A.Vogel Blog

Taal/Langue

home / Middagdutje doen, slim of niet?

Middagdutje doen, slim of niet?

Heeft u na de lunch ook zo’n moeite om uw ogen open te houden?

0

Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar het bestrijden van de middagdip door middel van een dutje. Hieruit blijkt dat een middagdutje de concentratie verhoogt en het geheugen verbetert.

Vooral bij het langetermijngeheugen werd het effect van een middagslaapje zichtbaar. Dit zou te maken kunnen hebben met allerlei processen in de hersenen vlak voor het inslapen.

Ook blijkt uit onderzoeken met proefpersonen dat een kort slaapje op de middag effectiever is dan een extra kop koffie of ’s morgens langer uitslapen. Je kunt dus met een gerust hart je ogen sluiten na de lunch.

Met mate

Er is echter één voorwaarde: hou het wel bij een dutje. Langer dan 40 minuten slapen maakt juist suf. Probeer daarom niet langer dan 20 tot 30 minuten te slapen.
Een goede tip is om te gaan liggen met een sleutelbos in je hand. Als je in een diepe slaap dreigt weg te vallen, ontspannen je handen en valt de sleutelbos op de grond. Een mooie wekker om weer wakker te worden.
Alleen als de slaapachterstand erg groot is, is het raadzaam om een hele slaapcyclus af te maken. Bij de meeste mensen duurt dit ongeveer anderhalf uur. Slapen na 15.00 uur is trouwens geen goed idee, want dan komt de nachtrust in gevaar.

Optimale nachtrust

Het belang van slaap wordt nogal eens onderschat. Een goede nachtrust is heel belangrijk om overdag goed te functioneren. Het heeft een positieve invloed op ons humeur en zorgt ervoor dat we overdag uitgerust en alert zijn.
Helaas heeft meer dan de helft van de Belgen moeite met inslapen en/of doorslapen. Slaapproblemen zijn vaak het gevolg van spanning en zorgen. Het is een signaal dat lichaam en geest zich niet meer kunnen ontspannen. A.Vogel kan helpen.

Laatste wijziging op deze pagina: 07-12-2017

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje