasproblemen met zich meebrengen, waaronder blaasontstekingen. Veel vrouwen in de overgang willen echter net niet te veel drinken omdat ze vrezen dat ze dan nog vaker naar het toilet moeten. Toch moet je steeds anderhalve à twee liter water per dag drinken!

>> Meer over een overactieve blaas in de overgang

10. Hartkloppingen ‘s nachts: heb je vaak last van hartkloppingen ‘s nachts? Dan moet je zeker voldoende drinken. Dehydratatie lokt dit immers nog meer uit.

Tips om meer water te drinken

meer water drinken tijdens de overgang - tips

Nu denk je vast: ‘Oké. Simpel. Ik moet dus gewoon meer water drinken’. En zo simpel is het ook inderdaad. Alleen… Veel mensen vinden het erg moeilijk om meer water te drinken. Zeker voor mensen waarbij het dorstgevoel nog amper bestaande is, is dit moeilijk. Zij krijgen immers geen signaal van hun hersens wanneer ze dorst hebben en drinken met moeite een half litertje water op 1 dag.

Koffie, thee en frisdrank tellen trouwens niet als onderdeel van je vochtinname. Dranken die suiker of artificiële zoetstoffen bevatten zijn immers niet goed voor je.

Let er ook voor op dat je niet te koud water drinkt: dit kan je spijsverteringsstelsel in de war brengen. Begin ook niet van de ene dag op de andere met het drinken van twee liter water per dag, als je normaal weinig of geen water drinkt. Bouw je vochtinname geleidelijk aan op. Je kan bijvoorbeeld elke dag 1 glas water meer drinken, tot je aan de juiste hoeveelheid zit. Op die manier kunnen je nieren ook gewend raken aan de grotere hoeveelheid water en zit je niet om de haverklap op het toilet.

In dit artikel vind je mijn beste tips om meer water te drinken en zo dehydratatie te voorkomen.

Vond je dit artikel interessant? Misschien vinden jouw vrienden dat ook… Deel het snel!

1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Uw reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Typ de letters van de captcha over in het invoerveld

Typ hier de letters die je in het kadertje hierboven ziet staan.