A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Indicaties / Examenperiode en stress

Examenperiode en stress

Examenstress vermijden dankzij een goede voorbereiding

2

De examperiode is vaak een spannende periode. Met (examen)stress als gevolg. Je moet in een korte tijd veel presteren en dat kan voor veel druk zorgen. Een goede voorbereiding is het halve werk en zorgt ervoor dat je minder last hebt van stress. Tijdig beginnen en een goed leerschema opstellen vallen daaronder. Maar daarnaast zijn er ook nog enkele andere zaken die je helpen om de examenperiode vlot door te komen.

Een gezonde levensstijl is belangrijk om goed door de examenperiode te komen. Voeding speelt daarbij een grote rol, maar ook een rustige plaats om te studeren helpt bij een goede voorbereiding op de examens. Zo kan je examenstress zoveel mogelijk vermijden. Een overzicht van onze beste tips voor een vlotte examentijd met minder stress:

1. Gezond eten

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Een goed ontbijt geeft de hersenen brandstof in de vorm van glucose. Met langzame koolhydraten (bruin brood, yoghurt met muesli of Brinta) krijgt het lichaam voor een langere tijd energie.

Voldoende vitamines (zoals vitamine C) en mineralen (zoals ijzer in vlees, vis, granen en groenten) zorgen bovendien voor een betere concentratie en maken dat je je fitter voelt. 

>> Ontdek nog meer superfoods om te eten tijdens de examenperiode

2. Water drinken

Voldoende water drinken, minimaal 1,5 liter, is altijd goed en zeker tijdens de examenperiode. Water helpt namelijk de voedingsstoffen en zuurstoftoevoer te regelen, verwijdert afvalstoffen uit het lichaam, beschermt de organen en weefsels en houdt het lichaam op temperatuur.

3. Studeren zonder afleiding

Bepaalde zaken werken afleidend, waardoor je je minder goed kan concenteren. Zorg daarom voor:

  • Een opgeruimd bureau
  • Laat de computer aan de kant. Het probleem met computers is dat ze een onuitputtelijke bron van afleiding zijn. In 1 klik kan je chatten met vrienden, eindeloos rondsurfen, ... . Gebruik je je computer om te leren (bv. om samenvattingen te maken)? Probeer dat dan toch af te leren: recente onderzoeken tonen aan dat je beter onthoudt als je samenvattingen handmatig uitschrijft i.p.v. met de computer.
  • Weg met de televisie. Veel jongeren kunnen prima leren als de radio aanstaat, maar een televisie is weer wat te veel van het goede.

4. Maak een goede planning

  • Een goed leerplan zorgt ervoor dat je genoeg tijd inplant om te leren én na te kijken. Als je jezelf genoeg tijd geeft om alles onder de knie te krijgen, heb je veel minder last van stress. Zaak is natuurlijk wel om je aan je planning te houden :).
  • Verder is het slim om ruim op tijd op school aanwezig te zijn. Zo kan je rustig nog even alles doornemen voor het examen en hoef je je alvast geen zorgen te maken over laatkomen.
  • Krijg je het examen voor je? Lees dan eerst rustig alle vragen door. Laat het vervolgens even bezinken. Zo voorkom je dat je meteen in de stress schiet en als gek alles begint in te vullen of te panikeren, zonder eerst even rustig na te denken.
  • Het gebruik van Passiflora complex forte kan ondersteunend zijn in de examenperiode. Dit krachtige, natuurlijke middel helpt bij innerlijke onrust en kortstondige stress, overgevoeligheid en examenstress.

Laatste wijziging op deze pagina: 14-11-2017

Volg A.Vogel op Facebook

Meer over

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje