Overgang

Angst en emotionele onrust tijdens de overgang


Leen Steyaert

Het probleem met angst is dat het vaak samengaat met andere symptomen. Denk maar aan stemmingswisselingen of depressieve klachten, fobieën, piekeren en zelfs gevoelens van paranoia. Angst gaat vaak gepaard met fysieke klachten zoals hartkloppingen, kortademigheid en duizeligheid. Het heeft bovendien ook een negatieve invloed op je slaap.

De oorzaak van angsten zit meestal in een laag oestrogeengehalte. Oestrogeen zorgt voor een goed humeur. Dus wanneer je oestrogeenspiegels dalen tijdens de perimenopauze en de menopauze, kan dat angstgevoelens triggeren.

Slecht humeur

Je zal merken dat je humeur plots naar een dieptepunt kan zakken. Van een open, positief persoon word je in enkele ogenblikken heel gesloten. Je voelt je geïrriteerd, humeurig en pessimistisch. Met andere woorden, je zit plots niet zo goed in je vel.

Piekeren

angst en emotionele onrust tijdens de overgang: piekeren

Je begint je overal allerlei dingen zorgen te maken, de gekste dingen eerst. Vrouwen geven aan dat ze zich plots zorgen maken over zaken waar ze voordien nooit bij stil stonden. Dat kan gaan over kleine dingen zoals te laat komen op het werk, maar ook over meer belangrijke zaken zoals het verlies van je job. Soms maak je je zelfs zoveel zorgen dat je slaap eronder gaat lijden omdat je ’s avonds nog over allerlei dingen ligt te piekeren.

In plaats van de slaap te vatten, lig je klaarwakker in bed, je zorgen te maken over allerlei dingen die hoogstwaarschijnlijk nooit zullen gebeuren.

Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Door het gebrek aan slaap, word je angstiger, waardoor je ook meer last zal krijgen van nachtelijk zweten en nachtelijke opvliegers. ’s Ochtends ben je niet uitgerust waardoor je met een slecht humeur opstaat.

Angst

Veel vrouwen voelen zich angstig omdat ze een nieuwe periode in hun leven tegemoet gaan en niet weten wat hen te wachten staat. Ze hebben het gevoel geen grip meer te hebben op hun leven en geen plannen meer te kunnen maken.

Ook het uiterlijke speelt een grote rol. Je merkt steeds meer rimpels op en je lichaam verandert. Het is soms moeilijk dit te accepteren en je ondanks je veranderende lichaam goed in je vel te blijven voelen. Als vrouw kan je bang zijn dat je niet aantrekkelijk meer zal gevonden worden.

Dat heeft dan weer invloed op de relatie met je partner. Bovendien begrijpt die partner vaak niet waar jij je druk om maakt en dat kan leiden tot heel wat discussies en ruzies.

Depressie

angst en emotionele onrust tijdens de overgang: depressie

Voor sommige vrouwen kan de daling in hormoonspiegels zo ernstig zijn dat ze in een depressie terechtkomen. Zelfs gevoelens van paranoia duiken soms op. Vrouwen hebben dan het gevoel dat er voortdurend over hen gepraat wordt en dat ze door iedereen bekritiseerd worden. Als je te kampen hebt met depressieve gevoelens, bespreek dit dan zeker met je arts.

Hartkloppingen

Eén van de fysieke symptomen die hierbij horen, zijn hartkloppingen. Dit kan heel beangstigend zijn en zelfs aanvoelen alsof je een hartaanval gaat krijgen. Dalende oestrogeenspiegels kunnen het zenuwstelsel beïnvloeden. Dat kan dan op zijn beurt weer hartkloppingen triggeren, die soms vanuit het niets lijken op te duiken. Daarnaast kunnen dalingen in de oestrogeenspiegel ook het hart zelf beïnvloeden waardoor het kan voelen alsof je hart te snel gaat kloppen of net een slag overslaat.

Bespreek dit zeker met je arts. Als onderzoeken niets aan het licht brengen, gaat het waarschijnlijk om hartkloppingen die uitgelokt werden door hormonale veranderingen en angsten.

Oppervlakkig ademen

Wanneer je je angstig of bezorgd voelt, ga je automatisch oppervlakkiger ademen. Een oppervlakkige ademhaling beïnvloedt het zenuwstelsel en omgekeerd en veroorzaakt opvliegers. Door oppervlakkig te ademen kan je ook duizelig worden en vermindert je concentratie. Ook je geheugen verslechtert erdoor. 

Hoe voeding kan ondersteunen

Je voedingspatroon is een belangrijke factor bij deze klachten. Koffie, thee, alcohol, bewerkte voeding en suiker verergeren de symptomen. Ze belasten je zenuwstelsel en zetten het onder druk. Daardoor krijg je meer last van hartkloppingen en angst- en paniekaanvallen. Probeer dit soort voeding dus tot een minimum te beperken.

Eet op regelmatige tijdstippen zodat je bloedsuikerspiegel niet te laag wordt. Een te lage bloedsuikerspiegel kan angstaanvallen in de hand werken. Als tussendoortje kan je een gezonde snack nemen zoals noten en gedroogd fruit. Die laatste zijn ook erg rijk aan magnesium, een mineraal waar je extra behoefte aan hebt als je onder stress staat. Voldoende magnesium zorgt voor een betere slaap en maakt dat je meer ontspannen in het leven staat.

We blijven erop hameren, maar ook nu is voldoende water drinken weer essentieel. Ook dehydratatie beïnvloedt het zenuwstelsel en kan voor angstaanvallen zorgen.

Voldoende rust en ontspanning

rust en ontspanning met yoga

Studies tonen aan dat 30 minuten relaxatie per dag, onder de vorm van yoga, mindfulness of meditatie, het zenuwstelsel kalmeren en symptomen al na 4 tot 5 dagen kunnen verlichten. Neem dus dagelijks een half uur de tijd voor jezelf, zet een rustgevend muziekje op en maak tijd voor wat yoga- of ademhalingsoefeningen. Het lijkt misschien niet eenvoudig om dit een vaste plek te geven in je dagelijkse leven, maar het is ontzettend belangrijk.

Hulp uit de natuur

Passiflora forte van A.Vogel is een extra krachtig, zuiver natuurlijk middel dat ontspannend werkt bij kortstondige stress, innerlijke onrust en spanning. Het bevat een krachtige combinatie van passiebloem, citroenmelisse en valeriaan. Planten die bekend staan om hun rustgevende werking. Het helpt snel, terwijl lichaam en geest wel fris en alert blijven.

Meer weten

Laatste wijziging op deze pagina: 26-11-2019

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>