A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Kleur bekennen: de gezondheidsvoordelen van het regenboogdieet

door Marina Cluysen, op 25 februari 2017, Voeding
1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

De voordelen van kleur per groente

Blauwe bessen, groene appels, paarse aubergines, oranje appelsienen, gele bananen, rode tomaten, … Zodra je de supermarkt binnenstapt, worden je ogen getrakteerd op een kleurenfestijn. Leuk om te zien, maar dat gekleurde velletje is niet alleen maar mooi. Elke kleur brengt namelijk ook bepaalde gezondheidsvoordelen met zich mee. Ontdek hier de voordelen van kleur per groente!

Slimme producenten proberen in de supermarkt je aandacht te trekken door hun producten te voorzien van een kleurrijke verpakking. Op die manier hopen ze dat je hun product verkiest boven dat van een concurrent. Dat idee hebben ze een beetje gepikt van de natuur. Daar zien we immers ook dat al het lekkers en gezonds door de natuur wordt voorzien van een kleurrijk (en vaak glanzend) jasje. Bijna alsof de natuur je toeroept: ‘Eet me dan, eet me dan!’.

Fytonutriënten

Voordelen van kleur per groente - fytonutrienten

Het is uiteraard zo dat een mooi fris kleurtje er een pak aantrekkelijker uitziet dan een grauwe kleur. Zeg nu zelf: eet je liever een mooie, frisrode tomaat of een grauwgrijzig-rode? Vaak zegt de kleur immers ook iets over versheid en eetbaarheid. Al in de oertijd konden we als mens op die manier een beetje instinctiefmatig uitmaken of iets geschikt was om te eten of niet.

Groenten en fruit danken hun mooie kleurtje aan fytonutriënten. Dit zijn natuurlijke bestanddelen van planten, die zorgen voor bescherming tegen Uv-stralen en insecten. En daarnaast zorgen ze dus ook voor de kleur die een plant of vrucht krijgt. Vitaminen en mineralen vallen ook onder de fytonutriënten.

De voordelen van kleur per groente

Hoe gevarieerder je eet, hoe meer fytonutriënten je binnenkrijgt. En dat is goed voor je gezondheid, want uit onderzoek blijkt dat bepaalde gezondheidsvoordelen afhankelijk zijn van de kleur van de groente. Sommige gezondheidsvoordelen (zoals bescherming van lichaamscellen, het versterken van je immuunsysteem en bescherming tegen hart- en vaatziekten) zijn van toepassing voor alle groenten en fruit. Maar sommigen zijn meer specifiek. Een overzicht van de voordelen van kleur per groente:

Paars:

Voordelen van kleur per groente - paars

Blauwe bessen, aubergines, druiven, bieten, rodekool, … zijn rijk aan resveratrol, anthocyaan, proanthocyanidine, pterostilbeen en nasunine. Moeilijke woorden, die simpelweg betekenen dat ze de werking van de hersenen en het geheugen ondersteunen. Daarnaast gaan ze ontstekingen en veroudering tegen.

Rood:

Vul je bordje met tomaten, chilipepers, aardbeien, kersen, watermeloen, paprika, … want dit zijn stuk voor stuk goede bronnen van anthocyaan, lycopeen, flavonolen, flavonen, polyfenolen, quiercetine en astaxanthine.

Mag je ook weer vergeten hoor, als je maar onthoudt dat rode groenten en fruit de werking van prostaat en blaas ondersteunen. Daarnaast gaan ze ontstekingen tegen.

Oranje:

Lang leve sinaasappels, mandarijntjes, pompoen, wortels, zoete aardappelen en meloenen. Zij barsten namelijk van de alfacarotenen, bètacarotenen, curcumine, flavonoïden, luteïne, zeaxanthine en kryptoxanthine. Makkelijker gezegd: ze gaan ontstekingen tegen, remmen huidveroudering af, herstellen beschadigd DNA, verbeteren de vruchtbaarheid en verlengen je levensduur in het algemeen.

Geel/wit:

Voordelen van kleur per groente - geel

Doe vanavond maar een extra schepje bloemkool, pastinaak of mais op je bord. Of voeg een schijfje citroen toe aan je glas water. Gele en witte groenten (en fruit) zijn namelijk rijk aan allicine, quercetine, flavonoïden, betacaroteen en luteïne. Dat wilt zeggen dat ze je huid elastisch houden, je longen gezond houden, veroudering van het netvlies tegengaan en ontstekingen, schimmels en virussen afremmen. Tot slot staan ze ook mee in voor de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam.

Groen:

Groene groenten zoals broccoli, spinazie, avocado, boontjes, sla, … zijn goede bronnen van ECGC, sulforafaan, isothiocyanaat, isoflavonen, flavonoïden en chlorofyl. Dat houdt in dat ze goed zijn voor je nieren, lever, botten en gebit én dat ze ontstekingen tegengaan.

Het regenboogdieet

Uit onderzoek blijkt dus dat elke kleur bepaalde gezondheidsvoordelen heeft. Op basis van die gezondheidsvoordelen, is het regenboogdieet ontstaan. De basis van dit dieet is dat je zoveel mogelijk kleuren integreert in elke maaltijd. Je hoeft dus zeker niet elke kleur in elke maaltijd te verwerken, en je hoeft al helemaal geen ingevlogen aardbeien toe te voegen aan je gerechtje om toch maar iets roods te hebben. De filosofie van het dieet is simpel: door meer kleurbewust te eten, verhoog je de inname van ziektebestrijdende voedingstoffen, vitaminen en mineralen.

Om te kunnen genieten van alle gezondheidsvoordelen die groenten bieden, moet je dus zowel tomaten, wortelen en sla als aubergines eten. Anders loop je een heleboel mis :-)!

1

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Gerda, 231 dagen geleden

    Hartelijk dank voor deze prachtige mail!
    Hier kan ik zeer veel uit leren.
    Kleurrijke groetjes,
    Gerda,

  • De Baere Marita, 231 dagen geleden

    Bedankt voor deze duidelijke info!

  • werner greet, 231 dagen geleden

    Ik ga dat zeker en vast doen in de toekomst. We kunnen er alleen maar voordeel van hebben om zo veel mogelijk groenten en fruit te eten.

  • Viviane Pauwels, 227 dagen geleden

    Dit vind ik nu eens nuttige info, trouwens alles wat er hier over groenten gepost is. Heel erg bedankt!

    • Marina Cluysen , 223 dagen geleden

      Graag gedaan Viviane, en leuk om te horen dat je onze blogpost zo interessant vindt :)!

  • More in Voeding
    Seizoensgroenten
    Seizoensgroenten: heerlijk (en) ecologisch verantwoord!

    Wie eet volgens de seizoenen doet niet alleen zichzelf een plezier. Seizoensgroenten zijn namelijk heerlijk vol van smaak, goed voor...

    Close