A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel Blog

Wat doet magnesium in je lichaam en waarvoor hebben we magnesium nodig?

door Marina Cluysen, op 24 oktober 2017, Slaap
1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

wat doet magnesium

Magnesium is een essentieel mineraal voor zowat alle lichaamscellen. Het wordt gebruikt in meer dan 300 chemische processen in je lichaam. Magnesium wordt voornamelijk opgeslagen in je organen en botten. Eén van z’n hoofdtaken is dan ook ervoor zorgen dat je spieren en zenuwen gezond blijven. Hoewel magnesium voldoende voorkomt in diverse voedingsmiddelen, heeft zo’n 60% van de Belgische bevolking toch te kampen met een magnesiumtekort. Lees verder en ontdek wat er gebeurt met je lichaam bij magnesiumdeficiëntie.

Wat doet magnesium?

Magnesium is één van de meest voorkomende mineralen in je lichaam. Magnesium heb je nodig voor een normale bottengroei en ook de gezondheid van je tanden is mee afhankelijk van magnesium. Daarnaast is magnesium mee verantwoordelijk voor een heleboel biochemische reacties in je lichaam, gaande van proteïne-synthese tot het regelen van je bloeddruk en het samentrekken van je spieren.

In 1619 ontdekte men voor het eerst dat magnesium er mee voor zorgt dat wondjes beter genezen. Vandaag wordt magnesium vaak gebruikt om pijn te verzachten bij bv. spierkrampen en het ‘Rusteloze Benen Syndroom’.

Magnesium heeft ook een positief effect op je zenuwstelsel. Het werkt namelijk ontspannend, waardoor je minder last hebt van spierkrampen en zenuwtrekjes (zoals bv. een trillend ooglid). Dit ontspannend effect heeft ook een positieve impact op het humeur, angstgevoelens en de nachtrust.

Waar zit magnesium in?

Wat doet magnesium

Je zou dagelijks zo’n 300mg magnesium moeten binnenkrijgen. Dat is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid. Veel experts vinden dit echter te weinig en adviseren een ADH van 600mg magnesium.

Magnesium is voorradig in diverse, natuurlijke voedingsmiddelen, zoals in groene bladgroenten en vezelrijke producten.

>> Klik hier voor een overzicht van de meest magnesiumrijke voedingsmiddelen.

Magnesiumdeficiëntie

Hoewel magnesium dus voldoende voorradig is in voeding, hebben toch veel mensen te kampen met een magnesiumtekort. Veel mensen hebben dit echter niet door, aangezien de klachten die hieruit voortkomen eerder algemeen van aard zijn.

Bovendien is het vaak moeilijk om te meten of je over voldoende magnesium beschikt, doordat het o.a. opgeslagen wordt in je botten. Slechts 1% van de magnesium in je lichaam, zit in je bloed. Een bloedtest is daardoor vaak niet 100% geschikt om na te gaan of je kampt met een magnesiumtekort.

Vooral vrouwen in de overgang, of vrouwen met PMS-symptomen, hebben vaak magnesium tekort. Hormonale veranderingen kunnen er immers voor zorgen dat je meer magnesium uitscheidt dan normaal. Door te letten op je magnesiuminname (of door gebruik van een magnesiumsupplement), kan je PMS-symptomen en overgangsklachten daardoor drastisch verminderen.

>> Ook interessant: de link tussen PMS en overgangsklachten

Teveel magnesium: wat gebeurt er?

Allereerst: geen nood! Een overdosis magnesium door te veel magnesiumrijke voeding te eten, is erg onwaarschijnlijk. Je nieren filteren een teveel aan magnesium immers uit je bloed en zorgen ervoor dat het via je urine je lichaam weer verlaat. Wanneer je echter gebruik maakt van een magnesiumsupplement, kan je wel teveel magnesium binnenkrijgen. In dat geval kan je te maken krijgen met een magnesiumvergiftiging, met maagklachten, misselijkheid en diarree als gevolg. Je bloeddruk kan dalen, je hartslag vertraagt en je krijgt ademhalingsproblemen.

Houd je daarom steeds strikt aan de voorgeschreven hoeveelheden! Zolang er nog onenigheid is over de ADH, houd je je best aan de voorgeschreven 300mg.

Meer over magnesium? Lees ook:

1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • marcelle, 50 dagen geleden

    Xxx

  • mia willekens, 33 dagen geleden

    ja, met het lezen van deze bladzijde is voor mij veel duidelijker geworden waar magnesium goed voor is danke,,,,,

    • Marina Cluysen , 32 dagen geleden

      Dag Mia, graag gedaan!

  • More in Slaap
    piekeren snachts - nachtelijk gepieker
    Stoppen met piekeren ‘s nachts? Zo kan je je gedachten uitzetten

    Lig jij ’s nachts vaak wakker? Starend naar het plafond, terwijl allerlei gedachten door je hoofd spoken? ’s Nachts piekeren...

    Close