Last van een prikkelbare darm? Zo kan je klachten voorkomen


Marina Cluysen
@avogel_be


13 mei 2013

Buikpijn, winderigheid, een onregelmatige stoelgang,… iedereen heeft er wel eens last van. Sommige mensen hebben echter regelmatig last van deze symptomen en lijden aan het prikkelbare darm syndroom (PDS).

Wat is een prikkelbare darm?

Je hebt last van een prikkelbare darm als je gedurende 6 maanden voortdurend of met tussenpozen symptomen vertoont zoals buikpijn, krampen, een opgeblazen gevoel, flatulentie, diarree of constipatie. Buikpijn is het belangrijkste symptoom van een prikkelbare darm. Meestal begint de pijn tijdens of na de maaltijd.

Deze symptomen zijn echter zeer wisselend en verschillen van persoon tot persoon. Bovendien variëren ze van zeer lichte ongemakken tot ernstige klachten. Meestal is het zo dat klachtenvrije periodes afgewisseld worden met periodes waarin dagelijks klachten ervaren worden.

De klachten bij een prikkelbare darm worden veroorzaakt door een krampachtig samentrekken van de dikke darm. De dikke darm trekt bij iedereen samen om de ontlasting voort te duwen, maar bij mensen die lijden aan een prikkelbare darm zijn deze samentrekkingen abnormaal en krampachtig. Bovendien zal de dikke darm veel vaker samentrekken dan normaal.

Hoe wordt een prikkelbare darm veroorzaakt?

Hoe een prikkelbare darm veroorzaakt wordt, is niet precies geweten. Wellicht is een prikkelbare darm het gevolg van een combinatie van een abnormale darmbeweging en een extra gevoelige darmwand. Sommige onderzoekers zijn tevens van mening dat factoren zoals stress en voeding een invloed hebben op een prikkelbare darm. Soms verergert de aandoening na een ernstige darminfectie of tijdens een periode van stress, spanningen en emoties.

Een prikkelbare darm kan op elke leeftijd ontstaan, maar meestal beginnen de ongemakken op jongvolwassen leeftijd. Vrouwen hebben trouwens twee keer vaker last van een prikkelbare darm dan mannen.

Prikkelbare darm klachten voorkomen

Gezond eten is zeer belangrijk om de klachten die veroorzaakt worden door een prikkelbare darm te voorkomen. Bouw een regelmatig eetpatroon op, zorg voor voldoende vochtopname en eet gezond: minstens 300 gram groenten en 2 tot 3 stukken fruit per dag. Drink dagelijks anderhalve liter water en wees zuinig met cafeïne, vet, suiker en alcohol. Vermijd ook te grote maaltijden.

Daarnaast heeft pepermuntolie, met menthol als voornaamste bestanddeel, een krampwerende werking. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat pepermuntolie bij ongeveer de helft van de mensen met prikkelbare darmklachten een gunstig effect heeft.

Lichaamsbeweging is tenslotte goed om de stress te verminderen en stimuleert bovendien een goede werking van de darmen. Dagelijks een half uurtje matig tot intensief bewegen kan zeer doeltreffend zijn.

Een prikkelbare darm natuurlijk behandelen

Er bestaan verscheidene natuurlijke hulpmiddelen die een gezonde darmflora ondersteunen en kunnen versterken. Aciforce voedingssupplement is bijvoorbeeld ideaal om de darmflora weer in balans te brengen. Bij een goede darmflora is de kans op een prikkelbare darm immers veel kleiner. Per dag een glas Molkosan drinken, zal het behoud van een gezonde darmflora bevorderen.

Aangezien verhoogde stress vaak aan de basis ligt van een prikkelbare darm, kan Passiflora complex forte eveneens helpen bij klachten. Dit natuurlijk middel zal je rustiger maken zonder je concentratie te verstoren en werkt niet verslavend.

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>