A.Vogel Blog

Taal/Langue

 
magnesiumrijke voedingsmiddelen

Je lichaam heeft magnesium broodnodig. Hierboven kon je al enkele redenen vinden waarom dat zo is. Hieronder gaan we er nog dieper op in. Bovendien som ik ook de meest voorkomende symptomen van een magnesiumtekort op.  

Het nut van magnesium voor je lichaam

Het nut van magnesium voor je lichaam

Magnesium is een levensbelangrijk mineraal. Het leidt je energiestofwisseling immers in goede banen en het regelt de stofwisselingsenzymen. Op die manier speelt magnesium een rol in het ondersteunen van het glucosetransport, het reguleren van de hormoonhuishouding, de ondersteuning van andere mineralen zoals calcium en natrium en het verlagen van slechte cholesterol. Bij vrouwen worden PMS-klachten onder controle gehouden dankzij magnesium en bij mannen zorgt magnesium voor een goede werking van de prostaat.

Bovendien helpt magnesium je om weerbaarder te zijn tegen stress en helpt het tegen vermoeidheid

Symptomen magnesium tekort

Symptomen magnesium tekort

Mensen met een gezonde levensstijl (waar gevarieerde, gezonde voeding een groot onderdeel van uitmaakt) hebben normaal geen last van een tekort aan magnesium. Iedereen van ons gaat echter wel eens door een ‘minder gezonde periode’. In dat geval kan een magnesium tekort optreden. Zo’n 60% van de Westerse bevolking zou hier regelmatig (tot chronisch!) mee te kampen hebben. Bekijk hier de meest voorkomende symptomen van een magnesium tekort.

Magnesiumrijke voedingsmiddelen

Magnesiumrijke voeding - Waar zit magnesium in?

1. Groene bladgroenten

Spinazie, andijvie, boerenkool en raapstelen zijn stuk voor stuk rijk aan magnesium. Zet ze meermaals per week op het menu, want ze bevatten naast magnesium ook nog heel wat andere belangrijke mineralen.

2. Noten

Noten zijn het perfecte, verantwoorde tussendoortje. Ze zijn immers gezond én houden je lange tijd verzadigd. Bovendien barsten ze van de magnesium, vetten en eiwitten. Eén handje ongebrande en ongezouten noten per dag volstaat trouwens al om een goede portie magnesium binnen te krijgen. Afhankelijk van je voorkeur kan je gaan voor paranoten, walnoten, amandelen, hazelnoten, macadamia’s, … . Let wel op met pinda’s; dat zijn geen noten, maar peulvruchten!

3. Rauwe cacao

Rauwe cacao is één van de meest magnesiumrijke voedingsmiddelen. Goed nieuws voor de chocoholics! Dit zou overigens kunnen verklaren waarom sommige menstruerende vrouwen extra veel zin hebben in chocolade.

4. Bananen

Bananen zijn niet alleen lekker, ze zijn ook ideaal om je magnesiumlevels op peil te houden. Steek er eentje in je handtas of jaszak, zodat je altijd een banaan bij de hand hebt. Het is het ideale tussendoortje!

Ontdek nog meer verantwoorde tussendoortjes >>

5. Peulvruchten

Hierboven gaven we al aan dat pindanoten geen noten zijn, maar peulvruchten. Op zich is dat geen probleem als je graag wat extra calcium wilt opdoen: peulvruchten zijn immers ook rijk aan magnesium. Vooral linzen en kikkererwten zijn een goed idee.

Tip: laat peulvruchten een nachtje weken in water vooraleer je ze gaat bereiden. Op die manier worden ze beter verteerbaar.

6. Volkoren granen

Eet je soms een volkoren boterham met banaan? Goed plan, want volkoren granen zijn rijk aan vezels en magnesium. Ga bij voorkeur voor zuurdesembrood van goede kwaliteit. Zuurdesembrood doorgaat immers een langdurig rijzingsproces waardoor de granen erin beter verteerbaar zijn.

7. Kraantjeswater

De laatste op dit lijstje en misschien wel de grootste verrassing? Je verwacht het waarschijnlijk niet, maar ongefilterd kraantjeswater bevat magnesium (én calcium). Probeer je dagelijkse hoeveelheid water dus ook uit kraantjeswater te halen.

Printprint-icon

0 artikelen in winkelwagentje