A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Van harte: voedingstips voor een gezond hart!

door Marina Cluysen, op 5 februari 2017, Voeding
voeding goed voor het hart

Je hart is de motor van je lichaam. Een sterk hart is dus geen overbodige luxe. Wil jij het jouwe graag een ‘hart onder de riem’ steken ;-)? Dan zijn deze voedingstips voor een gezond hart net wat je zoekt!

Voor sterke spieren kan je sporten en voor een goed geheugen kan je trainen. Maar hoe zit het met je hart? Wat kan je doen voor een gezond hart? Niet roken is uiteraard al een goeie. En stress tot een minimum beperken ook. Verder is het ook een goed idee om regelmatig te sporten, veel te lachen (want lachen is gezond :)) en niet te veel alcohol te drinken.

Nu denk je misschien: “Check, check en dubbelcheck: ik doe alles goed!”. Maar dan vergeten we toch nog 1 héél belangrijk punt voor een gezond hart. De juiste voeding is namelijk ook van ‘levensbelang’.

Voeding goed voor het hart

Bepaalde voedingsmiddelen hebben immers een positief effect op je hart en zorgen er zo mee voor dat je hart in topconditie blijft. Goed idee om onderstaande voedingstips ter harte te nemen :-): stuk voor stuk voeding goed voor het hart!

1. Noten en zaden

voeding goed voor het hart - noten en zaden

Ze zijn namelijk een goede bron van onverzadigde vetzuren (oftewel: goede vetten!). En die zijn goed voor je hart. Daarnaast zijn ze ook gewoon rijk aan vitaminen en mineralen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig een handje noten eten, 50% minder kans lopen op een fataal hartinfarct.

2. Zalm

Probeer minstens 2x per week een stuk vette vis op tafel te zetten. Zoals zalm. Deze bevat namelijk heel veel goede, onverzadigde vetten die de conditie van je hart verbeteren. Daarnaast is vette vis zoals makreel, haring en sardines ook een goede bron van omega 3. Mooi meegenomen als je weet dat omega 3 aderverkalking tegengaat en zo helpt om hartritmestoornissen te voorkomen.

3. Groene (blad)groenten

Hoe groener, hoe beter! Groene (blad)groenten bevatten immers veel fytochemicaliën die dezelfde werking hebben als antioxidanten. Spinazie is een zeer mooi voorbeeld van zo’n groene groente.

Dit recept met zalm en spinazie combineert de goede eigenschappen van beide ingrediënten in 1 gerecht!

4. Zoete aardappel

De zoete aardappel is niet alleen lekker, maar ook erg goed voor je hart. En hoe feller hun kleur, hoe beter. Want de hoeveelheid kleur is een mooie graadmeter voor de hoeveelheid carotenoïden die ze bevatten: een krachtige antioxidant. Daardoor beschermen ook zij het hart tegen vrije radicalen.

Nog nooit gekookt met zoete aardappel? Deze 5 recepten met zoete aardappel zijn een mooie bron van inspiratie.

5. Bessen

voeding goed voor het hart - bessen

Bessen zijn echt kleine vitaminebommetjes boordevol antioxidanten. Je kan kiezen voor bosbessen, frambozen, blauwe bessen, braambessen, veenbessen, … Opties genoeg! Antioxidanten beschermen je hart doordat ze vrije radicalen in je lichaam neutraliseren. Als je die vrije radicalen vrij spel zou geven, richten zij schade aan bij cellen en weefsels waardoor ze ook een rol spelen in hartaandoeningen en kanker.

Voornamelijk blauwe bessen zijn rijk aan flavonoïden (een erg sterk antioxidant).

6. Pure chocolade

Lekker én gezond? Het kan! Chocolade-lovers kunnen hun hartje ophalen, want pure chocolade (met meer dan 72% cacao) is een uitstekend voedingsmiddel voor je hart. Cacao is immers rijk aan flavonoïden (antioxidant). Daarnaast zou cacao ook een positief effect hebben op je bloeddruk.

7. Knoflook

voeding goed voor het hart - allisanLook heeft een positief effect op je bloeddruk en het cholesterolgehalte in je lichaam. Veel look op het menu zetten is dus een goed idee, maar dat vind je omgeving misschien wat minder leuk :-). Een supplement op basis van look is dan een beter idee: Allisan van A.Vogel is een sterk geconcentreerd en gestandaardiseerd knoflookpreparaat dat geen knoflookgeur achterlaat.

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Leukemans H, 68 dagen geleden

    Ik ben diabeet type 2 heb enkele jaren Crestor 20mg ingenomen doch de specialist heeft dit verhoogd naar40mg ongeveer 4maanden geleden met als resultaat dat ik spierpijnen en draainissn heb gekregen ben ik over enkele dagen overgestapt naar arteriin plus over gestapt is dit goed graag een antwoordje

    • Marina Cluysen , 67 dagen geleden

      Dag Mijnheer of Mevrouw Leukemans. Als de bijwerkingen te sterk zijn is het goed om een voedingssupplement met Q10 bij te nemen. Dit neutraliseert de bijwerkingen van het cholesterolproduct. De spierpijnen verdwijnen dan weer. Vraag een goed Q10 supplement aan uw apotheker of natuurwinkelier.
      Wat betreft de overstap naar Arteriin plus: best overlegt u dit met uw specialist of apotheker. Zij kennen uw medische geschiedenis het best.

  • N.Oostdijk, 67 dagen geleden

    Beste ik had een vraagje,is het waar als je atrose hebt dat je dan maar een paar eieren per week mag eten.Dat staat in het blad biogezond nr.6 van dec.2016 dat bij de reformwinkel ligt.Maar ik lust die zo graag.
    Vr.Groeten Nellie

    • Marina Cluysen , 66 dagen geleden

      Dag N. Oostdijk, een ei hoort bij de soorten voeding die licht verzurend werken. Vandaar dat dit een invloed kan hebben op spieren en gewrichten en de artroseklachten zou kunnen verergeren. Maar niet elke artrosepatiënt heeft daar last van. Belangrijk is dat je voor voeding kiest met veel vitamine C en E , selenium, silicium en betacaroteen. Olijfolie, visolie, gember en kurkuma zijn ook uitstekend om de klachten te verzachten. Verder beperk je best zuivelproducten, vlees en suiker want die kunnen klachten verergeren. Een paar eitjes af en toe zullen dan zeker geen kwaad kunnen.

  • More in Voeding
    gezonde levensstijl
    Nooit meer diëten dankzij een gezonde levensstijl!

    31 jaar. Zoveel tijd spenderen vrouwen gemiddeld doorheen hun leven aan (zinloze) diëten volgens Goed Gevoel. Verspreid over die periode...

    Close