Vitamine C, een boost tegen de winterblues?


Marina Cluysen
@avogel_be

Vitamine C, wat is dat precies?

Vitamine C of ascorbinezuur is een in water oplosbare vitamine die snel geëlimineerd wordt in de urine. Het is een niet-calorische organische stof die essentieel is voor ons metabolisme, maar niet natuurlijk door ons lichaam aangemaakt wordt.

 

Waar zorgt vitamine C voor?

vitamine C oud man

Vitamine C geeft je lichaam een boost en is bijzonder efficiënt wanneer je een dip hebt. Als je regelmatig vitamine C neemt, heeft dat een langdurig ontstressend en relaxerend effect. Ideaal voor het bestrijden van de winterblues, in combinatie met de vitamine D die je uit zonlicht haalt.

Vitamine C heeft ook een antioxiderende werking. Dat wil zeggen dat het de productie van vrije radicalen beperkt, stoffen die verantwoordelijk zijn voor veroudering.

Vitamine C draagt ook bij aan de productie van collageen door de huid. Essentieel voor het helen van wonden. Bovendien vergemakkelijkt het de opname van ijzer en calcium van plantaardige oorsprong.

 

Hoeveel vitamine C moet ik innemen?

De aanbevolen dagelijkse inname van vitamine C is 90 mg voor een man en 110 mg voor een vrouw. Voor zwangere of borstvoeding gevende vrouwen, kinderen, ouderen en rokers is die aanbevolen inname hoger.

Een voorbeeld: 100 g sinaasappel is goed voor 50 mg vitamine C.

 

Een vitamine C-tekort leidt tot ernstige vermoeidheid, gebrek aan eetlust of lagere weerstand tegen infecties.

Maar prop jezelf ook niet vol met vitamine C, want te hoge doses kunnen op lange termijn nierstenen en darmaandoeningen veroorzaken bij sommige mensen.

 

Waar zit vitamine C in?

vitamine C fruit groenten

De natuur zit goed in elkaar en biedt ons een heleboel voedingsmiddelen boordevol vitamine C (als aanvulling van een evenwichtig dieet). Let wel op: vitamine C is fragiel. Haar weldadige effecten gaan snel verloren aan licht, warmte of contact met de lucht (spinazie, bijvoorbeeld, verliest op één dag in de rekken 30% van zijn weldaden).

Belgische seizoensgroenten (winter) rijk aan vitamine C:

  • Spruitjes
  • Groenekool
  • Tuinkers

Andere groenten en fruit rijk aan vitamine C:

  • Broccoli
  • Bloemkool
  • Citroen
  • Spinazie
  • Guave
  • Kiwi
  • Mango
  • Sinaasappel
  • Zuring
  • Pompelmoes
  • Peterselie
  • Paprika

 

Verbeterde weerstand met Echinaforce + Vitamine CEchinaforce + vitamine C

Zijn spruitjes niet echt jouw ding? Probeer dan eens Echinaforce + Vitamine C. Dit 100% natuurlijke product versterkt het immuunsysteem en helpt je snel te herstellen na een periode van verlaagde weerstand. Deze versie van Echinaforce is uniek omdat ze ook vitamine C bevat. Eén tablet bevat tot 75% van de aanbevolen dagelijkse inname.

Laatste wijziging op deze pagina: 30-01-2019

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>