A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel Blog

Je metabolisme versnellen start met een goede spijsvertering

door Marina Cluysen, op 23 mei 2013, Spijsvertering
0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Je metabolisme versnellen start met een goede spijsvertering

Sommige mensen worden geboren met een razendsnel metabolisme, bij anderen werkt het wat trager. Ook leeftijd, geslacht en erfelijkheid spelen hierin een belangrijke rol. Maar je kan zelf ook iets doen om de snelheid van je metabolisme, of de snelheid waarmee je lichaam calorieën verbrandt, wat op te drijven…

Het spijsverteringsproces

Je spijsvertering is levensbelangrijk. Een ingewikkeld proces zorgt ervoor dat voedsel wordt omgezet in de juiste voedingsstoffen of ‘brandstoffen’ voor je lichaam. Zo krijg je energie om te functioneren.

De spijsvertering begint in de mond, gaat via de slokdarm, maag, twaalfvingerige darm, dunne en dikke darm en eindigt bij de anus. Alles samen zes tot zeven meter lang. Voedsel doet er ongeveer 18-20 uur over van begin tot eind. Maar dit kan ook langer of korter duren. Bij sommige mensen verloopt de spijsvertering zo traag dat ze maar eens in de paar dagen ontlasting produceren. Hoe kan je je metabolisme versnellen?

9 tips voor een goede spijsvertering

  1. Dagelijkse lichaamsbeweging van minimaal 30 minuten lang bevordert de eetlust.

  2. Zorg dat je telkens rustig eet en maak er een gezellig moment van.

  3. De spijsvertering begint in de mond, dus kauw langzaam en vermeng elke hap goed met speeksel. Door goed te kauwen, komt het eten in kleinere porties in de maag terecht en wordt het vermengd met speekselenzymen. Dat bevordert de vertering.

  4. Belast je maag niet te veel met koud of warm voedsel, pikante kruiden of dierlijke vetten.

  5. Drink meer water, vooral tijdens de dag.

  6. Eet vezels, ze bevorderen het verteren van belangrijke voedingsstoffen. Noten, zaden, groenten en fruit zijn rijk aan vezels.

  7. Sommige groenten en fruitsoorten zijn goed voor de vertering. Zorg dus dat je af en toe andijvie, rucola, witloof, knoflook, ui, prei, venkel of artisjokken op je bord krijgt. Ook papaya en citrusvruchten zijn goed.

  8. Roken en overmatig alcoholgebruik zijn slecht voor de spijsvertering.

  9. Vermijd stress en spanning, want ook de geest heeft invloed op de spijsvertering.

Molkosan, natuurlijk drankje met rechtsdraaiend melkzuur

Daarnaast kan je ook kiezen voor natuurlijke producten die de spijsvertering bevorderenMolkosan is een natuurlijk product bereid uit gezuiverde en geconcentreerde melkwei van verse Zwitserse alpenmelk. Het is niet alleen een lactosevrije, suikervrije en caloriearme dorstlesser, het drankje heeft ook een milde, friszure smaak. Ideaal bij de maaltijd! Je kan deze drank langdurig gebruiken. Uit op variatie? Dan kan je er wat honing of vruchtensap aan toevoegen.

0

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Peetersodette , 45 dagen geleden

    Hoe krijg ik een goede darmflora want ik heb constipatie welk. Natuurlijk middel kan ik gebruiken

    • Marina Cluysen , 45 dagen geleden

      Dag Odette, Je kan Linoforce korrels van A.Vogel nemen. Die zorgen ervoor dat de stoelgang zachter is en gemakkelijker door de darmen glijdt. Drink wel veel water als je de korrels neemt want die bevatten ook veel vezels. Door water te drinken zwellen de vezels op, worden ze zacht en glijden beter. Doe elke dag ook minstens twee keer een wandelingetje van een kwartierje waarbij je flink doorstapt. Je kan ook lijnzaadolie nemen. Gebruik het altijd koud en druppel een theelepeltje of een koffielepeltje over je gerechten als ze klaar zijn en op je bord liggen. Qua voeding vermijd je best de volgende dingen: harde kazen, pure chocolade, wit brood en andere wittemeel producten, witte pasta, witte rijst en vervang die door volkorenproducten. Andere tips kan je in het artikel hierboven lezen.

      • Marina Cluysen , 45 dagen geleden

        en specifiek voor je darmflora: gebruik een probioticum, vb Aciforce van A.Vogel. Dit bevat de juiste goede darmbacteriën om je darmflora in evenwicht te brengen. Eet veel groenten en fruit en kies voor zure zuivelproducten zoals bvb biogarde yoghurt. Eet geen producten die in een fabriek worden gemaakt.

  • More in Spijsvertering
    Last van een prikkelbare darm
    Last van een prikkelbare darm? Zo kan je klachten voorkomen

    Buikpijn, winderigheid, een onregelmatige stoelgang,… iedereen heeft er wel eens last van. Sommige mensen hebben echter regelmatig last van deze...

    Close