background

Tips om je zoutverbruik te minderen

Als je jouw zoutverbruik wilt verminderen moet je allereerst weten hoeveel zout een bepaald product bevat. Hiervoor kan je best het etiket raadplegen. Let wel op: in bepaalde gevallen vermelden producenten enkel de hoeveelheid natrium. Dit is niet hetzelfde als zout. Om te weten hoeveel zout het product in dat geval bevat, moet je het natriumgehalte vermenigvuldigen met 2,5. Een product met 4 gram natrium per 100 gram bevat in dat geval 10 gram zout per 100 gram.

Deze misleidende vermeldingswijze zal in de toekomst verdwijnen. Vanaf december 2016 mogen fabrikanten enkel nog de hoeveelheid zout vermelden om verwarring te voorkomen. Lees hier meer over hoe je een etiket moet lezen en de misleidende tactieken die fabrikanten nog gebruiken. 

Voedselwaren zonder toegevoegd zout (bv. melk, groenten, …) mogen op het etiket vermelden dat het zoutgehalte in het product uitsluitend toe te schrijven is aan natrium dat van nature voorkomt in het product. Zodra er zout wordt toegevoegd voor de verwerking of door toevoeging van zoutrijke ingrediënten, mag deze vermelding niet langer gebruikt worden.

 

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>