Kleur bekennen

De gezondheidsvoordelen van het regenboogdieet


Marina Cluysen
@avogel_be

Slimme producenten proberen in de supermarkt je aandacht te trekken door hun producten te voorzien van een kleurrijke verpakking. Op die manier hopen ze dat je hun product verkiest boven dat van een concurrent. Dat idee hebben ze een beetje gepikt van de natuur. Daar zien we immers ook dat al het lekkers en gezonds door de natuur wordt voorzien van een kleurrijk (en vaak glanzend) jasje. Bijna alsof de natuur je toeroept: ‘Eet me dan, eet me dan!’.

Fytonutriënten

Voordelen van kleur per groente - fytonutrienten

Het is uiteraard zo dat een mooi fris kleurtje er een pak aantrekkelijker uitziet dan een grauwe kleur. Zeg nu zelf: eet je liever een mooie, frisrode tomaat of een grauwgrijzig-rode? Vaak zegt de kleur immers ook iets over versheid en eetbaarheid. Al in de oertijd konden we als mens op die manier een beetje instinctiefmatig uitmaken of iets geschikt was om te eten of niet.

Groenten en fruit danken hun mooie kleurtje aan fytonutriënten. Dit zijn natuurlijke bestanddelen van planten, die zorgen voor bescherming tegen Uv-stralen en insecten. En daarnaast zorgen ze dus ook voor de kleur die een plant of vrucht krijgt. Vitaminen en mineralen vallen ook onder de fytonutriënten.

De voordelen van kleur per groente

Hoe gevarieerder je eet, hoe meer fytonutriënten je binnenkrijgt. En dat is goed voor je gezondheid, want uit onderzoek blijkt dat bepaalde gezondheidsvoordelen afhankelijk zijn van de kleur van de groente. Sommige gezondheidsvoordelen (zoals bescherming van lichaamscellen, het versterken van je immuunsysteem en bescherming tegen hart- en vaatziekten) zijn van toepassing voor alle groenten en fruit. Maar sommigen zijn meer specifiek. Een overzicht van de voordelen van kleur per groente:

Paars

Voordelen van kleur per groente - paars

Blauwe bessen, aubergines, druiven, bieten, rodekool, … zijn rijk aan resveratrol, anthocyaan, proanthocyanidine, pterostilbeen en nasunine. Moeilijke woorden, die simpelweg betekenen dat ze de werking van de hersenen en het geheugen ondersteunen. Daarnaast gaan ze ontstekingen en veroudering tegen.

Rood

Vul je bordje met tomaten, chilipepers, aardbeien, kersen, watermeloen, paprika, … want dit zijn stuk voor stuk goede bronnen van anthocyaan, lycopeen, flavonolen, flavonen, polyfenolen, quiercetine en astaxanthine.

Mag je ook weer vergeten hoor, als je maar onthoudt dat rode groenten en fruit de werking van prostaat en blaas ondersteunen. Daarnaast gaan ze ontstekingen tegen.

Oranje

Lang leve sinaasappels, mandarijntjes, pompoen, wortels, zoete aardappelen en meloenen. Zij barsten namelijk van de alfacarotenen, bètacarotenen, curcumine, flavonoïden, luteïne, zeaxanthine en kryptoxanthine. Makkelijker gezegd: ze gaan ontstekingen tegen, remmen huidveroudering af, herstellen beschadigd DNA, verbeteren de vruchtbaarheid en verlengen je levensduur in het algemeen.

Geel/wit

Voordelen van kleur per groente - geel

Doe vanavond maar een extra schepje bloemkool, pastinaak of mais op je bord. Of voeg een schijfje citroen toe aan je glas water. Gele en witte groenten (en fruit) zijn namelijk rijk aan allicine, quercetine, flavonoïden, betacaroteen en luteïne. Dat wilt zeggen dat ze je huid elastisch houden, je longen gezond houden, veroudering van het netvlies tegengaan en ontstekingen, schimmels en virussen afremmen. Tot slot staan ze ook mee in voor de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam.

Groen

Groene groenten zoals broccoli, spinazie, avocado, boontjes, sla, … zijn goede bronnen van ECGC, sulforafaan, isothiocyanaat, isoflavonen, flavonoïden en chlorofyl. Dat houdt in dat ze goed zijn voor je nieren, lever, botten en gebit én dat ze ontstekingen tegengaan.

Het regenboogdieet

Uit onderzoek blijkt dus dat elke kleur bepaalde gezondheidsvoordelen heeft. Op basis van die gezondheidsvoordelen, is het regenboogdieet ontstaan. De basis van dit dieet is dat je zoveel mogelijk kleuren integreert in elke maaltijd. Je hoeft dus zeker niet elke kleur in elke maaltijd te verwerken, en je hoeft al helemaal geen ingevlogen aardbeien toe te voegen aan je gerechtje om toch maar iets roods te hebben. De filosofie van het dieet is simpel: door meer kleurbewust te eten, verhoog je de inname van ziektebestrijdende voedingstoffen, vitaminen en mineralen.

Om te kunnen genieten van alle gezondheidsvoordelen die groenten bieden, moet je dus zowel tomaten, wortelen en sla als aubergines eten. Anders loop je een heleboel mis :-)!

Laatste wijziging op deze pagina: 25-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>