A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / Klachten / Wat is artritis en hoe artritis behandelen?

Wat is artritis en hoe artritis behandelen?

0

Artritis valt onder de spieren- en gewrichtsaandoening reuma. Reuma is immers een verzamelnaam voor +- 200 aandoeningen van de spieren, gewrichten en pezen. Artritis is niet aangeboren.

Bij artritis zijn één of meerdere gewrichten (langdurig) ontstoken. We spreken daarom soms van ontstekingsreuma wanneer het gaat over artritis.

Wanneer meerdere gewrichten chronisch zijn aangedaan, wordt dit reumatoïde artritis genoemd.

Hoe ontstaat artritis?

Hoe artritis ontstaat is niet precies  bekend. Men neemt aan dat het om een zogenaamde auto-immuunziekte gaat, een ziekte waarbij het afweersysteem zich tegen het eigen lichaam richt. Erfelijke factoren, hormonale factoren, voedselallergie en virale of bacteriële infecties spelen mogelijk een rol bij het ontstaan van deze ziekte. Artritis begint meestal in de kleine gewrichten, zoals die van de handen. In een latere fase kunnen ook andere gewrichten aangetast raken.

Hoe herken ik artritis?

De gewrichten worden door de ontstekingen dik en gevoelig, soms ook rood en warm. Pijn en stijfheid zijn veelvoorkomende symptomen van artritis. Vooral vooral ’s ochtends kan er sprake zijn van ochtendstijfheid. Dit vermindert soms pas na enkele uren. 

Soms verdwijnen de verschijnselen een tijdje om daarna plotseling weer de kop op te steken.

Hoe artritis behandelen?

Artritis is niet geschikt voor zelfmedicatie. Je behandelende arts kan een geschikte behandeling uitwerken.

Zelf doen bij artritis?

Artritis is dus niet geschikt voor zelfmedicatie. Je kan echter wel wat doen om de klachten te verlichten.

  • Zoek de zon op: Reumatoïde artritis wordt niet veroorzaakt door een koud en vochtig klimaat, maar weersomstandigheden kunnen wel van invloed zijn op de klachten. In een warmer en droger klimaat heb je doorgaans minder last. 
  • Zet Omega 3 op het menu: bepaalde vette vissoorten bevatten omega 3. Dit heeft een ontstekingsremmende werking. Zet daarom minstens 2x per week vette vis op het menu (zalm, makreel, haring, tonijn) als je lijdt aan artritis.
    Walnootolie en sojabonen zijn ook goede bronnen van omega 3 vetzuren.
  • Zuivelproducten: vetarme zuivelproducten (zoals merk en yoghurt) bevatten calcium en vitamine D, waardoor ze de botsterkte verhogen.
  • Vitamine C: Uit onderzoek blijkt dat een juiste hoeveelheid vitamine C helpt bij het voorkomen van inflammatoire artritis en het behouden van gezonde gewrichten bij artrose.
  • Preventieve pijnoefeningen: bepaalde oefeningen helpen je spieren en gewrichten soepeler te houden. Zo kunnen zij ervoor zorgen dat de artritis zich minder snel ontwikkelt en je er minder last van hebt. Vraag hiervoor raad aan een kinesist.

Laatste wijziging op deze pagina: 09-11-2017

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje