A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / gezondheid / overgang / Behandeling overgang

De behandeling van overgangsklachten

De overgang is een periode die gekenmerkt wordt door verandering. Het is het begin van een compleet nieuwe levensfase. Los van de emotionele reacties die deze veranderingen teweegbrengen, komen er vaak ook heel wat lichamelijke klachten bij kijken. Ongeveer 2/3e van alle vrouwen in de overgang krijgt namelijk af te rekenen met overgangsklachten. Hoewel de overgang een natuurlijk proces is, zijn overgangsklachten dat niet. Veel vrouwen gaan dan ook op zoek naar een manier om hun klachten te verzachten.

De duur van de overgang verschilt van vrouw tot vrouw. Gemiddeld begint ze rond je 48ste en duurt ze zo’n 4 à 5 jaar. Uitzonderingen komen natuurlijk ook voor. Ook de intensiteit van de klachten kan verschillen. Vrouwen met een ongezonde levensstijl ondervinden doorgaans meer last. Om hun klachten te verzachten, gaan veel vrouwen in de overgang op zoek naar een geschikte behandeling. Bij de behandeling van je overgangsklachten heb je diverse opties.

Overgangsklachten verzachten met hormoonsubstitutietherapie

Eén van die opties is hormoonsubstitutietherapie. Studies hebben aangetoond dat de nadelen van hormonale behandeling bij overgangsklachten op lange termijn groter zijn dan de voordelen. Zo verhoogt een hormonale behandeling het risico op hartaanvallen, beroertes, bloedklonters, borstkanker en kanker van het baarmoederslijmvlies. Om al die redenen raden experten af om langer dan één tot twee jaar een hormonale behandeling te volgen (tenzij in specifieke gevallen, om bv. osteoporose bij risicopatiënten te voorkomen).

Natuurlijke middelen bij overgangsklachten

Gelukkig bestaan er ook heel wat natuurlijke methoden om overgangsklachten te behandelen. Het voordeel van natuurlijke middelen is dat het overgangsproces zelf intact blijft. Soms kan het wel even duren voor de behandeling aanslaat; de natuur heeft tijd nodig. Hou in elk geval steeds je arts op de hoogte van alle (natuurlijke) behandelingen die je volgt.

Famosan Salvia van A.Vogel is  een krachtig en natuurlijk product voor vrouwen in de overgang dat specifiek helpt bij opvliegers en nachtelijk transpireren. Het product bevat een sterk geconcentreerd salvia-extract dat je lichaam op 100% natuurlijke wijze ondersteunt. Dat betekent dat het natuurlijke overgangsproces intact blijft.

Voor vrouwen die eerder last hebben van meer algemene overgangsklachten is er nu Famosan Overgang Totaal Deze bevat een 100% natuurlijke combinatie van plantenextracten en mineralen die een brede ondersteuning geven bij overgangsklachten, zonder het natuurlijke overgangsproces te verstoren. Zo bevat dit product Cimicifuga voor een brede ondersteuning bij overgangsverschijnselen. Het helpt bij opvliegers, (nachtelijk) transpireren en stemmingswisselingen. Zink draagt bij aan een normale hormoonhuishouding en (vet) stofwisseling en een gezonde huid, haar en nagels. Dankzij de Magnesium blijf je je prettig en energiek voelen tijdens overgang. Tenslotte helpt duindoornbes bij een droge huid, ogen, vagina en mond.

Extra tips voor de behandeling van overgangsklachten

Je bent wat je eet

Aziatische vrouwen hebben amper opvliegers. Dit komt waarschijnlijk doordat hun voeding rijk is aan fyto-oestrogenen. Je voeding heeft dus een effect op je klachten. Eet voldoende peulvruchten, granen, groenten, fruit, knoflook, noten, honing en vis. Vermijd overmatig gebruik van conserveringsmiddelen, cafeïne, theïne, suiker, alcohol en pikante kruiden.

1, 2, 3 ...Go!

Beweging is enorm belangrijk tijdens de overgang. Beweeg daarom voldoende (een half uur per dag, liefst in de buitenlucht). Vrouwen die regelmatig bewegen krijgen minder snel opvliegers. En als ze toch opvliegers krijgen, duren ze minder lang.

Helemaal zen...

Innerlijke onrust, prikkelbaarder, sneller geïrriteerd, stemmingswisselingen… In de overgang kunnen vrouwen emotioneel anders reageren. Ontspanningsoefeningen (zoals yoga) brengen terug rust in je hoofd.

100, 101, 102, ...

Schaapjes tellen, een kopje melk met honing, … Last van slapeloosheid is normaal tijdens de overgang. Een slaaproutine (bv. elke dag op hetzelfde uur opstaan en gaan slapen) opbouwen, kan een grote hulp zijn.

Klachten? Verzachten!

  • Opvliegers? Leg een frisse, natte doek tegen de binnenkant van je ellebogen, polsen of de achterkant van je nek;
  • Praat erover met je omgeving zodat ze weten wat er in je omgaat. Gedeelde smart is halve smart.

Draag luchtige kledij

Bij voorkeur kledij uit lichte, natuurlijke stoffen. Die laten je huid ademen en zorgen ervoor dat zweet sneller geabsorbeerd wordt wanneer je bv. last hebt van opvliegers. Ga ook voor laagjes zodat je iets uit kan doen wanneer je een warmteopwelling krijgt.

Het belang van een gezonde levensstijl tijdens de overgang

Hoe dan ook is het in deze fase van je leven belangrijk om gezond te leven, want ook dat kan helpen om je overgangsklachten te verlichten. Zet dus voldoende groenten, fruit en vezels op het menu, en vergeet de goede vetten niet. Die vind je onder andere in noten, zaden, vis en avocado.

Gratis tips en advies

Alles weten over de overgang? Schrijf je dan nu in voor de MenoVitaal-nieuwsbrief en ontvang GRATIS ons nieuwe e-book met lekkere, gezonde recepten specifiek voor vrouwen in de overgang (en nog veel meer)!

Jouw mening telt

Vond je de informatie op deze pagina interessant? Laat van je horen in de reacties onder dit bericht. Bedankt, Marina Cluysen.

Lees ook:

  • In de overgang? Wat te doen bij opvliegers tijdens de overgang
  • Overgang | Overgang en gewichtstoename
  • Overgang | Hormonale behandeling of natuurlijke alternatieven?
  • Overgang | Hoe lang duurt de overgang?
  • Overgang | Overgang en vaginale droogheid
  • Laatste wijziging op deze pagina: 12-12-2017

    0 artikelen in winkelwagentje