Wereldkoffiedag: drink jij te veel koffie?


Marina Cluysen
@avogel_be

Koffie drinken: ook met mate

Zoals voor alles geldt ook voor koffie dat te veel ‘trop’ is. Cafeïne maakt je alert, maar zoals dat vaak het geval is met oppeppende middeltjes: na verloop van tijd neemt de werking af en heb je steeds meer nodig om diezelfde alertheid op te wekken. Je hebt dan op bepaalde momenten van de dag je kopje koffie echt ‘nodig’ om goed te functioneren. Ons advies? Drink het ‘zwarte goud’ met mate, en probeer af te kicken zodra je merkt dat je concentratieniveau afhankelijk is van het aantal koffieshots dat je jezelf per dag toestaat.

koffie

Afkicken van koffie

Koffie wordt niet voor niets als een bakje troost bestempeld. Een kopje koffie drink je om het warm te krijgen of omdat je geniet van de smaak – eventueel met een koekje of een stukje chocolade erbij. Vaak is koffie drinken een gewoonte. Denk maar aan het ochtendlijke praatje met collega’s bij de koffiemachine, of je dagelijkse kop koffie na het avondeten. Als je wilt afkicken van koffie, doe je er dus goed aan om jezelf af te vragen waarom je jezelf alweer een kop koffie inschenkt. Is dat omdat je er écht zin in hebt? Of omdat je het zonder nadenken doet?

Een andere tip om makkelijker af te kicken: stel een haalbaar doel voorop. Weet je van jezelf dat je nooit helemaal zonder koffie zult kunnen? Dat is ook niet erg: een of twee kopjes koffie drinken per dag is beslist niet ongezond. Neem je in dat geval voor om week na week één kop koffie minder te drinken, tot je uiteindelijk je doel bereikt.

Effecten van koffie

In kleine hoeveelheden is cafeïne ongevaarlijk, maar in grote hoeveelheden houdt het gezondheidsrisico’s in (hoofdpijn, slaapproblemen, prikkelbaarheid, nervositeit, ...). Ben je gevoelig voor cafeïne? Drink dan een natuurlijke koffievervanger of neem je toevlucht tot rustgevende kruidenthee.

Laatste wijziging op deze pagina: 26-06-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>