Uien: natuurlijk wondermiddeltje


Marina Cluysen
@avogel_be


9 november 2015

Uien zijn een natuurlijk antibioticum: rauwe ui bevat eigenschappen die bacteriën in de mond helpen bestrijden. Zo worden bv. tandgaatjes en bacteriën die het tandvlees aantasten, onschadelijk gemaakt met uien. Gekookte, gebakken of gestoomde ui bevat dit antibacteriële effect veel minder.
Uien danken hun werkzaamheid aan de stoffen polyfenolen en quercetine, beiden sterke antioxidanten. Vooral het hoge gehalte aan de polyfenolen, die ook ontstekingsremmend werken, maakt van de ui een echt wondermiddeltje voor je gezondheid. Ajuin zit ook barstensvol vitamine C (vooral bosuitjes en bieslook), B6 en B11, mineralen zoals molybdeen, mangaan, kalium en triptofaan (een aminozuur).

Uien

Verkoudheid of verstopte neus?

Die bestrijd je helemaal natuurlijk door uienthee (zie recept onderaan dit artikel) te drinken en rauwe ui te eten. Leg een halve ui op je nachtkastje tijdens het slapen. Zo blijft je neus open en kun je vrijer ademhalen. Dit dankzij de stof Allyl propyl disulfide. Wanneer je een ui snijdt doet dit stofje jouw ogen tranen en je neus lopen. Na opensnijden scheidt de ajuin deze stof nog enkele uren af.

Uien hebben ook een ontsmettend effect; ze nemen virussen en bacteriën op uit de lucht. Na een nacht langs het bed van een zieke ziet de ui daarom soms ook zwart en gooi je hem best direct weg.

Tips om optimaal gebruik te maken van het gezonde effect van uien

  • Neem bij voorkeur de rode uien. Zij bevatten het meeste werkzame stoffen.
  • Gebruik rauwe uien.
  • Verwijder enkel de schil bij het schoonmaken van een ui. De buitenste ring van het vruchtvlees bevat namelijk de meeste voedingsstoffen. Gooi deze dus zeker niet bij het afval!
  • Gebruik geen uien die je de dag ervoor gesneden hebt. Deze kunnen bacteriën bevatten die ze uit de lucht hebben opgenomen. Heb je bv. een halve ui over? Bewaar deze dan onversneden in een luchtdicht potje en snijd het uitgedroogde gedeelte weg voor gebruik.

Gezondheidseffecten van rode ajuin:

Rode uien

Zoals ik je hierboven al vertelde, bevat de rode ui de meeste werkzame stoffen. Meer specifiek:

  • Verlaagt de suikerwaarden in het bloed (door de aanwezige chroom in uien wordt meer insuline aangemaakt)
  • Bevordert een goede cholesterolbalans
  • Bevordert de celvernieuwing
  • In het algemeen goed voor botten en kraakbeen: verbetert de botdichtheid
  • Goed voor hart –en bloedvaten door de quercetine
  • Lage Glycemische Index (ideaal tijdens diëten en goed voor suikerzieken)

Gezondheidseffecten van gewone uien:

Gele uien

Ook gewone uien zijn erg goed voor je gezondheid. Zij hebben een witte of gele schil.

  • Goed voor hart en bloedvaten
  • Goed voor botten
  • Goed voor bindweefsel
  • Goed bij reuma én om de afweer te versterken: dankzij het hoge zwavelgehalte kunnen macrofagen (cellen die witte T-cellen ondersteunen en zo de afweer versterken) zich beter ontwikkelen.

Uienmiddeltjes uit de volksgeneeskunde:

Bij luchtwegontsteking en diepe hoest:

Meng het sap van 1 ui met een eetlepel biologische honing. Neem hier enkele malen per dag een theelepeltje van in tot je weer beter bent.

Bij hoest:

Snijd een ui in ringen en leg ze in een pot die voor de helft gevuld is met biologische honing. Meng goed en laat een dag trekken. Neem daarna regelmatig een theelepeltje van dit mengsel in om je hoest te bestrijden.

Bij verkoudheid:

Maak uienthee. Snijd een ui in schijfjes laat dit gedurende 10 minuten koken in 25 cl suikerwater. Drink er ’s morgens en ’s avonds een kopje van.

Uiensiroop:

Breng een halve liter water aan de kook. Voeg hier 250 gram uien aan toe en laat koken gedurende 10 minuten. Zeef het mengsel en voeg 1 dl honing toe wanneer de vloeistof afgekoeld is tot ongeveer 40 graden. Als de siroop lauw is, giet je hem in een potje met deksel. Hiervan kan je naar believen 1 theelepel  nemen tegen verkoudheid en hoesten of je kan het mengen door je kruidenthee voor je gaat slapen voor een goed uitzweet-effect.

Je kan ook guavesiroop nemen i.p.v. honing als je de drank heet wil opdrinken om een goed “uitzweet-effect” te bekomen.

Bij ontstoken slijmvliezen:

Uiensoep, eventueel met knoflook voor een extra antibacterieel en herstellend effect.

Uiensoep

Bij maag en darmklachten:
Meng het sap van een ui met (plantaardige) melk en bio-honing. Dit mengsel kalmeert je maag en helpt bij een opgeblazen gevoel.

Najaars-detox van je lichaam:
Meng sap van 300 gram uien met een halve liter droge witte wijn en 100 g biologische honing. Drink hiervan dagelijks een halve tot een hele kop gedurende 2 à 3 weken.

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>