A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel Blog

Magnesium en beter slapen: de invloed van magnesium op je nachtrust

door Marina Cluysen, op 24 oktober 2017, Slaap
11

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Magnesium en slaap - thumb

Iedereen heeft wel eens een slechte nacht. Bij sommige mensen is het echter problematisch. Zij hebben te kampen met slapeloosheid of problemen met in- of doorslapen. Hoewel magnesium geen slaapmiddel is, kan magnesium een positieve invloed hebben op je nachtrust. Ontdek hier hoe magnesium kan helpen om beter te slapen.

Magnesium heeft een ontspannende werking op je zenuwstelsel. In die zin kan het dus zeker helpen om beter te slapen. Want wie meer ontspannen is, valt vlotter in slaap. Naast diverse andere lichaamsprocessen, speelt magnesium ook een belangrijke rol in de aanmaak van melatonine, hét slaaphormoon.

Melatonine en slaap

Melatonine wordt onder invloed van licht aangemaakt in de pijnappelklier. Dit is een klein, erwtvormig kliertje midden in je hersenen. Via je ogen vangt de pijnappelklier lichtsignalen op. Gaat het schemeren? Dan gaat de productie van melatonine automatisch omhoog en word je slaperig. Op die manier regelt de pijnappelklier (en melatonine) je biologische klok.

Is je melatonineproductie verstoord? Dan wordt slapen moeilijk(er).

Magnesium en melatonine: is magnesium een slaaphormoon?

Magnesium en slaap

Magnesium is van essentieel belang voor een goed werkende pijnappelklier. Magnesium zorgt immers voor ontkalking van de pijnappelklier, zodat deze optimaal blijft werken. Wanneer je dus kampt met een magnesiumtekort, kan je melatonineproductie al snel verstoord raken.

Daarnaast gaat magnesium ook het stresshormoon cortisol tegen. Kamp je met een tekort aan magnesium? Dan gaan je stresslevels de hoogte in en heb je meer last van angst en spanningen. Uiteraard niet bevorderlijk voor je nachtrust. Bovendien is het een soort van vicieuze cirkel: cortisol verbruikt namelijk magnesium. Het weinige magnesium dat je nog ter beschikking hebt, wordt dus opgebruikt door de productie van cortisol waardoor je nog slechter gaat slapen, meer stress krijgt, nog meer cortisol gaat produceren, … . Zucht!

Magnesium en beter slapen

Kan magnesium helpen bij slaapproblemen? Jazeker. Het ontspant je en kan je nachtrust ondersteunen. Maar magnesium is geen slaapmiddel!

Heb je af en toe moeite om in te slapen of om goed door te slapen? Of is je slaap onvoldoende kwalitatief? Dan kan je gebruik maken van een magnesiumsupplement of magnesiumolie. Ga je voor een supplement? Kies dan altijd voor een magnesiumvorm waarvan de naam eindigt op ‘aat’. Bv. Magnesium-citraat of magnesium-malaat. Gebruik geen magnesium-oxide! Deze vorm van magnesium bevat niet de actieve stof die je nodig hebt.

Een goed alternatief is magnesiumolie. Deze kan je een uurtje voor het slapengaan op je huid smeren (nooit innemen!). Spray bv. een beetje magnesiumolie op je buik voor een goed resultaat.

>> Meer over natuurlijke, rustgevende kruiden voor een betere slaap

Beter slapen met de A.Vogel Slaapcoach

Slaap je slecht? En wil je graag beter slapen? Dan is de A.Vogel Slaapcoach misschien wat je zoekt. Dit is immers een gratis online programma dat je in enkele korte stappen leert hoe je kan werken aan je nachtrust. Zodat je snel beter slaapt én fris en uitgerust ontwaakt. Doe je mee? Inschrijven is volledig gratis!

11

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Vaesen Cindy, 51 dagen geleden

    Ja dat is waar

  • KAREL VANDENDRIESSCHE, 51 dagen geleden

    Dit is heel vriendelijk maar ik heb geen slaapproblemen danku een nog veel liefs karel

  • Yves Slock, 49 dagen geleden

    Ik slaap slecht. En zou graag wat meer info krijgen.

    • Marina Cluysen , 49 dagen geleden

      Dag Yves, je kan je inschrijven voor de tips van de A.Vogel slaapcoach. Dit is helemaal gratis.
      Je krijgt dan elke dag een mail met tips voor een goede nachtrust. Je kan je inschrijven door op de link onderaan bovenstaand artikel te klikken ofwel surf je even naar de homepage van http://www.avogel.be om je daar in te schrijven. Succes alvast!

  • Suzy Juliana, 47 dagen geleden

    Ik ben erg geïnteresseerd in de A. Vogel slaap coach programma

    • Marina Cluysen , 46 dagen geleden

      Dag Suzy, fijn, schrijf je dan maar gauw in op de link onderaan het bovenstaand artikel of via de homepage van http://www.avogel.be!

  • Marie-Christine De Brouwer, 33 dagen geleden

    wanneer moet men magnesium innemen, ‘s morgens of ‘s avonds en waar kan ik magnesium-citaat of magnesium- malaat vinden en moet dat effectief op de doos staan of mag dat vermeld worden bij de ingrediènten?

    • Marina Cluysen , 32 dagen geleden

      Dag Marie – Christine, als je magnesium wil nemen om beter te slapen, neem je het best in bij je avondmaaltijd. Is het vooral als antistress-middel bedoeld, dan kan je het ‘s morgens of ‘s middags innemen. De magnesiumvorm staat altijd in de ingrediëntenlijst vermeld. Vraag desnoods aan je apotheker om je een magnesiumsupplement te geven met magnesiusm citraat of magnesium malaat.

  • More in Slaap
    wat doet magnesium
    Wat doet magnesium in je lichaam en waarvoor hebben we magnesium nodig?

    Magnesium is een essentieel mineraal voor zowat alle lichaamscellen. Het wordt gebruikt in meer dan 300 chemische processen in je...

    Close