A.Vogel Blog

Taal/Langue

 
magnesium tekort
Symptomen magnesium tekort

Symptomen magnesium tekort

  • Je hebt last van trillende oogleden;
  • Wanneer je in slaap valt, schrik je plots wakker omdat je denkt dat je valt; 
  • Je voelt je futloos, hebt geen energie en bent erg vermoeid; 
  • Je hebt last van PMS-klachten (vrouwen) of prostaatklachten (mannen);
  • Je hebt regelmatig last van spierkrampen; 
  • Hoofdpijn en/of migraine spelen je regelmatig parten; 
  • Je voelt je nerveus, bent prikkelbaar en snel geïrriteerd; 
  • Je kan je maar moeilijk concentreren en hebt moeite om op woorden/namen te komen; 
  • Duizeligheid (vaak door een te hoge of te lage bloeddruk) komt regelmatig voor; 
  • Je hebt last van constipatie
  • Rusteloze benen of andere tics spelen je parten;  
  • Je hebt (soms) last van hartritmestoornissen en hartkloppingen; 
  • Je hebt regelmatig de hik.

Bovenstaande symptomen kunnen wijzen op een tekort aan magnesium. De nadruk ligt op het woord ‘kunnen’. Deze symptomen zijn immers veelvoorkomend en wijzen niet per se op een magnesiumtekort. Een bloedonderzoek door je huisarts biedt uitsluitsel.

Een magnesiumsupplement kan je helpt om je magnesiumlevels terug op het juiste niveau te krijgen. Daarnaast speelt de juiste voeding een rol. Zet bijvoorbeeld onderstaande magnesiumrijke voedingsmiddelen op het menu en voorkom zo een tekort aan magnesium.

Magnesium tekort - Het nut van magnesium voor je lichaam

Het nut van magnesium voor je lichaam

Magnesium is een levensbelangrijk mineraal. Het leidt je energiestofwisseling immers in goede banen en het regelt de stofwisselingsenzymen. Op die manier speelt magnesium een rol in het ondersteunen van het glucosetransport, het reguleren van de hormoonhuishouding, de ondersteuning van andere mineralen zoals calcium en natrium en het verlagen van slechte cholesterol. Bij vrouwen worden PMS-klachten onder controle gehouden dankzij magnesium en bij mannen zorgt magnesium voor een goede werking van de prostaat.

Bovendien helpt magnesium je om weerbaarder te zijn tegen stress en helpt het tegen vermoeidheid

magnesium tekort - magnesiumrijke voeding

Magnesiumrijke voeding - Waar zit magnesium in?

Je zou dagelijks zo’n 300mg magnesium moeten binnenkrijgen. Dat is de Dagelijks Aanbevolen Hoeveelheid. Veel experts vinden dit echter te weinig en adviseren een DAH van 600mg magnesium.

Magnesium is voorradig in diverse, natuurlijke voedingsmiddelen, zoals in groene bladgroenten en vezelrijke producten. 

>> Klik hier voor een overzicht van de meest magnesiumrijke voedingsmiddelen

Printprint-icon

0 artikelen in winkelwagentje