A.Vogel Blog

Taal/Langue

 
stress gezonde spanning of stille killer

6u45. De wekker loopt ongenadig af. Je springt uit bed en wandelt richting de badkamer. Snel onder de douche, tanden poetsen, aankleden, … . Vlug flans je een ontbijt en lunchpakket in elkaar. Je trekt je jas aan terwijl je naar de auto loopt, met je boterham tussen je tanden geklemd. Je zet de radio aan en je hoort het al: file. Ook dat nog!

Als je eindelijk op je werk aankomt, ben je al helemaal gespannen. De ochtendrush laat zijn sporen al na. Je opent je mailbox en de nieuwe mails lopen binnen. Mails die allemaal extra werk voor jou bevatten. Bovenop al het werk dat je al hebt liggen. Je kijkt op de klok. Nog maar 8u30, en je voelt je nu al gestresseerd.

Herkenbaar? Dan heb jij, net als vele anderen, last van stress.

Stress

Stress is een vorm van spanning die optreedt wanneer iemand situaties of gebeurtenissen tegenkomt die hij of zij psychisch of fysiek als moeilijk of bedreigend ervaart. De ene persoon is gevoeliger voor stress dan de andere.

Motiverend

In sommige gevallen werkt stress motiverend. Een kleine dosis stress zorgt namelijk voor een gezonde spanning die ons harder en geconcentreerder doet werken. In dat geval is stress dus helemaal niet slecht, eerder positief zelfs. Het stuwt je vooruit en verbetert je prestaties. Denk maar aan een sport(st)er: wanneer die de stress voelt van een belangrijke wedstrijd presteert hij of zij vaak beter dan onder normale omstandigheden. 

Zware stress

Wie echter vaak (of bijna continu) last heeft van stress zal dit niet meer als positief ervaren. Waar lichte stress je kan motiveren en vooruitduwen, doet zware stress net het tegenovergestelde. Het remt je af, het blokkeert je. Je weet niet meer waar je hoofd staat en doet je werk halfslachtig om toch maar alles gedaan te krijgen. Je verliest focus en kan je niet meer écht achter iets zetten. Het knijpt als het ware je keel dicht.

Iemand die langdurig onder zware stress staat, kan overspannen raken. Op termijn kan je dan zelfs helemaal niet meer werken. Je voelt je constant moe, bent prikkelbaar en hebt last van huilbuien. Een burn-out loert om de hoek…

Gevolgen van veel stress

Wie dagelijks last heeft van stress krijgt daar op een bepaald moment de rekening van gepresenteerd. Langdurige (zware) stress is namelijk een stille killer. Vermoeidheid, hartkloppingen, slaapproblemen, rugpijn, nekpijn, hoofdpijn, regelmatig ziek zijn, … Het zijn maar enkele voorbeelden. Naast deze fysieke klachten kunnen er ook psychische klachten ontstaan zoals woede, prikkelbaarheid, emotionele instabiliteit, lusteloosheid, … Ook in dit geval is de eigenlijke lijst nog een pak langer.

Stress voorkomen

Hoewel stress haast onlosmakelijk verbonden lijkt te zijn met onze hedendaagse levensstijl, kan je toch enkele zaken ondernemen om stress te vermijden (of op zijn minst te verminderen).
Stress kan namelijk makkelijker ontstaan in bepaalde situaties. Zo kan een hoge werkdruk, waarbij veel taken in korte tijd verricht moet worden, met weinig tijd voor pauzes en veel ingewikkelde opdrachten, vaak als stresserend ervaren worden.

Ook de inhoud van het werk is bepalend. Saai en eentonig werk kan stress opleveren. Ook zwaar fysiek werk is belastend. Wanneer iemand het gevoel heeft weinig of geen invloed uit te oefenen op het werk, is dat frustrerend. Stuk voor stuk factoren die kunnen leiden tot stress, waar je zeker rekening mee kan houden.

Nog een manier om stress te voorkomen, is voldoende tijd voor jezelf inlassen. Een goede verhouding tussen spanning en ontspanning is de sleutel tot succes om stress te vermijden. Lees daarom zeker dit artikel over me-time.

Hulp uit de natuur

Daarnaast kan ook de natuur je een handje helpen als je last hebt van stress. Passiflora complex forte van A.Vogel is een extra krachtig, natuurlijk middel dat helpt bij kortstondige stress, innerlijke onrust en spanning. Passiflora complex forte geeft je ook een duwtje in de rug bij spannende situaties en wanneer je niet goed bestand bent tegen geestelijke druk en inspanning. Het werkt snel, terwijl lichaam en geest fris en alert blijven. Dit dankzij de kalmerende kruiden citroenmelisse (krampopheffend op de buik), passiebloem (ontspannend) en valeriaan (tegen trillen en nervositeit).

Ontstressen in 1, 2, 3 met de A.Vogel Stresscoach

stress - StresscoachEigenlijk kan iedereen af en toe een stresscoach gebruiken. Iemand die je leert om te gaan met stress en die je toont hoe je snel en simpel kan ontspannen. Net zoals een personal coach, helpt onze stresscoach je om sterker te worden. Sterker tegen stress meer bepaald. Schrijf je nu gratis in en mis de unieke tips van onze A.Vogel Stresscoach niet!

Printprint-icon

0 artikelen in winkelwagentje