Je weerstand verhogen als je ouder wordt

Hoe begin je eraan?


Marina Cluysen
@avogel_be

Hoewel ongeveer 20% van de Belgische bevolking ouder is dan 65, zijn onze straten niet gevuld met rollators! Integendeel zelfs: 65 is nu de nieuwe ‘middelbare leeftijd’. De rol van 65-plussers is dan ook aanzienlijk veranderd doorheen de jaren. 65 jaar wordt niet langer beschouwd als ‘oud’. En als je denkt aan een 65-jarige zie je al helemaal geen hulpeloos oudje in een rusthuis meer voor je!

De babyboomers zijn actiever dan ooit en spelen een vitale rol in onze samenleving. Om hun veeleisende, drukke levensstijl vol te kunnen houden, is het noodzakelijk dat ze goed zorg dragen voor zichzelf. Zelf ook 65 jaar of ouder? Dan is het nu vooral erg belangrijk om je immuunsysteem goed te onderhouden!

Wat is het immuunsysteem?

De term ‘immuunsysteem’ wordt in het algemeen gebruikt om een geheel van structuren en chemische processen te beschrijven die in je lichaam plaatsvinden. De belangrijkste taak van het immuunsysteem is het identificeren en vernietigen van lichaamsvreemde objecten die ziektes kunnen veroorzaken.

Verandert je immuunsysteem met het ouder worden?

Ja, je immuunsysteem verandert met het ouder worden. Doorgaans wordt het minder efficiënt en effectief. Dit heeft enkele gevolgen voor je gezondheid:

  1. Het duurt langer voor de aanwezigheid van een virus of bacterie opgemerkt wordt. Wanneer je lichaam het dan uiteindelijk opmerkt, reageert het ook nog eens zwakker. Deze verzwakking je weerstand is een normaal gevolg van het ouder worden.
  2. Je loopt meer risico op het ontwikkelen van auto-immuunziektes. Wanneer je immuunsysteem nog maar moeilijk het onderscheid kan maken tussen lichaamsvreemde en lichaamseigen cellen, gaat het soms gezonde, lichaamseigen cellen aanvallen.
  3. Je immuunsysteem is ook verantwoordelijk voor je herstelproces. Wanneer je ouder wordt, vertraagt je immuunsysteem. En zo dus ook het herstelproces bij bv. botbreuken, wondjes en verkoudheden.
  4. Gevaarlijke cellen worden minder snel opgemerkt en opgespoord. Daardoor kunnen gevaarlijke ziektes, zoals kanker, zich makkelijker ontwikkelen met het ouder worden.

Hoe kan je jouw weerstand verhogen als je ouder wordt?

Hoewel je immuunsysteem dus automatisch zwakker zal worden met het ouder worden, kan je wel een aantal zaken doen om je weerstand te verhogen.

Eet gezond

Je moet er altijd voor zorgen dat je gezond en evenwichtig eet. 5 porties fruit of groenten per dag is echt aan te bevelen! Je kan jouw groenten- en fruitinname makkelijk verhogen door het drinken van smoothies en het eten van soep. Tegenwoordig is het groente- en fruitaanbod het hele jaar door erg uitgebreid. Er zit dus altijd wel iets tussen dat je lust. Probeer echter zoveel mogelijk te kiezen voor seizoensgroenten en –fruit; gezonder én beter voor milieu en portefeuille!

Drink voldoende

Het beste  dat je kan drinken? Water! 5 à 6 glazen per dag volstaan doorgaans om voldoende gehydrateerd te blijven.

Rook niet

Roken schaadt jouw gezondheid en die van je omgeving. Je levensverwachting daalt met enkele jaren door te roken.

Beweeg

En dan bedoelen we niet dat je een halve marathon moet gaan lopen. Maak dagelijks een korte wandeling van 15 à 20 minuten. Door op regelmatige basis te bewegen, verbeter je jouw humeur en minimaliseer je risico’s op een hartaanval. En het is ook goed voor je weerstand.

Weerstand verhogen ouderen

Alcohol

Alcohol onttrekt belangrijke voedingsstoffen aan je lichaam. Deze heeft je lichaam echter hard nodig om je weerstand op peil te houden. Drink dus met mate.

Vermijd stress

Het leven kan erg stresserend zijn. Probeer zo goed mogelijk om te gaan met deze stress en zorg ervoor dat het niet problematisch wordt. Gun jezelf dagelijks een rustmoment waarop je de stress even van je af kan schudden. Door stress zoveel mogelijk te vermijden, minimaliseer je het risico op ziektes geassocieerd met stress.

Slaap meer en beter

Met het ouder worden, merken veel mensen dat ze steeds slechter en korter slapen. Wat de reden hiervoor is, is niet bekend. Maar sommigen slapen zo slecht dat het hun immuunsysteem extra onder druk zet. Een middagdutje is dan verleidelijk, maar het kan je nachtrust nog meer verstoren.

Verlucht je slaapkamer en zorg ervoor dat hij donker genoeg is. Vermijd cafeïne in de namiddag en avond. Ook sommige medicijnen kunnen een invloed hebben op je nachtrust. Lees daarom steeds goed de bijsluiter.

Om beter te kunnen slapen, kan je gebruik maken van een 100% natuurlijke rustgever. Deze hebben geen bijwerkingen zoals het gekende verslavende of versuffende effect dat chemische slaapmiddelen hebben.

Blijf bezig

De hele dag stilzitten is niet goed voor je. Zorg ervoor dat je een doel hebt in je leven en blijf bezig. Een goedgevuld schema is de beste manier om gezond te blijven. Plan bijvoorbeeld dagelijks minstens 1 leuke activiteit in. Zo heb je iets om naar uit te kijken. Maak eens een dagtripje of ga op reis, neem deel aan lokale activiteiten, … . Door te genieten van het leven, gemotiveerd en alert te blijven, doe je jezelf én je weerstand een plezier!

Blije buik

In je darmen zitten meer immuunsysteemcellen dan in je bloed. Een studie uit Finland, met vrijwilligers tussen 72 en 103 jaar oud uit een bejaardentehuis, toonde aan dat inname van een bepaalde kaassoort je weerstand kan verhogen. De kaas bevatte namelijk veel probiotica.
Ook supplementen met veel rechtsdraaiend melkzuur en melkwei zijn perfect om de goede bacteriën in je buik blij te houden en verhogen je weerstand!

Gebruik Echinacea

Echinacea purpurea is een bekende weerstandsverhoger. Het versterkt de weerstand van je lichaam. Onderzoek heeft aangetoond dat het vooral erg nuttig is bij gestresseerde mensen of mensen die onvoldoende tijd hebben om goed te eten. Recent onderzoek wijst bovendien uit dat Echinacea het risico op complicaties zoals sinusitus en brochitis bij verkoudheden vermindert.

Weerstand verhogen ouderen Echinacea

Je kan niet voorkomen dat je ouder wordt. En eigenlijk wil je dat ook niet :). Maar je kan er wel voor zorgen dat je zo lang mogelijk kan genieten van een vitaal en gezond lichaam. Op termijn zal je de vruchten plukken van deze kleine aanpassingen in je dagelijks leven!

Laatste wijziging op deze pagina: 26-06-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>