’s Nachts nog meer last van je droge ogen?


Marina Cluysen
@avogel_be

Het lijkt niet logisch dat je symptomen tijdens de nacht verergeren. Je zou denken dat je ogen ’s nachts rust krijgen, maar niets is minder waar. Om te begrijpen hoe slaap je droge ogen beïnvloedt, eerst iets meer over de verschillende slaapfasen.

Zoals je misschien wel weet, zijn er twee belangrijke fasen tijdens je slaap: REM en NREM.
REM staat voor Rapid Eye Movement (snelle oogbeweging). De REM-slaap wordt ook wel de droomslaap genoemd. Tijdens deze fase zijn je ogen bijna voortdurend in beweging. Tot zover de illusie dat je ogen ’s nachts rust krijgen. Gedurende een nacht maak je ongeveer 3-5 van zulke REM fasen door.

De NREM-slaap bestaat uit 3 slaapfasen: sluimerfase, inslaapfase en diepe slaapfase. Tijdens de NREM-slaap heb je geen dromen en bewegen je ogen niet. Het is tijdens deze slaapfase dat je lichaam herstelt, je bloeddruk zakt en je circulatie vermindert.

Hoe beïnvloeden die slaapfasen jouw droge ogen?

Je metabolisme vertraagt

Wanneer je slaapt, verlaagt je bloeddruk en lichaamstemperatuur en vertraagt je stofwisseling. Op die manier krijgt je spijsvertering rust. Maar ook je traanproductie vermindert, waardoor je ogen minder vochtig worden dan overdag.

Slaap je met je ogen open?

Slapen met je ogen volledig geopend kan natuurlijk niet, maar sommige mensen houden tijdens hun slaap hun oogleden wel licht geopend. Dat zorgt ervoor dat je traanvocht sneller verdampt en je ogen minder vochtig worden. Je merkt dan dat je ogen pijnlijk aanvoelen als je wakker wordt. Tijdens de REM-slaap kan je hier nog extra last van krijgen omdat de snelle oogbewegingen voor extra wrijving zorgen.

Slaap je wel voldoende?

's nachts nog meer last van je droge ogen voldoende slapen

Dat een gebrek aan slaap je fysieke en mentale welzijn negatief beïnvloeden weet je ongetwijfeld wel. Maar wist je dat het ook je symptomen van droge ogen verergert? Een tekort aan slaap zorgt ervoor dat je vochtcirculatie op een lager pitje komt te staan. Gevolg: minder bevochtiging van de ogen. Streef naar zo’n 7-9u slaap per nacht om droge ogen (en andere klachten) te voorkomen.

Heb je een goede slaaphygiëne?

Airco in je slaapkamer kan heerlijk zijn tijdens de zomermaanden. Maar je droge ogen doe je er geen plezier mee. Ook verwarming schakel je best uit in je slaapkamer. Een frisse slaapkamer is beter voor je nachtrust en zo raken je ogen niet geïrriteerd door de verwarming.

Niet alleen je slaapomgeving, maar ook wat je doet voor je naar bed gaat kan effect hebben op je droge ogen. Als je al een hele dag achter de computer hebt doorgebracht, is de ideale ontspanning voor je ogen geen avondje TV kijken of scrollen op je smartphone of tablet. Het blauwe licht van deze schermen zorgt er bovendien voor dat de aanmaak van melatonine niet goed op gang komt. En net dat hormoon heb je nodig voor een goede nachtrust.

Tips om droge ogen ’s nachts te voorkomen

Met enkele eenvoudige aanpassingen kan je droge ogen ’s nachts voorkomen.

1. Schakel schermen uit na 20u.

's nachts nog meer last van je droge ogen gebruik beeldschermen

Gebruik geen beeldschermen (TV, smartphone, tablet) na 20u. of schakel ze ten laatste een uur voor het slapengaan uit. 

Kan je je schermen echt niet missen ’s avonds? Wist je dat je op de meeste smartphones een nachtmodus kan instellen tussen bepaalde uren? Het scherm van je smartphone kleurt dat minder blauw, wat beter is voor je ogen en je nachtrust. Ook voor je PC en tablet bestaan er apps (zoals Twilight) die het blauwe licht filteren.

2. Neem je slaapomgeving onder de loep

Het kwam eerder al aan bod: geen airco en verwarming in de slaapkamer. Gebruik tijdens de winter een lekker warm donsdeken en slaap tijdens de zomer met open raam voor verkoeling.

Probeer je slaapkamer ook vrij te houden van te veel stof. Vervang regelmatig je lakens, verkleed je in een andere kamer en hou huisdieren buiten de slaapkamer. Rondvliegend stof kan je ogen irriteren en maakt ze nog droger.

3. Gebruik een warm kompres

Bevochtig een washandje of gastendoek met lauwwarm water en gebruik het als een kompres voor je ogen. Laat het 15 minuten rusten om de productie van oogvocht te stimuleren. Heb je ’s ochtends last van droge en geïrriteerde ogen als je opstaat? Dan kan je dit kompres ook toepassen.

4. Bevochtig je ogen met natuurlijke oogdruppels

Door vlak voor het slapengaan je ogen extra te bevochtigen met A.Vogel Oogdruppels Extra Intensief kan je uitdroging van de ogen tijdens het slapen voorkomen. De A.Vogel Oogdruppels Extra Intensief zijn 100% natuurlijk en bevochtigen je ogen intensief en langdurig. Bovendien zijn ze ook geschikt voor dragers van contactlenzen (harde én zachte lenzen).

Droge ogen bij het opstaan?

Veel mensen hebben last van droge ogen na het slapen. Je slaapomgeving kan daarin een rol spelen, maar ook andere factoren kunnen ervoor zorgen dat je last hebt van droge ogen bij het opstaan. In ons artikel over droge ogen in de ochtend lees je er meer over.

Meer weten over droge ogen?

Alles over:

Laatste wijziging op deze pagina: 03-07-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>