Start je dag met een stevig en gezond ontbijt


Marina Cluysen
@avogel_be

Waarom is een gezond ontbijt belangrijk?

Door je dag te beginnen met een stevig en gezond ontbijt, en dus niet alleen maar een kop koffie, breng je je metabolisme op gang. De energie die je krijgt door te ontbijten, houdt je de hele voormiddag aan de gang. Daarnaast voorkomt een goed ontbijt dat je trek krijgt in snacks en ander lekkers tijdens de voormiddag. Een gezonde levensstijl kan niet zonder een gezond ontbijt!

Een gezond ontbijt samenstellen

Een gezond ontbijt bestaat uit vier basiselementen: koolhydraten, eiwitten, vetten en een portie groenten of fruit. Waarom die elementen belangrijk zijn? Dat leggen we je kort uit.

  •  Koolhydraten: langzame koolhydraten zoals graanproducten en fruit zorgen voor verzadiging en energie. Je kunt kiezen voor brood, muesli, havermout, granen … Let op: wit brood en gesuikerde cornflakes horen niet in dit rijtje thuis.
  •  Eiwitten: bevatten calcium en andere vetoplosbare vitaminnen die belangrijk zijn voor je lichaam. Je vindt ze voornamelijk in melk en andere zuivelproducten.
  •  Vettengezonde vetten zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. Noten, zaden en avocado voorzien je van je dagelijkse portie.
  •  Groenten of fruit: vezels maken een gezond ontbijt compleet. Daarnaast leveren fruit en groenten ook vitaminen en mineralen, die je spijsvertering bevorderen.

Drink bij je ontbijt vers geperst fruitsap, Bambu-koffie, thee of een glas water.

Een voorbeeld van een gezond ontbijt

Een voorbeeld van een gezond ontbijt ziet er zo uit:

  •  volkorenboterham met een plakje kaas en schijfjes komkommer;
  •  volkorenboterham met een plakje ham en kerstomaatjes;
  •  (Griekse) natuuryoghurt met vers fruit bijvoorbeeld aardbeien;
  •  1 kop Bambu-koffie of groene thee. Zin in een andere drank? Bekijk dan ons Bambu receptenboekje.

Laatste wijziging op deze pagina: 25-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>