background

Tip van de herboriste

Noten


Noten voor een lang leven!

Koolhydraten zijn dikmakers. Koolhydraten zitten in peulvruchten, brood, pasta, rijst en alle zoete waren. Wil je niet aankomen in gewicht dan mijd je deze zaken best.

Noten hebben een slechte naam als het over dikmakers gaat, maar dat is een wijdverbreid misverstand. Alleen pindanoten zijn dikmakers omdat ze ook koolhydraten bevatten.

Gezonde vetten

Andere noten bevatten geen koolhydraten maar wel vetten. De vetten in noten zijn gezonde, onverzadigde vetten met omega vetzuren. Als je noten met mate eet, zorgen ze niet voor gewichtstoename.

Dit soort vetten heeft ons lichaam broodnodig om allerlei lichaamsprocessen goed te laten verlopen.

Omega 3

Voor een goede circulatie en hartfunctie is omega 3 bijvoorbeeld van belang. Chronische problemen met spieren en gewrichten hebben ook baat bij extra omega 3, net als het geheugen en het zicht. Noten bevatten heel veel omega 3, vooral walnoten en hazelnoten.

Verder zit Omega 3 nog volop in visolie en lijnzaadolie. Een blikje tonijn of zalm in olie is dus ook  gezond.

Let wel op: als je beslist een supplement met omega 3 in te nemen, moet je voor een goed vetzurenevenwicht in je lichaam ook andere omega ’s extra innemen:

  • Omega 6 krijgen we door onze westerse voeding meer dan genoeg binnen maar het omega 6- GLA vetzuur moeten we wel aanvullen. Dat zit in teunisbloemolie en zwarte bessenolie.

  • Sommige mensen hebben te weinig omega 7. Dat merken ze bv. in de menopauze of aan droge slijmvliezen van neus, ogen, … . Dit zit dan weer vooral in duindoornolie.

Grootschalige studie

Wist je dat de goede werking van noten op de gezondheid werd onderzocht in een grootschalige studie? Uit deze interventiestudie, bij mensen met een hoog cardiovasculair risico, bleek dat frequente consumptie van noten het mortaliteitsrisico flink liet dalen.

Na 5 jaar bleek dat degenen die meer dan 3 porties noten per week aten een 39% lager mortaliteitsrisico hadden. Voor walnoten was de score zelfs nog beter: 45%.

De grootste noteneters bleken een 55% lager risico op cardiovasculaire mortaliteit te hebben en een 40% lager risico om te sterven aan kanker, vergeleken met diegenen die nooit noten aten.

De combinatie van noten eten met een mediterraans dieet verminderde het mortaliteitsrisico met 63%!

We weten dus wat we moeten eten voor een lang en gezond leven….

Bron: Arts, Therapeut & Apotheker, nr 6, 2014

Lekkere recepten met noten

Bambukoekjes met noten
Preimedaillons met hazelnoten

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>