A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel Blog

6 verrassende voedingsmiddelen met cafeïne

door Marina Cluysen, op 15 november 2016, Voeding
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

cafeïne

Over de voor- en nadelen van cafeïne had ik het eerder deze maand nog. En daarin zei ik het al: cafeïne is zeker niet alleen maar nadelig voor je gezondheid. Zolang je je cafeïneverbruik binnen de perken houdt, zijn er zelfs gezondheidsvoordelen aan verbonden. Maar daar knelt bij velen het schoentje dus. Niet omdat ze dagelijks sloten koffie naar binnen slurpen. Wel omdat ze onbewust cafeïne binnenkrijgen via hun voeding. Deze 6 voedingsmiddelen bevatten verrassend genoeg cafeïne. Ontdek ze hier!

Te veel is te veel. Maar wat is te veel als het gaat over cafeïne? Dat hangt er vanaf. De ene ondervindt al snel hinder na het consumeren van cafeïne, de ander helemaal niet. Het Voedingscentrum raadt in elk geval aan om niet meer dan 400 milligram cafeïne per dag te gebruiken. Dit komt neer op 4 cafeïnerijke producten. Uit sommige studies blijkt echter dat je al vanaf 200 milligram meer last krijgt van angstgevoelens.

Je ziet het. Je zit al snel aan teveel cafeïne op een dag. Zeker als je bedenkt dat cafeïne niet alleen in koffie zit. Ook in frisdranken en energiedrankjes zit het namelijk. Maar dat wist je waarschijnlijk al wel :-). Dat de voedingsmiddelen hieronder ook cafeïne bevatten, is wellicht een pak verrassender!

1. Proteïnerepen

cafeïne-proteïnerepen

Proteïnerepen zijn zeer populair bij sporters. Een proteïnereep is namelijk rijk aan calorieën en koolhydraten doordat ze voornamelijk bestaan uit noten en gedroogde vruchten. Daardoor zijn ze perfect om je energielevels op niveau te houden tijdens het sporten en dipjes tegen te gaan. Sporters gebruiken ze dus om beter te presteren en te kunnen blijven doorgaan.

Eet jij regelmatig een proteïnereep? Let er dan dus wel even mee op dat je (ongewild) ook heel wat cafeïne mee binnenkrijgt. Sommige repen bevatten zelfs zo’n 50 milligram cafeïne (dat is meer dan in een blikje cola)!

2. Decafé koffie

Cafeïnevrije koffie lijkt een goed alternatief voor je dagelijkse kopje troost. Wel de smaak, niet de cafeïne :-). Maar laat je niet vangen: koffie met het label ‘cafeïnevrij’ is niet volledig cafeïnevrij.

koffie-gezond-bambuGebrande cafeïnevrije koffiebonen mogen volgens de Europese richtlijnen immers nog 0,1% cafeïne bevatten, of tot 4 mg per kopje (gemiddeld bevat een kopje gewone filterkoffie zo’n 80 mg cafeïne). Niet veel, maar toch weer wat. Zeker als je hier dan meerdere kopjes per dag van drinkt.

Kies liever voor een koffievervanger zoals Bambu van A.Vogel als je op zoek bent naar een cafeïnevrije koffiedrank.

3. Andere frisdranken dan cola

Wanneer we het hebben over cafeïne in frisdrank, wijzen de meesten onder ons meteen met een beschuldigende vinger naar cola. Niet echt eerlijk voor die ‘arme’ cola, want hij is heus niet de enige in z’n familie die cafeïne bevat. Ook veel andere koolzuurhoudende frisdranken bevatten cafeïne. Even goed het etiket lezen dus!

4. Cafeïne in ijs en (frozen) yoghurt

cafeïne-chocoladeijs

Bepaalde ijssoorten bevatten cafeïne. Het gaat dan specifiek om ijs met de smaken chocolade, mokka en koffie. Ook (frozen) yoghurt met deze smaakjes bevat cafeïne.

Doe jij bovenop je ijsje of frozen yoghurt nog wat chocoladesaus of ‘muizenstrontjes’? Dan doe je er letterlijk nog een schepje bovenop.

Eigenlijk bevatten alle zuivelproducten (dus ook chocolademelk) met deze smaakjes cafeïne. De minste cafeïne zit wel in de chocolade-variant. Eén bolletje ijs kan op die manier al snel zo’n 60 mg cafeïne bevatten. Mee opletten dus!

5. Chocolade

Cacaobonen bevatten van nature cafeïne. Daarnaast bevatten ze ook theobromine (een bittersmakend alkaloïde) dat ook stimulerend werkt.

Eet je dus een praline, een chocoladereep of een snoepreep met chocolade erop? Dan krijg je ongewild een portie cafeïne mee binnen.

6. Water met een smaakje

cafeïne-vitaminewater

Gewoon water saai? Dan drink je toch een glaasje water met een smaakje in? Vitaminewater is een goedgekend voorbeeld. Het wordt steevast gepromoot als gezond (omdat het water is). Het is echter helemaal niet zo gezond. Zeker niet in vergelijking met een gewoon glas water. Het bevat immers veel suiker. En er zit ook weer cafeïne in. Eén flesje Vitaminewater bevat zo’n 50 mg cafeïne.

Vaak zit er bovendien ook nog eens Guaraná in: een plantenextract dat dubbel zoveel cafeïne bevat als koffiebonen.

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Daniella, 390 dagen geleden

    Als je slecht werkende nieren hebt : Is cafeine juist de middel om ze te goed in werking te houden !!! Ayerveda …

    • Marina , 389 dagen geleden

      Dag Daniella, klopt. Caféine werkt waterafdrijvend en stimuleert dus de nieren. Maar je kan dit effect ook op een gezondere manier bekomen door Solidago (guldenroede) te gebruiken.Met deze plant werken je nieren beter zonder het opwekkende effect van de caféine.

  • Berenyi Diane, 387 dagen geleden

    Vriendin die pas een iPad heeft, zij is geïnteresseerd in jullie producten

  • Gerard Vanpoucke, 386 dagen geleden

    Geachte,
    De hoeveelheid cafeïne in chocolade zou verplicht op de verpakking moeten vermeld staan!!

  • More in Voeding
    kurkuma latte
    Recept kurkuma latte: op je gezondheid!

    Een cafè latte of een latte macchiato ken je waarschijnlijk wel. Dit is een lekkere combinatie van espresso met melk....

    Close