Je cholesterol verlagen?

Maak komaf met deze 5 slechte gewoontes!


Marina Cluysen
@avogel_be

Het grote probleem met cholesterol? De meeste mensen hebben geen flauw benul van wat hun cholesterolwaardes zijn. En dat maakt het makkelijk om te negeren. We weten wel dat we niet te vet mogen eten en dat bepaalde voedingsmiddelen onze slechte cholesterol verhogen, maar het blijft toch een beetje een ‘ver-van-mijn-bed-show’.

Vooral slanke mensen zijn doorgaans helemaal niet bezig met hun cholesterol. Want: te veel cholesterol is iets dat alleen bij dikke mensen voorkomt. Toch?! Helaas, pindakaas! Ook slanke mensen kunnen teveel slechte cholesterol hebben.

Te hoge cholesterol: een welvaartsziekte

We leven tegenwoordig in een maatschappij met als motto: ‘Meer, meer, meer!’. En dat gaat eigenlijk op voor zowat alles: kleren, auto’s, eten en drinken. Bovendien worden we dagdagelijks gebombardeerd met keuzes. De ene al gezonder dan de andere… . En dat is niet het enige probleem. We proberen ook nog eens steeds meer balletjes omhoog te houden. Full-time werken, sporten, een huishouden, een fijn sociaal leven en zorgen voor voldoende qualitytime met je partner? Geen probleem, dat doen we wel eventjes ;). Of dat denken we dan toch.

Om beter om te kunnen gaan met alle (keuze)stress die onze huidige maatschappij met zich meebrengt, gunnen we onszelf (liefst zo vaak mogelijk) makkelijke keuzes. We kiezen bijvoorbeeld voor de goedkoopste optie. Of de snelste optie. Zo is het goedkoper en sneller om een kant-en-klaar maaltijd uit de supermarkt te eten dan zelf een hele maaltijd te bereiden. En het is makkelijker om een voetbalmatch op televisie te kijken dan om zelf daadwerkelijk een match te spelen.

En natuurlijk mag dat ook! Om alles gebolwerkt te krijgen, moet je het jezelf gemakkelijk maken. Af en toe dan toch! Maar dat is net weer het probleem: slechte gewoontes (zoals weinig sporten en luie kant-en-klaarmaaltijden) smaken doorgaans naar meer. Ze zijn zo makkelijk, goedkoop, … en stressvrij dat ze verslavend werken. En vervolgens word je over 20 jaar wakker met sluimerende gezondheidsklachten. Ooit moet je immers de tol betalen. En die tol is bij veel mensen: een te hoge cholesterol.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een belangrijke bouwstof voor cellen, gal en vitamine D, en wordt aangemaakt door de lever met behulp van verzadigde vetten. Het is een vetachtige stof die nodig is voor de bouw van celwanden in je lichaam.

Slechte én goede cholesterol

Veel mensen denken dat cholesterol per definitie slecht is. Niets is minder waar! Er is een groot verschil tussen goede en slechte cholesterol. Een hoge waarde van goede cholesterol is positief. Bij een hoger cijfer van slechte cholesterol moet je echter opletten. Het verhoogt namelijk de kans op hartklachten en aderverkalking. De ideale waarde ligt onder 200 mg/dl. Hierbij ligt de goede cholesterol (HDL) best boven 40 mg/dl en de slechte (LDL) onder 100 mg/dl.

Je cholesterol verlagen? Maak komaf met deze 5 slechte gewoontes!

te hoge cholesterol - cholesterol verlagen

1. Te weinig bewegen

Beweging is de meest efficiënte manier om komaf te maken met slechte cholesterol. Bovendien heeft beweging ook een positief effect op je hart en bloedvaten (die het sowieso zwaar te verduren krijgen als je veel slechte cholesterol hebt). En je hoeft heus niet als een gek aan het sporten te slaan: dagelijks 30 minuutjes joggen, wandelen of fietsen volstaat al.

2. Roken

Roken is nergens goed voor. En al helemaal niet voor je cholesterol. Bepaalde chemicaliën in sigaretten halen de goede cholesterolwaardes in je bloed naar omlaag en verhogen de slechte cholesterol. Bovendien heeft roken een negatieve impact op je hart en bloedvaten waardoor het dubbel slecht is voor je.

3. Te veel zwaar bewerkt voedsel eten

Voeding die zwaar bewerkt is, zoals worst, harde kazen en kant-en-klaarmaaltijden bevatten doorgaans veel verzadigde vetten. En verzadigde vetten zijn dé grote boosdoeners als het aankomt op slechte cholesterol.

4. Te weinig vezels eten

Eet jij weinig vezels? Dan is de kans groot dat je last hebt van veel slechte cholesterol. Vezels verminderen immers de aanwezigheid van slechte cholesterol.

Je vindt ze in zaden, granen, noten, bonen, groenten, fruit, …. .

5. Te veel alcohol drinken

Een glas wijn is niet per se ongezond (daarover lees je meer in dit artikel over de gevolgen van alcohol voor je gezondheid). Maar als je meerdere glazen alcohol per dag drinkt, heeft dat wél een effect op je cholesterollevels. Alcohol doet de hoeveelheid slechte cholesterol immers toenemen.

cholesterol verlagen - stoppen met alcohol

Cholesterol verlagen met hulp uit de natuur

Allisan van A.Vogelcholesterol-knoflook-allisan is een sterk geconcentreerd en gestandaardiseerd knoflookpreparaat dat geen knoflookgeur achterlaat. Het is goed voor de bloeddruk en heeft een positieve invloed op de cholesterol. Twee dragees per dag zijn voldoende om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 4000 mg te bereiken.

Allisan bevat de twee voornaamste werkzame stoffen van knoflook: allinase en alliine. Zij zijn bovendien gestandaardiseerd én bevinden zich gescheiden in de dragee. Daardoor komen de stoffen pas met elkaar in contact ín je lichaam, waarna ze worden omgezet in allicine. Hierdoor is de invloed van Allisan dragees vele malen krachtiger dan bij knoflookpreparaten waarin deze scheiding niet wordt toegepast.

De link tussen je lever en (slechte) cholesterol

Cholesterol wordt geproduceerd door je lever. Je lever produceert zo’n 4/5e van alle cholesterol in je lichaam. Je lever zorgt ervoor dat deze cholesterol rondgebracht wordt in je lichaam, want je lichaam heeft (goede) cholesterol nodig om optimaal te functioneren. De goede cholesterol (HDL) die je lever produceert, zorgt ervoor dat vetstoffen uit de organen verwijderd worden en teruggebracht worden naar de lever (ter eliminatie). Maar ook de slechte cholesterol (LDL) gaat dus rond in je lichaam. Deze gaat zich bovendien ophopen in je lichaam.

Aangezien je lever zo’n grote rol speelt in de productie van cholesterol, is het een goed idee om je lever extra te ondersteunen als je je cholesterollevels onder controle wilt houden. In dit artikel lees je hoe je je lever kan detoxen in 72 uur, zodat hij er weer volop tegenaan kan :-).

Laatste wijziging op deze pagina: 18-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>