Oorzaken en remedies voor zware en vermoeide benen


Marina Cluysen
@avogel_be


25 maart 2013

Zware en vermoeide benen herkennen

Heel wat mensen, en vooral vrouwen, kampen weleens met zware en pijnlijke benen. Maar wat zijn nu eigenlijk zware benen en wat zijn de symptomen ervan?

Meestal zijn zware benen te herkennen aan aders met een blauw of paarse verkleuring. De enkels voelen pijnlijk en dik aan, en bij het wandelen krijg je een zwaar gevoel in je benen. De vermoeidheid in je benen neemt af als je de benen naar boven legt.

Wat is de oorzaak van zware en vermoeide benen?

Zware en vermoeide benen zijn het gevolg van een slechte bloedcirculatie vanuit de voeten en onderbenen. Deze slechte bloedcirculatie kan op zijn beurt veroorzaakt worden door langdurig rechtstaan, waardoor het bloed voortdurend tegen de zwaartekracht naar boven gepompt moet worden. Daarnaast leiden vrouwen met overgewicht vaak aan vermoeide benen, omdat de interne kanalen waardoor het bloed naar boven gepompt wordt, te zwaar belast worden. Bij zwangere vrouwen en vrouwen op hogere leeftijd, zijn deze interne bloedkanaaltjes zwakker dan bij andere vrouwen, waardoor de bloedcirculatie eveneens bemoeilijkt wordt.

Vooral vrouwen hebben vaker last van zware en vermoeide benen, omdat een bepaalde stof in het lichaamsvocht van vrouwen een goede bloed doorstroom verhindert. Meestal ondervinden vrouwen trouwens meer hinder van zware benen in de zomer, omdat de bloedvaten dan uitzetten en de bloedcirculatie vertraagd wordt.

Tips om zware en vermoeide benen te verlichten

Je kan zware en vermoeide benen op een natuurlijke manier verlichten met behulp van Aesculaforce forte tabletten. Deze tabletten zijn 100% natuurlijk en zijn gemaakt van de paardenkastanje, die de stof aescine bevat. Deze stof versterkt de kanaalwanden zodat het bloed in benen beter kan doorstromen. Bovendien zijn de tabletten omhuld, wat ze maagsap-resistent maakt en ze dus geen maaglast veroorzaken.

Daarnaast kan je zware benen verlichten doe je door de bloedcirculatie in je benen te stimuleren door veel te bewegen. Joggen, wandelen, fietsen en zwemmen zijn bijvoorbeeld ideale bewegingsvormen, omdat de beenspieren bij deze sporten samentrekken en ze de interne bloedkanaaltjes masseren. Vermijd daarentegen om langdurig recht te staan of in een houding te zitten met de benen gekruist: zo wordt de bloedcirculatie immers belemmerd. Ook te strakke kledij kan dit veroorzaken.

Je kan de bloedcirculatie eveneens bevorderen door je benen ’s nachts hoger te leggen door bijvoorbeeld een extra kussen aan het voeteinde van je bed te voorzien. Ook af en toe op blote voeten in zand of gras lopen, zal de circulatie verbeteren. Voorkom tevens koude voeten en voorzie warme schoenen, kousen en kleding. Je kan daarnaast wisselbaden nemen en je voeten 3 minuten in een warm bad te houden, vervolgens 3 seconden in koud water, en dit proces gedurende 20 minuten te herhalen.

Een goed voedingspatroon kan tenslotte een gunstig effect hebben op zware en vermoeide benen. Zorg voor gevarieerde maaltijden met voldoende groenten, fruit en volkoren producten. Vitamine E, vitamine C, bètacaroteen, selenium en zink zijn belangrijke voedingsstoffen en werken als antioxidant, die schadelijke stoffen neutraliseert.

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>