Last van winderigheid? Dit zijn de oorzaken en remedies


Marina Cluysen
@avogel_be


6 mei 2013

Oorzaken van winderigheid?

Een volwassene stoot gemiddeld 200 tot 2.000 ml gas uit per dag. Oftewel zo'n 10 à 20 windjes per dag. Dat is volkomen normaal, want tijdens de spijsvertering komt er lucht vrij in het darmkanaal. Overmatige winderigheid kan verschillende oorzaken hebben:

  • Gebruik van medicijnen
  • Chronische darmaandoening
  • Angst en stress
  • Bepaalde voedingsstoffen als kersen, uien, kolen, zuivelproducten, bonen, knoflook, erwten, prei, spruitjes, appels en peulvruchten
  • Ouder worden
  • Recente bevalling of zwangerschap
  • Verkeerd voedingspatroon: te veel, te snel of onregelmatig eten
  • Overgewicht
  • Roken
  • Prikkelbare darmsyndroom
  • Tekort aan enzymen
  • Lucht inslikken door snel eten, kauwgom of drinken van koolzuurhoudende dranken

Stinkende scheten

De meeste windjes zijn geurloos. Dat komt omdat het gas in onze darmen voornamelijk uit stikstof, zuurstof, koolzuurgas, waterstof en methaan bestaat. Stuk voor stuk reukloze gassen. Soms komen er echter zwavelverbindingen vrij bij de afbraak van bepaalde eiwitten en dat zorgt voor stinkende winden. En die kunnen al eens voor beschamende situaties zorgen...

Remedies tegen winderigheid

Winderigheid door opname van bepaalde voedingsmiddelen is makkelijk op te lossen: pas je voedingspatroon aan. Schrijf gedurende enkele dagen op wat je eet en bekijk welke voedingsmiddelen je beter kan vermijden. Voeg ‘melkzure’ producten als yoghurt, kwark of kefir toe aan je menu.

>> Meer over winderigheid stoppen met voeding

Tip van A.Vogel: eet geen groenten en fruit tijdens eenzelfde maaltijd. Wacht een uurtje met het eten van fruit na je hoofdmaaltijd. Hetzelfde geldt voor rauwkost en vruchtensap.

Om je darmflora in balans te brengen kan je een probioticum of kruidenmiddeltjes nemen. Het A.Vogel Aciforce voedingssupplement verrijkt en herstelt de darmflora met goede bacteriën. Je kan ook een preventieve probioticumkuur nemen om de weerstand van jouw darmflora te verhogen. Daarnaast bevorderen ook kruiden als aloë vera, venkel, anijs, kummel, bonenkruid, lavas, dille, tijm, rozemarijn, pepermunt, moerasspirea en gember de spijsvertering.

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>