Zware benen ’s ochtends? Dit doe je eraan!


Marina Cluysen
@avogel_be


7 april 2018

Oorzaken van zware benen ’s ochtends

Zware benen bij het opstaan kunnen veroorzaakt worden door diverse factoren. Velen daarvan zijn gelinkt aan je levensstijl en je algehele gezondheid. Veelvoorkomende oorzaken zijn:

  • Een slaaptekort: terwijl je slaapt, kan je lichaam herstellen van alle activiteiten overdag. Als je niet genoeg slaapt, krijgt je lichaam dus ook niet de kans om goed te herstellen, waardoor je last kan hebben van zware benen in de ochtend door de activiteiten van de dag ervoor. Je hebt vast zelf al eens gemerkt dat je extra last hebt van zware, vermoeide benen ’s ochtends wanneer je er een korte nacht op hebt zitten, bijvoorbeeld na een laat (dans)feestje.

  • Slechte circulatie: door een verminderde bloedsomloop overdag (bijvoorbeeld door bureauwerk en stilzitten) kan je last hebben van vermoeide en zware benen. Dit kan zich ’s nachts verder doorzetten, waardoor je ’s ochtends opstaat met zware benen. Anderzijds kan dit zware gevoel ook veroorzaakt worden door een tekort aan zuurstof, bloed en voedingsstoffen in je benen tijdens je slaap.

  • Spataders: spataders wijzen op beschadigde aders. En beschadigde aders hebben het extra moeilijk om bloed rond te pompen en weg te pompen uit je benen. Zij moeten dus extra hard werken om hetzelfde gedaan te krijgen als je andere aders. Daardoor kan je last hebben van zware benen bij het opstaan.

  • Te zware belasting overdag: al eens gemerkt dat je na een drukke dag ’s avonds in de zetel valt met een vermoeid en zwaar gevoel in je benen? Vaak heb je er ’s ochtends nog altijd last van. Wanneer je je benen overdag te zwaar belast (bijvoorbeeld door naar een feestje te gaan, heel de dag recht te staan of door intensief te sporten), raken je benen ’s nachts soms niet hersteld van al die drukte. Gevolg? Je hebt last van pijnlijke en zware benen in de ochtend!

  • Zuurstoftekort: door ademhalingsproblemen tijdens het slapen, zoals slaapapneu of allergieën, kan je last krijgen van zware benen ’s ochtends doordat je benen onvoldoende zuurstof krijgen tijdens het slapen. Ook een ijzertekort kan hierin een rol spelen, aangezien ijzer mee instaat voor het ronddragen van zuurstof doorheen je lichaam.

  • Tekorten aan bepaalde voedingsstoffen: naast ijzer zijn ook magnesium en calcium essentiële mineralen voor de goede werking van je spieren. Ook vitamine D speelt trouwens een grote rol. Heb je een tekort aan één van deze voedingsstoffen of mineralen? Dan kan je last hebben van zware benen ’s ochtends.

Tips bij zware benen bij het opstaan

Gelukkig kan je wel wat ondernemen om het zware gevoel in je benen ’s ochtends te vermijden of te verhelpen. Probeer enkele van onderstaande tips uit tot je de tip hebt gevonden die werkt voor jou!

  • Stimuleer je bloedsomloop: zeker vlak voor het slapengaan! Zeker voor mensen met een zittend beroep of voornamelijk zittende levensstijl is dit erg belangrijk. Het stimuleert de bloedcirculatie wanneer je bloedsomloop doorheen de dag wat stilgevallen is. Wanneer je een erg actief leven leidt, kan het helpen om te ontspannen en vermoeide, overactieve spieren tot rust te doen komen. 

    Je kan je bloedsomloop stimuleren via massage, wisselbaden, yoga, stretchoefeningen, … .

  • Paardenkastanje: De paardenkastanje (Aesculus hippocastanum) is gekend om zijn positieve invloed op zware benen. Paardenkastanje verlicht zo de symptomen van zware, vermoeide benen bij het opstaan. Het bevordert de circulatie en helpt bij het behoud van sterke aders.

    Aesculaforce forte van A.Vogel bevat extracten van deze paardenkastanje en is ontwikkeld volgens de laatste wetenschappelijke inzichten.

  • Beweeg nog wat voor het slapengaan: door rustig te bewegen in de avonduren (vlak voor het slapengaan) kan je stijfheid uit je spieren verdrijven. Dit is vooral belangrijk voor mensen met een zittend beroep. Een korte wandeling of jogsessie kan daardoor helpen om zware benen in de ochtend te voorkomen. 

    Ben je net erg actief? Probeer dan intensief sporten in de avonduren te voorkomen en doe dit liever ’s ochtends.

  • Voetjes omhoog: zorg ervoor dat je voeten omhoog liggen in de avonduren. Leg je benen tijdens het televisiekijken of het lezen van een boek op enkele kussens zodat het bloed makkelijk kan terugstromen vanuit je benen. Ook in bed kan het erg helpen om je benen op een kussen te leggen, zodat ze hoger liggen terwijl je slaapt.

  • Neem je dieet onder de loep: eet je wel voldoende voeding rijk aan vitaminen en mineralen? Groene bladgroenten (zoals broccoli en spinazie) moeten regelmatig op het menu staan. En ook zaden, noten en een breed gamma aan fruit hoort thuis op je bord. Door veelzijdig en vers te eten, krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. 

    Daarnaast kan je specifiek voedsel op het menu zetten dat de interne circulatie bevordert. Goede voorbeelden zijn gember en vis. Vermijd aan de andere kant geraffineerde suikers, cafeïne en alcohol.

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>