A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel Blog

Vitamine C tekort: symptomen en gevolgen

door Marina Cluysen, op 4 oktober 2017, Weerstand
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Vitamine C tekort

Vitamine C is een belangrijke vitamine voor je lichaam. Wanneer je langdurig lijdt aan een vitamine C tekort, kan je zelfs scheurbuik krijgen. Vandaag de dag komt een vitamine C tekort gelukkig niet meer vaak voor. Maar het kan nog wel! Lees hier alles over de symptomen van een vitamine C tekort en de gevolgen voor je lichaam.

Van alle vitamines is vitamine C waarschijnlijk de bekendste. Een andere naam voor vitamine C is ascorbinezuur. Je vindt vitamine C voornamelijk in groenten, fruit en aardappelen. Met name citrusvruchten zijn rijk aan vitamine C.

De functie van vitamine C

Vitamine C is verantwoordelijk voor het goed functioneren van je afweersysteem, je huid en bindweefsels, aderwanden, tandvlees, zicht, zenuwen, je humeur, concentratie, slaap en stressbeheersing.

Daarnaast speelt vitamine C een belangrijke rol als antioxidant in het lichaam (bestrijdt vrije radicalen die ziektes opwekken) en stimuleert de opname van ijzer.

Symptomen vitamine C tekort

Vitamine C tekort symptomen

Een langdurig gebrek aan vitamine C kan leiden tot scheurbuik. Dit is een ziekte waar schippers vroeger veel last van hadden. Door een gebrek aan voldoende gevarieerd eten tijdens hun overzeese tochten, trad er immers een vitamine C tekort op, met scheurbuik en zelfs de dood tot gevolg.

Vooraleer je aan scheurbuik lijdt, moet het vitamine C tekort echt al grote proporties aangenomen hebben. In eerste instantie krijg je last van onderstaande symptomen bij een vitamine C tekort:

  • Verminderde weerstand
  • Gewichtsverlies
  • Vermoeidheid
  • Gewrichtsklachten
  • Wondjes die moeilijk genezen
  • Probleem met opbouw van bindweefsel

Vitamine C tekort verhelpen

De behandeling bij een vitamine C tekort is erg simpel: meer vitamine C innemen. Dit kan je makkelijk doen door meer groenten en fruit te eten. Mensen die evenwichtig eten, met voldoende verse groenten en fruit, hebben normaal nooit last van vitamine C deficiëntie.
Eet jij voldoende gevarieerd en heb je hier toch last van? Dan is er waarschijnlijk iets mis met je vitamine-opname. In dat geval neem je best contact op met je huisarts. De kans is groot dat er iets misgaat in je spijsvertering.

Je kan ook een vitamine C supplement innemen. Let wel op voor overdosering: bij een teveel aan vitamine C krijg je last van diarree en andere darmklachten. De Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) bedraagt zo’n 75 gram vitamine C per dag.

A.Vogel Echinaforce + vitamine Cechinaforce-vitamineC-weerstand is een 100% natuurlijk middel dat je weerstand verhoogt. Zo ben je beter beschermd tegen indringers zoals virussen en bacteriën en herstel je ook sneller na een mindere periode. 1 tablet Echinaforce + vitamine C bevat zo’n 75% van de ADH vitamine C.

>> Meer over het belang van een goede weerstand.

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

More in Weerstand
winterdip
Een winterdip voorkomen? Dat doe je zo!

Heb je ook al eens gemerkt dat je in de koude en donkere wintermaanden vaker last hebt van een neerslachtig...

Close