Te hoge cholesterol?

Tips om je cholesterol te verlagen


Marina Cluysen
@avogel_be

Eerst en vooral: wat is cholesterol?

Cholesterol is een belangrijke bouwstof voor cellen, gal en vitamine D, en wordt aangemaakt door de lever met behulp van verzadigde vetten. Je lichaam heeft cholesterol met andere woorden broodnodig om goed te kunnen functioneren. Maar overdaad schaadt. Een teveel aan cholesterol zorgt ervoor dat je aders en bloedvaten dichtslibben.

Verzadigde vetten verhogen je cholesterol

Verzadigde vetten worden ook wel ‘slechte vetten’ genoemd, omdat ze je cholesterol verhogen en zo je risico op hart- en vaatziekten doen toenemen. Toch zijn verzadigde vetten niet door en door slecht, want je lichaam heeft ze nodig voor een goede stofwisseling. Schrap verzadigde vetten dus niet volledig uit je dieet (zelfs niet als je cholesterol te hoog is), maar beperk ze tot een gezond minimum. Verzadigde vetten vind je voornamelijk terug in rood vlees, eieren, boter en volle melkproducten.

Vetten die je cholesterol verlagen

Behalve verzadigde vetten, heeft je lichaam ook onverzadigde vetten nodig om cellen te vernieuwen en een goede weerstand op te bouwen. Maar onverzadigde vetten doen meer dan dat: ze verlagen bijvoorbeeld actief je cholesterol. Daarom worden ze in de volksmond ‘goede vetten’ genoemd. Onverzadigde vetten haal je voornamelijk uit plantaardige voedingsmiddelen (noten, zaden, avocado, olijfolie, arachideolie, …), maar ook uit vis.

Cholesterol verlagen

Wat kun je doen om je cholesterol te verlagen?

Je cholesterol verlagen, doe je dus door verzadigde vetten zo veel mogelijk te beperken en meer onverzadigde vetten te eten. In de praktijk komt het voornamelijk hierop neer:

  • gebruik olijfolie in plaats van bakboter;
  • smeer je boterhammen met plantaardige boter;
  • kies voor magere melkproducten of sojaproducten;
  • kies zo veel mogelijk voor mager vlees of vis;
  • zin in een tussendoortje? Eet een handvol nootjes.

>> Lees ook: 5 slechte gewoontes die je cholesterol verhogen

Laatste wijziging op deze pagina: 25-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>