Gek van winterkost?

De slanke variant van 3 winterse gerechten!


Marina Cluysen
@avogel_be

Warm, lekker en simpel. De enige drie vereisten waaraan winterse kost moet voldoen. Er gaat dan ook niets boven een stevig bord comfortfood op een winterse dag. Een maaltijd waaraan je je kan verwarmen en die zich als een troostend dekentje om je heen vlijt. Het enige nadeel aan winterse kost, is doorgaans dat het niet erg lief voor de lijn is.

Is winterkost gezond?

Winterkost staat voor de meesten synoniem aan grootmoeders keuken. Je herinnert je vast nog hoe je daar als kind de allerlekkerste hespenrolletjes met witloof en kaassaus at. Of het heerlijkste stamppotje met groenten uit eigen tuin. Pure nostalgie!

En hoewel grootmoeders keuken ongelooflijk lekker is, is het vaak niet de meest gezonde keuken. Smaakmakers zoals boter en andere vetstoffen worden bijvoorbeeld volop verwerkt in deze recepten. Ondanks het gebruik van op zich gezonde ingrediënten* (vers en onbewerkt), zijn veel winterse gerechten dus toch niet zo gezond.

* Zolang je kookt met verse, onbewerkte ingrediënten, bestaat er eigenlijk niet zo iets als ongezonde voeding. Wel kunnen bepaalde, gezonde ingrediënten hun goede eigenschappen verliezen wanneer je er te veel van eet. Eet alles daarom steeds met mate.

Slanke variant winterse gerechten

Net die ongezonde of dikmakende ingrediënten geven een gerecht vaak zijn fantastische smaak. Maar toch kan het echt ook wel zonder. Of in elk geval met een pak minder! Wij selecteerden onze favoriete gerechten uit grootmoeders keuken en geven je hieronder tips om een slanke variant van deze winterse gerechten te maken.

Slanke variant van hespenrolletjes met witloof en kaassaus

Slanke varianten winterse gerechten - hespenrolletjes met witloof en kaas

Hesp is een magere vleessoort en met witloof doe je uiteraard niets mis. Kies wel voor ontvette hesp! De basisingrediënten zijn dus dik in orde.

Maar de bechamelsaus en de kaas die toegevoegd worden, maken van dit gerecht een echte dikmaker. Dat kan dus beter!
Bijvoorbeeld door het witloof niet aan te stoven in boter, maar door het te koken in water met een blokje groentebouillon. Het kookvocht kan je achteraf nog gebruiken om de saus mee te maken. Zo gebruik je alvast een pak minder melk*. Ook de bechamelsaus is op zich overbodig. Je hebt namelijk geen roux (met melk, bloem en boter) nodig om de saus te binden. Los gewoon wat bloem op in koude melk en breng deze samen met de bouillon aan de kook. Zo zal de saus ook binden en krijg je toch een dikke, witte saus.

Werk ten slotte met magere soorten kaas** voor de saus. De regel is doorgaans: hoe ouder de kaas, hoe meer calorieën. Kies slim! Gebruik ook niet te veel kaas in de saus: voor de smaak kan je beter achteraf nog wat geraspte kaas over je hespenrolletjes strooien. Zo spaar je meteen heel wat kaas uit, zonder aan smaak in te boeten.

* Je zou ook kunnen werken met halfvolle melk in plaats van volle melk. Bij A.Vogel zijn we echter geen fan van light-producten.

** De gezondste keuzes zijn: mozzarella, feta, edammer of jonge kaas. Voor dit gerecht kies je best voor edammer of jonge kaas.

Slanke variant van quiche Lorraine

Slanke varianten winterse gerechten - quiche lorraine

De bekendste quiche ter wereld moet toch wel de quiche Lorraine zijn. De combinatie van spekjes en prei maakt van deze quiche een echte topper! Maar net die spekjes (en de grote hoeveelheid room) maken van quiche Lorraine een dikmaker.

Spek is erg vet. Zo vet zelfs, dat je eigenlijk niet eens vetstof in de pan moet doen als je het wilt bakken. Kalkoenspekjes zijn een betere optie. Kalkoen is namelijk een magere vleessoort en spekjes op basis van kalkoen zijn veel minder vet dan gewone spekblokjes.

Ook de gebruikelijke gruyère kaas kan je beter vervangen door een slankere kaassoort zoals feta of jonge kaas. Als je de room dan nog eens (voor de helft) vervangt door melk, bespaar je nog eens flink wat calorieën.

Als je daarbovenop ook nog de vette bodem van bladerdeeg vervangt door een volkoren taartbodem ben je helemaal op de goede weg!

Slanke variant van boerenkoolstamppot met worst

Slanke varianten winterse gerechten - stamppot met worst

Stamppot staat erom bekend dat het lekker vult. Het is échte comfortfood. Wie maakte er als kind geen putje in zijn puree om dat vervolgens te vullen met saus? En dan? Roeren maar! Zodat die heerlijke, smaakvolle vleessaus vermengd raakte met de smeuïge puree. Pure nostalgie!

Maar, je raadt het al: wederom niet zo goed voor de lijn. Sauzen zijn bijvoorbeeld niet alleen smaakmakers, maar ook dikmakers. En als je heel eerlijk bent, moet je toegeven dat je die lepel(s) saus eigenlijk niet nodig hebt om te genieten van een lekkere puree. Laat de saus dus maar alvast achterwege :-).

Aardappelen zijn groenten en kunnen op zich dus niet veel kwaad. Toch zijn aardappelen niet de beste groenten voor je lijn: ze doen je bloedsuikerspiegel pieken waardoor je jezelf na een uurtje uitgehongerd op de koekjestrommel stort. Maak daarom puree van zoete aardappel. Zoete aardappelen zijn perfect om tot puree te verwerken en laten je bloedsuikerspiegel ongemoeid. Genieten zonder schuldgevoelens!

Worst ten laatste is ook erg vet. Vervang deze liever door een stukje mager vlees zoals kipfilet. Geen stamppot zonder worst? Kies dan voor gevogelteworst. Dat bevat een pak minder vet dan bv. rundsworst.

>> Ontdek nog 5 gezonde recepten met zoete aardappel

Laatste wijziging op deze pagina: 25-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>