A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / overgang / Behandeling opvliegers

Opvliegers: hoe ga je ermee om?

De meeste vrouwen in de overgang hebben regelmatig last van opvliegers. Opvliegers zijn plotselinge warmteopwellingen die heel hevig kunnen aanvoelen en soms gepaard gaan met andere overgangsklachten zoals hartkloppingen en zweten. Vooral ’s nachts kunnen opvliegers best lastig zijn. Gevaarlijk zijn ze niet. Meestal duren opvliegers een dertigtal seconden tot enkele minuten.

Vrouwen hebben het meeste last van opvliegers tijdens de perimenopauze (het moment waarop de menstruatie onregelmatiger wordt tot ongeveer 1 jaar na de menopauze). De frequentie van de opvliegers neemt geleidelijk aan af. Tien jaar na de menopauze heeft nog slechts 5% van de vrouwen hier vaak last van.

Opvliegers worden door veel vrouwen aangeduid als de meest lastige overgangsklacht. Maar er zijn heel wat  manieren om opvliegers te verminderen.

Hoe herken je opvliegers?

Opvliegers zijn heel makkelijk te herkennen. Het begint met een hevig warmtegevoel op je borst, dat zich snel verspreidt naar je hals en je hoofd, en soms naar je hele lichaam. Door de warmte beginnen de meeste vrouwen tijdens een opvlieger ook hevig te zweten. Na enkele minuten is de opvlieger voorbij en krijg je het opeens erg koud.

Opvliegers herken je aan de volgende kenmerken:

  • Duur: opvliegers houden relatief kort aan, gaande van 30 seconden tot maximaal 3 minuten. Zo’n 30 seconden voor de opvlieger, krijg je al te maken met een hittegevoel.
  • Aanleiding: opvliegers kennen geen directe aanleiding. Een opvlieger komt plots opzetten.
  • Transpiratie en roodheid: bij opvliegers is er sprake van transpiratie en roodheid in het gezicht, de nek en hals.
  • Moment: opvliegers kunnen op elk willekeurig moment van de dag en nacht optreden.
  • Frequentie: de frequentie van deze warmteaanvallen ligt tussen één en twintig keer per dag.
  • Hartslag: tijdens een opvlieger stijgt je hartslag.

    Hoe ontstaan opvliegers?

    Dokters gaan er van uit dat schommelingen van de oestrogeenspiegels veranderingen in je neurotransmitters teweegbrengen die leiden tot een storing in de hypothalamus. De hypothalamus regelt je lichaamstemperatuur namelijk onder invloed van oestrogenen. Wanneer er een daling van oestrogenen plaatsvindt in je bloed, reageert de hypothalamus op dezelfde wijze als wanneer er sprake is van een te hoge lichaamstemperatuur.

    Simpel gezegd regelt de hypothalamus je lichaamstemperatuur op basis van drie waarden: te koud, neutraal en te warm. Wanneer je hypothalamus registreert dat je het te koud hebt, zorgt hij ervoor dat je lichaamstemperatuur omhoog gaat. Bij een neutrale lichaamstemperatuur gebeurt er niks en bij ‘te warm’ zorgt je hypothalamus ervoor dat je gaat zweten om de overtollige warmte kwijt te raken.

    Tijdens de overgang versmalt de ‘neutrale zone’ in je hypothalamus. Daardoor registreert je hypothalamus vaker dat je het te warm hebt. Je lichaam wilt vervolgens de overtollige warmte wegwerken, waarop je een opvlieger krijgt.

    Je oestrogeenlevels op niveau houden

    Het is dus erg belangrijk om je oestrogeenlevels op peil te houden. Hoe minder schommelingen, hoe minder je hypothalamus namelijk van slag raakt. Vaak wordt er gebruik gemaakt van hormoonsubstitutietherapie om dit te doen. Maar veel vrouwen staan hier weigerachtig tegenover én bij velen veroorzaakt dit bijwerkingen zoals hoofdpijn en hartklachten.

    Behandeling van opvliegers

    Als je echt veel last hebt van opvliegers, kan je dus kiezen voor hormoontherapie. Voor advies kan je terecht bij je huisarts.

    Maar er zijn ook heel wat tips die je zelf kunt toepassen om minder (last van) opvliegers te krijgen:

    • Pas je kledij aan Trek meerdere laagjes kleding over elkaar aan. Zo kun je tijdens een opvlieger altijd een laagje uittrekken. Heb je na een opvlieger last van koude rillingen, dan trek je gewoon weer een extra laagje aan.
    • Kies voor katoen Omdat je tijdens opvliegers overmatig kunt gaan zweten, is katoen een betere keuze dan synthetische stoffen. Katoen is namelijk een stof die ademt en veel vocht opneemt. Synthetische stoffen zullen daarentegen aan je huid blijven kleven.
    • Vermijd pikante gerechten: Pikant gekruide gerechten kunnen opvliegers in de hand werken. Aarzel dus niet om op restaurant aan te geven dat je je gerecht liever niet te sterk gekruid hebt.
    • Drink minder koffie, thee, cola en alcohol: Koffie, thee en cola bevatten cafeïne, wat opvliegers kan uitlokken. Ook met alcohol kun je beter voorzichtig omspringen om opvliegers te vermijden.
    • Doe aan sport!  In lichte mate weliswaar! Wanneer je te intensief sport, ga je veel vet verbranden waardoor je net minder oestrogeen overhoudt (oestrogeen wordt geproduceerd door vetcellen). Op die manier kan beweging een natuurlijk alternatief zijn voor hormoonsubstitutietherapie. Sommige onderzoekers zijn er zelfs van overtuigd dat het voorschrijven van extra beweging veel efficiënter is dan het gebruik van één of ander hormoonpreparaat!

    Hulp uit de natuur

    Famosan Salvia is een krachtig en zuiver natuurlijk product voor vrouwen in de overgang dat specifiek helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren.

    Het product is ontwikkeld volgens de laatste wetenschappelijk inzichten en bevat een sterk geconcentreerd salvia-extract dat je lichaam op 100% natuurlijke wijze ondersteunt, zonder het natuurlijke overgangsproces te verstoren.

    Gratis tips en advies

    Alles weten over de overgang? Schrijf je dan nu in voor de MenoVitaal-nieuwsbrief en ontvang GRATIS ons nieuwe e-book met lekkere, gezonde recepten specifiek voor vrouwen in de overgang (en nog veel meer)!

    Jouw mening telt

    Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

    Lees ook:

  • Overgang | Overgang en gewichtstoename
  • Overgang | Hormonale behandeling of natuurlijke alternatieven?
  • Overgang | Hoe lang duurt de overgang?
  • Overgang | Overgang en vaginale droogheid
  • Laatste wijziging op deze pagina: 12-04-2016

    0 artikelen in winkelwagentje