A.Vogel Blog

Taal/Langue

Home / 5 tips voor me-time!

5 tips voor me-time!

0

Van tea-time heb je vast al eens gehoord. Maar ken je ook me-time? Letterlijk vertaald mij-tijd. Oftewel: tijd voor jezelf. Heerlijk genieten van alles wat jij graag doet. Geen zorgen, geen gehaast, geen stress, … . Eindelijk eens tijd om jezelf in de watten te leggen. Want in de dagdagelijkse rush vergeten we onszelf vaak.

Me-time: rustmoment in de drukte

Druk, druk, druk. Zo ervaren velen het leven tegenwoordig. We rennen van hot naar her. Jonglerend met diverse balletjes zoals ‘werk’, ‘sporten’, ‘koken’, ‘sociaal leven’, ‘kinderen’, … . Krampachtig proberen we ze allemaal in de lucht te houden.

Maar hoe meer balletjes, hoe moeilijker het wordt. Niet verwonderlijk dat je er af en toe toch één moet laten vallen om de rest omhoog te houden. En dat balletje, dat is jammer genoeg meestal jouw me-time. Want op die manier hoef je niemand teleur te stellen (behalve jezelf dan) en lijkt de schade beperkt.

Waarom me-time?

Nochtans is dat me-time balletje één van de belangrijkste. Noodzakelijk zelfs om alles in evenwicht te houden en je energie te geven om de andere balletjes ook in de lucht te houden. Hoe kan je voor anderen zorgen, als je niet eens goed voor jezelf zorgt?

Me-time is de ideale gelegenheid om je batterijen even op te laden, zodat je er weer kan invliegen. Even een adempauze, als het ware.

1. Plan en behandel me-time zoals elke andere afspraak in je agenda

Als je geen moment in je agenda aankruist voor me-time komt het er simpelweg niet van. Daarom is deze tip eigenlijk de belangrijkste want zonder deze stap gebeurt er niets. Bovendien is deze afspraak niet uit te stellen, te annuleren, … Een werkmeeting, een sportsessie, een afspraak met vriendinnen, me-time, … Ze staan allemaal op hetzelfde niveau. Behandel ze ook allemaal hetzelfde.

Me-time hoeft overigens geen uren te duren. Soms volstaat een half uurtje al om je batterijen terug op te laden. Maar als het even kan, mag het altijd langer duren natuurlijk!

2. Regelmaat

Het is belangrijk dat je op tijd en stond een adempauze inlast. Zorg ervoor dat me-time een wederkerend item in je agenda is. Dit kan wekelijks zijn, maar ook tweewekelijks, maandelijks… of zelfs dagelijks! Kies voor een ritme waar jij je goed bij voelt.

3. Leer loslaten

Als je alleen maar kan denken aan hoe druk je het hebt, en aan wat je nog allemaal moet doen, zal je me-time geen succes zijn. Laat het allemaal even los, laat alles voor wat het is. Het hoeft toch ook allemaal niet perfect te zijn? Vaak is gewoon goed ook ‘goed genoeg’! Door je niet langer te verliezen in details krijg je bovendien meer tijd voor me-time.

4. Geen tijd voor schuldgevoelens

In jouw drukke agenda is er al helemaal geen tijd voor schuldgevoelens. Ban ze uit je hoofd! Soms moet je even egoïstisch zijn en enkel aan jezelf denken. Onthoud dat je omgeving er uiteindelijk ook beter van wordt als jij goed in je vel zit. 

5. Invulling

Uiteraard is het ook belangrijk dat je een leuke invulling vindt voor jouw me-time. Hou je ervan om een taart of cake te bakken? Of laat je je graag verwennen bij de kapper? Liever wat sporten, een zalig lang bad, eindelijk dat boek lezen dat al zo lang op je ligt te wachten, een hele ochtend series kijken, of gewoon eens helemaal niets doen en lekker bijslapen… . De lijst is eindeloos. Het maakt dan ook niet uit wat je doet, het doel is dat jij er gelukkig van wordt!

Laatste wijziging op deze pagina: 07-12-2017

Volg A.Vogel op Facebook

Contact

Schrijf ons:

Of bel onze gezondheidslijn:
Maandag - vrijdag 09:00-17:00u
        

0 artikelen in winkelwagentje