Koolhydraten: gezond of te vermijden?


Marina Cluysen
@avogel_be

Wat zijn koolhydraten nu eigenlijk?

Koolhydraten zijn voedingsstoffen die terug te vinden zijn in graanproducten zoals brood, pasta, rijst, koekjes, enzovoort. Daarnaast zitten ze ook in verse groenten en fruit, denk bijvoorbeeld aan zoete aardappelen, pompoen, linzen of pastinaak. We eten met z’n allen heel veel koolhydraten; een boterham of koek is immers een snelle snack en levert veel energie.

Toch is het niet gezond om te veel koolhydraten te eten. Deze worden immers afgebroken door je lichaam en komen in de vorm van glucose (een soort suiker) in je bloed terecht. Als je meer koolhydraten eet dan je verbruikt, wordt dat teveel opgeslagen in de vorm van vet. En dat willen we natuurlijk niet! Daarnaast zorgt een teveel aan koolhydraten ook voor grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor je meer last krijgt van dipjes.

Zijn koolhydraten gezond?

Koolhydraten volledig van je menu bannen hoef je zeker niet te doen. Ze zijn immers een onderdeel van een gezond voedingspatroon. Bovendien zijn ook bepaalde groenten rijk aan koolhydraten en die zijn wel erg gezond. Je consumptie van koolhydraten beperken is wel een goed idee. We hebben het dan vooral over tarweproducten zoals wit brood, koekjes, witte rijst en witte pasta. Volkorenproducten zijn een betere keuze en ook quinoa, boekweit, wilde rijst of zilvervliesrijst zijn goed voor je bloedsuikerspiegel.

Minder koolhydraten eten: een goed idee

Eens een weekje geen enkelvoudige koolhydraten eten kan wonderen doen voor je lichaam. Daarom geven we je alvast enkele tips om eens een maaltijd zonder koolhydraten klaar te maken. Hou je van Italiaans eten? Dan stellen we je voor aan … courghetti!

Recept zonder koolhydraten: courghetti

Ingrediënten

  • 1 courgette
  • 1 rode ui, gesnipperd
  • 1 blik tonijn
  • 1 blikje tomatenpuree (70 gram)
  • 2 eetlepels olijfolie
  • verse basilicum
  • Herbamare kruidenzout

Bereiding

  1. Snij de courgette met behulp van een kaasschaaf in lange plakken en snij deze vervolgens in dunne reepjes. Je kan hiervoor ook een juliennesnijder gebruiken.
  2. Meng de gesnipperde rode ui, de tomatenpuree, het kruidenzout en enkele blaadjes basilicum in een kom. Voeg de tonijn toe aan het mengsel, en eventueel ook wat olijfolie om er een echte saus van te maken.
  3. Roerbak de repen courgette in een beetje olijfolie tot ze zacht zijn. Voeg de saus toe en roer nog even goed door.
  4. Afwerken doe je met enkele blaadjes verse basilicum. Smakelijk!

Nog meer inspiratie nodig om koolhydraatrijke ingrediënten te vervangen door gezonde alternatieven? Vervang dan eens je lasagnebladen door plakjes courgette, gebruik reepjes spitskool als mie en vermaal bloemkool tot ‘rijst’. Wedden dat dit ook heerlijk smaakt?

Op zoek naar nog meer koolhydraatarme recepten? Hier vind je een volledig weekmenu zonder koolhydraten!

Laatste wijziging op deze pagina: 25-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>