A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Wat doen bij menstruatieklachten?

Wat doen bij menstruatieklachten?

Tips bij menstruatieklachten

0

Tijdens of voor de menstruatie of maandstonden ondervindt ongeveer de helft van de vrouwen menstruatieklachten. Die kwaaltjes kunnen zowel lichamelijk als geestelijk zijn. De ene vrouw is prikkelbaar, heeft last van een somer gevoel of ondergaat stemmingswisselingen. De andere heeft last van gespannen en gevoelige borsten, en nog anderen krijgen een opgeblazen gevoel, migraine of buikpijn. 

Wat doen bij menstruatieklachten? Tips bij menstruatieklachten

1. Verbeter de stoelgang bij menstruatieklachten

Elke maand rondom de menstruatie neemt bij vrouwen de gevoeligheid in de buik sterk toe. Is er dan ook nog sprake van constipatie? Dan wordt de dikke darm ook extra gevoelig. En dat kan weer overslaan naar de baarmoeder en de blaas, twee organen die dicht tegen de dikke darm aanliggen. Daardoor hebben vrouwen vaak nog meer last van de menstruatie, vooral vrouwen die van nature nogal gespannen zijn. Het is daarom belangrijk te zorgen voor een goede stoelgang, bijvoorbeeld door vezelrijke voeding en voldoende lichaamsbeweging.

Je kan je stoelgang ook bevorderen met Linoforce van A.Vogel. Linoforce helpt de ontlasting zachter te maken en bevordert de stoelgang.

2. Voedingsadvies bij menstruatieklachten

Bekende huismiddeltjes tegen menstruatieklachten zijn kamillethee of thee van citroenmelisse, duizendblad, marjolein, venkel of zilverschoon. Drink 1 tot 2 kopjes per dag de week voor de menstruatie.

Sommige vrouwen hebben ook meer last van PMS-klachten bij het gebruik van volgende voedingsmiddelen:

  • Koffie
  • Cola
  • Chocolade
  • Zout
  • Alcohol
  • Suiker

Het loont dus de moeite om te trachten deze voedingsmiddelen zo veel mogelijk te vermijden. In plaats van koffie kun je bijvoorbeeld Bambu drinken. Bambu bevat namelijk geen cafeïne.

3. IJzer bij menstruatieklachten

Omdat vrouwen maandelijks menstrueren, hebben ze meer ijzer nodig dan mannen. Volwassen mannen hebben dagelijks zo’n 9 milligram ijzer nodig, voor vrouwen is dat 15 milligram. Vrouwen die de anticonceptiepil gebruiken hebben dan weer minder ijzer nodig, bij hen ligt de behoefte op 8 milligram per dag. 

Prima ijzerleveranciers zijn vlees, lever, eieren, mosselen, rozijnen, bonen, prei, worteltjes, tomaten en bijna alle verse groene groenten. Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Door je ijzerlevels op peil te houden, heb je minder last van klachten als vermoeidheid en futloosheid.

4. Warmte bij menstruatieklachten

Warmte verlicht menstruatie klachten. Een warm bad of een warmwaterkruik op je buik of je rug kunnen enorm deugd doen wanneer je last hebt van een opgeblazen gevoel in de onderbuik! Je kan bijvoorbeeld ook een ontspannend melisse-extract toevoegen aan het  badwater.

5. Beweging bij menstruatieklachten

Probeer een half uurtje per dag in de buitenlucht te spenderen. De frisse lucht werkt ontspannend en zal je goed doen. Door buiten te sporten zal je meer energie krijgen, positiever ingesteld zijn en zullen krampen in de onderbuik verminderen.

Menstruatieklachten in de overgang

De overgang bestaat uit drie fases: de perimenopauze, de menopauze en de postmenopauze. Tijdens de eerste fase vermindert de hormoonproductie, waardoor je menstruatiecyclus verandert. Een onregelmatige menstruatie is meestal het gevolg. De menopauze is het moment waarop je voor de laatste keer menstrueert.

>> Ontdek wat er gebeurt met je menstruatie tijdens de overgang

Laatste wijziging op deze pagina: 20-11-2017

Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

  • Menopauze
  • Invloed van omega 6 op de hormonale balans

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje