Voorkom spataders en laat je mooie benen zien


Marina Cluysen
@avogel_be

Beweeg!

Wil je spataders voorkomen of verminderen? Zorg er dan voor dat je elke dag minimaal een half uur beweegt. Wandelen, zwemmen, fietsen of dansen, zijn ideaal om je benen aan het werk te zetten.  Maar je moet niet per se elke dag je sportschoenen aantrekken. Ook even rondwandelen op kantoor, te voet naar de bakker gaan en de trappen nemen in plaats van de lift helpen je om je benen in beweging te houden. Verander ook regelmatig van houding om de bloedcirculatie op gang te houden.

Spataders

Pas je kleding aan

Om spataders te voorkomen, draag je het best geen te strakke broeken. Ook sokken met strakke elastieken, of nauwsluitende pumps met hoge hakken doe je beter niet meer aan. Kies voor losse kleding. Haal je rokjes en kleedjes boven en laat je benen zien.

Spataders

Grijp naar gezonde voeding

Overgewicht doet de druk in de aders toenemen. Gezonde, vezelrijke voeding is daarom een echte must. Eet elke dag veel groenten, fruit en volkorenproducten, en drink minstens anderhalve liter water.

Nog enkele tips

Vermijd warmtebronnen die de aders doen uitzetten, zoals de sauna of zonnebank. Je geeft je benen beter een koudwaterdouche om de werking van je aders te bevorderen. Leg een kussen onder je voeten wanneer je in bed ligt, om de druk op je benen te verlichten. En draag geen zware lasten.

Heb je toch al last van spataderen? Gebruik dan A.Vogel Aesculaforce. Dit kruidengeneesmiddel ondersteunt de behandeling van spataderen en verlicht je zware en vermoeide benen.

Laatste wijziging op deze pagina: 26-06-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>