A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Je spieren en gewrichten soepel houden

Je spieren en gewrichten soepel houden

7

Met het ouder worden, kan je last krijgen van stijve spieren en gewrichten. Pijnlijke gewrichten bij het opstaan en een stram gevoel in je spieren kunnen ervoor zorgen dat je dan steeds minder gaat bewegen en minder geniet van je leven. Je spieren en gewrichten soepel houden is dan ook essentieel voor een goede levenskwaliteit. Ontdek hier hoe je dat kan doen met onze tips voor soepele spieren en gewrichten!

Gezond kraakbeen voor soepele gewrichten

Met het ouder worden, gaat de kwaliteit van het kraakbeen achteruit. Vooral in gewrichten zoals  de nek, de duimbasis, de knieën, de onderrug en de heupen kan dit gebeuren. Hierdoor kunnen de botuiteinden niet meer soepel bewegen en worden krachten die op het gewricht komen te staan minder goed opvangen.

Het kan daardoor van vorm veranderen, met verbredingen of uitsteeksels tot gevolg. Daardoor krijg je functieverlies en slijtage. De problemen die hierdoor ontstaan, doen zich vooral voor na een periode van rust, bijvoorbeeld na het opstaan, maar nemen na een poosje weer af. Met dit soort problemen* wordt er best naar een arts gegaan.

Het is dus erg belangrijk om je kraakbeen gezond te houden en zo ook je spieren en gewrichten soepel te houden.

* Het gaat hierbij vaak om artrose.

Behandeling

Spieren en gewrichten soepel houden met kruiden voor spieren en gewrichten

A.Vogel Alchemilla + Glucosamine - voedingssupplement voor spieren en gewrichten

Heb je voornamelijk last van pijnlijke gewrichten? Alchemilla+Glucosamine bevat drie weldoende plantenextracten die de gewrichten soepel en het kraakbeen in topconditie houden. Dit middel bevat bovendien 100% plantaardige glucosamine dat zorgt voor de opbouw van kraakbeen en smering van de gewrichten.

A.Vogel Arnica forte gel - crème voor soepele spieren

Bij stijve spieren kan je gebruik maken van Arnica forte gel. Deze crème voor soepele spieren bevat een sterke concentratie aan stoffen uit valkruid (Arnica Montana). Valkruid bevordert de doorbloeding van de huid en daarmee de afvoer van afvalstoffen. 

Je kan beide producten ook onderling combineren.

Button-bewegen

Regelmatig bewegen voor soepele spieren en gewrichten

Rust roest. Een uitspraak die echt voor 100% van toepassing is op je spieren en gewrichten. Je hebt vast al eens last gehad van pijnlijke spieren en gewrichten bij het opstaan. Zelfs na 8u slaap is er dus al een beetje sprake van 'roest'.

Bewegen is gezond. Door regelmatig te bewegen, voel je je fitter, zie je er  beter uit en houd je je spieren en gewrichten soepel. Ga voor een half uur matig intensieve beweging per dag. Minimaal vijf dagen per week, maar beter nog elke dag. 

Elke dag naar het werk fietsen kan al volstaan. Je hoeft dat half uur overigens niet in één keer vol te maken. Drie keer tien minuten bewegen is ook goed, met een minimum van vijf minuten per keer.

Stijve spieren en gewrichten soepel maken

Maar wat te doen als het al te laat is, en je al sukkels met stijve en stramme spieren? Juist dan is beweging belangrijk om de soepelheid en bewegingsfuncties zoveel mogelijk te behouden en te herstellen. Kies voor beweging die weinig belastend is voor de spieren en gewrichten, zoals zwemmen, yoga, aqua-joggen en tai chi.

Tips

Algemene tips voor soepele spieren en gewrichten

  • Alcohol:
    Beperk de consumptie van alcohol en stop met roken.
  • Zonlicht:
    Dagelijks een uurtje in de zon, zo mogelijk met ontblootte armen, bevordert de vorming van vitamine D in de huid.
  • Zuivelproducten:
    Zorg er op elke leeftijd voor dat je voldoende kalk binnenkrijgt. Geregeld zuivelproducten eten (kwark, biogarde, karnemelk) en salades van koolsoorten, noten, zaden en pitten zijn aan te bevelen.
  • Zout:
    Gebruik weinig zout. Breng gerechten op smaak met kruiden en specerijen.
  • Basen en magnesium:
    Zorg voor een basenoverschot in je voeding. Dit komt neer op zo min mogelijk verzurende voedingsmiddelen zoals vlees, ei en kaas te gebruiken en zo veel mogelijk ontzurende voeding zoals groenten en fruit. Deze leveren ook magnesium, een mineraal dat eveneens een belangrijke rol speelt bij de kalkhuishouding.

>> Meer tips voor soepele spieren en gewrichten

Spieren en gewrichten overgang

Tijdens de overgang verandert de hormonale balans. Het oestrogeengehalte neemt af en dat zorgt voor een aantal problemen, zowel lichamelijk als emotioneel. Zo is er een afname in de oestrogeen- en progesteronproductie, waardoor je spierstelsel inboet aan kracht, omvang en uithoudingsvermogen.

Als er in de overgang onvoldoende collageen wordt aangemaakt, worden daardoor de gewrichten stijf en gevoelig, vooral bij het opstaan.

>> Meer over pijnlijke spieren en gewrichten in de overgang

Laatste wijziging op deze pagina: 17-11-2017

Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje