A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Een najaarsdip voorkomen? Tips tegen een najaarsdip!

Een najaarsdip voorkomen? Tips tegen een najaarsdip!

0

Heb jij ook elk jaar opnieuw last van een dipje in de koude en donkere wintermaanden? Misschien is het een najaarsdip. Hier ontdek je wat een najaarsdip is én hoe je een najaarsdip voorkomen kan.

Wat is een najaarsdip?

Bij een najaarsdip (of winterblues) is er sprake van vermoeidheid of een lusteloos gevoel, veroorzaakt door het korter worden van de dagen. Het gebrek aan natuurlijk daglicht werkt in op je gemoed waardoor je je somber voelt en minder energie hebt.

Veel mensen hebben in beperkte mate last van een najaarsdip. Sommige mensen zijn er echter heel gevoel voor en kunnen zelfs te kampen krijgen met een winterdepressie.

Symptomen najaarsdip

De symptomen van een najaarsdip zijn:

  • Gebrek aan energie (lusteloos gevoel)
  • Je somber voelen
  • Sneller geïrriteerd zijn
  • Vermoeidheid
  • Nergens zin in hebben

Een najaarsdip voorkomen

Je kan een najaarsdip voorkomen door het natuurlijke ritme meer te volgen. Met andere woorden: door vroeger te gaan slapen. Dat is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan, maar het werkt wel heel goed!

Verder is het belangrijk om op je voeding te letten: eet gezond en drink voldoende water. Zo is er in elk geval geen sprake van tekorten aan mineralen of vitaminen.

>> Ontdek onze voedingstips bij een winterdip

In onze blogpost 'Voorkom een najaarsdipje met deze trucs' vind je nog extra tips om een najaarsdip te voorkomen.

Najaarsdip voorkomen dankzij Hyperiforce

Het 100% natuurlijke Hyperiforce forte van A.Vogel helpt bij een lusteloos, somber en neerslachtig gevoel. Het bevat sint-janskruid (Hypericum perforatum) dat bekend staat om z'n positieve werking op de gemoedstoestand.

Ideaal om een winterdip te voorkomen of te verdrijven!

Tips tegen een najaarsdip

Op zoek naar anti-diptips? Wij verzamelden vier leuke tips tegen een najaarsdip.

1. Neem een Schotse douche om wakker te worden

Een super idee voor grijze ochtenden: begin de dag met een Schotse douche! Laat warm water over je heen lopen gedurende drie minuten en sproei vervolgens gedurende drie seconden koud water over je lichaam. Herhaal dit vijf keer.

Te extreem voor jou? Begin dan met je voeten en ga verder tot aan je knieën. Besproei eerst de voorkant en vervolgens de achterkant met warm water. Schakel daarna over naar koud water.

Eindig de Schotse douche altijd met koud water! De stimulatie door de afwisselende temperatuur verjaagt vermoeidheid en verhoogt je inwendige circulatie waardoor je meer energie krijgt!

2. Peper in je thee

Cayennepeper wordt vaak gebruikt om gerechten een pittige toets te geven. Maar wist je dat je ook een snufje Cayennepeper in je thee kan doen? Dit stimuleert het warmtecentrum in je hersenen en versnelt de zuurstofvoorziening in de cellen. Ook de productie van gelukshormoon wordt erdoor verhoogd!

3. Masseer je oorlelletjes

In de oorlelletjes komen een hele reeks reflexzones samen die men kan stimuleren door een massage. Dit helpt tegen vermoeidheid en stress! Een simpele handeling die overal kan uitgevoerd worden!.   

4. Maak je eigen oppeppende luchtverfrisser

Meng 20 druppels etherische olie van rozen met 50 ml tarwekiemolie. Doe deze oplossing in een liter gedistilleerd water en schud goed. Giet deze heerlijk geurende luchtverfrisser in een mooie verstuiver. Rozengeuren scheppen een zomerse sfeer, zelfs als het buiten grijs en somber is. Precies wat je nodig hebt om jezelf en je gezin op te peppen! (vooraleer te verstuiven, steeds goed schudden).

Voedingstips bij een najaarsdipje

  • Eet dagelijks vers fruit en verse groenten.
  • Kies voor volkorenproducten in plaats van witte meel producten.
  • Vermijd suikerrijke voeding om pieken en dalen in het energieniveau te vermijden.
  • Gebruik gezonde vetten. Liefst meervoudig onverzadigde vetten zoals koolzaadolie en olijfolie.
    Verminder het gebruik van dierlijke vetten. Beperk transvetzuren tot 10% van je totale vetverbruik.
  • Kook zoveel mogelijk zelf en gebruik altijd verse (biologisch gekweekte) ingrediënten.
  • Beperk het gebruik van koffie en opwekkende drankjes. Drink elke dag 8 glazen water. Water elimineert afvalstoffen en doet je hersenen vlot werken. Kruidenthee telt mee.
  • Gebruik dagelijks een probioticum voor een gezonde darmflora. Doorheen de darmwand worden namelijk vele nuttige stoffen geabsorbeerd en een probioticum bevordert dit proces.

Laatste wijziging op deze pagina: 05-12-2017

Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje