A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel Blog

Hyperventilatie: symptomen, oorzaken en tips

door Marina Cluysen, op 25 oktober 2016, Stress
2

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Hyperventilatie

Als je het ooit zelf al aan de hand hebt gehad, dan weet je hoe vreselijk eng het kan zijn. Wanneer je hyperventileert heb je namelijk het gevoel dat je een hartaanval krijgt. Of dat je onvoldoende lucht binnenkrijgt waardoor je een erg benauwd gevoel krijgt. Als je eenmaal last hebt gehad van hyperventilatie, heb je altijd schrik dat het nog eens terugkomt. Maar wat is hyperventilatie eigenlijk? Wat zijn de symptomen en oorzaken? En kan je er iets tegen doen?

Wat is hyperventilatie?

Bij hyperventilatie is er sprake van een onnodig snelle of diepe ademhaling. Hierdoor ontstaat een onevenwicht in de gasuitwisseling. De lucht wordt te vaak ververst (hyperventileren betekent letterlijk (te) snel verversen). Hierdoor adem je te veel O2 in te veel CO2 uit.

Vanuit dit onevenwicht ontstaat een CO2 tekort in het bloed. Dit koolstofdioxide-tekort (hypcapnie) brengt diverse verschijnselen met zich mee (zie symptomen hyperventilatie).

Er bestaan twee soorten hyperventilatie: acute en chronische.

Acute hyperventilatie:

Bij acute hyperventilatie is er sprake van duizeligheid. Flauwvallen en zweten zijn ook vaak terugkerende symptomen. Acute hyperventilatie komt doorgaans plots opzetten naar aanleiding van een zware inspanning of paniekaanval.

Door het hyperventileren krijg je een gevoel van ademnood en benauwdheid. Hoewel (acuut) hyperventileren niet gevaarlijk is, komt het wel erg beangstigend over (zowel voor jezelf als voor je omgeving).

Chronische hyperventilatie:

Chronische hyperventilatie komt vaker voor dan acute hyperventilatie. In ongeveer 90% van de gevallen is er namelijk sprake van chronische hyperventilatie. Acute hyperventilatie valt echter veel harder op, aangezien de symptomen veel duidelijker zijn. De klachten bij chronische hyperventilatie zijn zo subtiel dat je er jarenlang aan kan lijden, zonder het zelf te beseffen. Klachten zoals angst, piekeren en perfectionisme worden hier vaak aan gekoppeld. Ook hier is er sprake van een versnelde ademhaling, maar deze is langdurig van aard waardoor het minder snel opgemerkt wordt.

Symptomen van hyperventilatie

hyperventilatie-symptomen

Afhankelijk van het type hyperventilatie, zijn er verschillende symptomen. Bij beide vormen van hyperventileren is er sprake van een versnelde ademhaling. Normaal haal je ongeveer tien keer per minuut adem. Bij hyperventilatie is dit meer dan twintig keer per minuut.

Symptomen van acute hyperventilatie:

  • Benauwdheid
  • Kortademigheid
  • Zweten
  • Duizeligheid
  • Tintelingen in armen en/of benen
  • Slap gevoel in de knieën (alsof je gaat flauwvallen)
  • Droge mond

Hoewel de symptomen beangstigend overkomen (zowel voor jezelf als voor omstaanders), is er geen gevaar voor je gezondheid. De symptomen houden doorgaans niet langer dan 10 minuten aan en brengen geen blijvende schade met zich mee.

Symptomen van chronische hyperventilatie:

  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid (slapeloosheid)
  • Rug- en buikpijn
  • Concentratiestoornissen
  • Angstig gevoel
  • Pijnlijke steken in de borststreek

Doordat deze symptomen eerder algemeen van aard zijn, wordt chronische hyperventilatie vaak moeilijk gediagnosticeerd. Artsen koppelen ze sneller aan andere aandoeningen. De symptomen zijn langdurig (dag en nacht) aanwezig, waardoor ook de versnelde ademhaling minder opvalt.

Oorzaken hyperventilatie

Een acute hyperventilatie-aanval kan uitgelokt worden door een zware inspanning, angst- of paniekaanvallen. Chronische hyperventilatie wordt eerder veroorzaakt door stress, spanning en mentale druk.

Perfectionistische mensen lopen een hoger risico op hyperventileren doordat ze hoge verwachtingen aan zichzelf stellen die een hoop druk en stress met zich meebrengen. Bepaalde omstandigheden (zoals grote drukte, een afgesloten ruimte, …) kunnen ook een aanval uitlokken. Het hyperventileren zelf komt dan voort uit een verhoogde staat van paraatheid van je lichaam, onder invloed van spanning of stress. Daardoor ga je vanzelf sneller ademhalen en gaat je hart sneller kloppen: de vecht- of vluchtmodus van je lichaam is geactiveerd.

Ook de overgang kan hyperventilatie veroorzaken.

Tips bij hyperventilatie

hyperventilatie-tips

  • Allereerst: voorkomen is beter dan genezen. Mensen die ooit gehyperventileerd hebben, weten hoe het voelt en voelen een aanval opkomen. Voel jij dat het er aan zit te komen? Probeer dan je ademhaling terug te kalmeren. Hierdoor zal je je al een pak beter voelen. Dat is uiteraard niet makkelijk. Indien het hyperventileren veroorzaakt wordt door bv. drukte van een hele hoop mensen om je heen, kan je jezelf best verwijderen van deze plaats.
  • Het wegnemen van de oorzaak van het hyperventileren helpt dus ook. Heb je te veel stress? Probeer je dan meer te ontspannen. Dat kan je doen door tijd voor jezelf in te plannen. Of je kan ademhalingsoefeningen doen om jezelf tot rust te brengen. Buikademhaling werkt erg doeltreffend.
  • Om het hyperventileren te stoppen, moet je het koolstofdioxide-gehalte weer laten stijgen. Vroeger raadde men vaak aan om de uitgeademde lucht weer in te ademen met behulp van een zakje of door een kommetje te vormen rond je mond met je handen. Deze methode is niet heel effectief en soms zelfs gevaarlijk! Hij mag zeker niet worden toegepast op anderen, tenzij zeker is dat de symptomen worden veroorzaakt door hyperventilatie. Een astma-aanval of hartaanval kunnen namelijk gelijkaardige symptomen geven, maar uitademen in een zakje is in deze gevallen potentieel levensgevaarlijk! Het inademen van CO2 kan bovendien gevoelens van angst en paniek opwekken, met name bij mensen die hiervoor gevoelig zijn.Beter is daarom om te proberen rustig adem te halen. Bijvoorbeeld door je adem zo lang mogelijk in te houden, vervolgens uit te ademen en de oefening te herhalen totdat de symptomen minder worden. Ook het zoeken van afleiding (zie hieronder)kan helpen de ademhaling weer onder controle te brengen.
  • Wie eenmaal weet dat hyperventilatie door een verkeerde ademhaling ontstaat, kan zich erin oefenen bij de eerste symptomen de ademhaling aan te passen: zorg dat deze rustig wordt en vooral niet te diep. Voorkom zuchten. Belangrijk is ook te oefenen in het ademen vanuit de “flanken”. Vraag eventueel advies aan huisarts of fysiotherapeut. Mensen die uitsluitend via de borst ademhalen vergroten de kans op hyperventilatie.
  • Jezelf afleiden kan ook helpen bij hyperventilatie. Voel je een aanval opkomen? Begin dan hardop te lezen uit een boek, doe kniebuigingen, … maakt niet uit wat, als het je maar afleidt.
  • Krijgt iemand in je omgeving te maken met hyperventilatie? Dan is het belangrijk om deze zo snel mogelijk te kalmeren. Praat op een rustige toon met hem of haar en probeer hem/haar tot rust te brengen en gerust te stellen. Samen rustig ademhalen kan ook helpen.

Aangezien hyperventilatie vaak een psychische oorzaak kent, is therapie ook aangewezen. Samen met een therapeut kan je achterhalen vanwaar je angst- en paniekgevoelens komen. Vervolgens kan je deze gevoelens proberen wegnemen.

Ontstressen in 1, 2, 3 met de A.Vogel Stresscoach

stress - StresscoachAls je vaak last hebt van hyperventilatie, is de kans groot dat je ook te veel stress ervaart. Eigenlijk kan iedereen af en toe een stresscoach gebruiken. Iemand die je leert om te gaan met stress en die je toont hoe je snel en simpel kan ontspannen. Net zoals een personal coach, helpt onze stresscoach je om sterker te worden. Sterker tegen stress meer bepaald. Schrijf je nu gratis in en mis de unieke tips van onze A.Vogel Stresscoach niet!

2

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Reyns Marleen, 393 dagen geleden

    Beste. Ik heb heel veel stress wat zou ik best kunnen doen .Ik heb alle dagen erge oorsuizingen hartkloppingen in mijn linker oor daardoor heb ik erge stress

    • Marina , 392 dagen geleden

      Dag Marleen, oorsuizingen kunnen erg enerverend zijn en als daar nog hartkloppingen bijkomen ben je helemaal zenuwachtig. Het is wel zo dat hoe zenuwachtiger je wordt, hoe erger de hartkloppingen worden. Het is belangrijk dat je probeert zo kalm mogelijk te blijven en de oorsuizingen te accepteren. Probeer er niet te veel aan te denken, zoek afleiding. Dan heb je minder last. Hoe meer aandacht je eraan schenkt, hoe erger de symptomen worden. Hartkloppingen zijn ook een teken van stress. Best probeer je de stress zoveel mogelijk te mijden. Lukt het niet alleen, zoek dan hulp bij een psycholoog. Tegelijkertijd kan je een natuurlijke rustgever nemen zoals bijvoorbeeld Passiflora complex forte tabletjes. Deze maken rustig zonder de concentratie te verstoren en zonder gevaar op gewenning. Veel beterschap alvast!

  • myriam, 86 dagen geleden

    ja ik vond dit heel interessant en zal zeker alle tips gebruiken

    • Marina Cluysen , 78 dagen geleden

      Fijn, bedankt!

  • Saskia, 79 dagen geleden

    Ik heb sinds nieuwjaar last van hyperventilatie en dit komt door mijn angst en stress. Ik wil hier echt van af. Alle tips zijn welkom

    • Marina Cluysen , 38 dagen geleden

      Dag Saskia, lees het artikel nog eens goed door en pas de tips zo goed mogelijk toe. Zorg ook voor een goed magnesiumsupplement en neem extra omega 3 in. Let op je voeding: gebruik alleen verse voeding die je zelf klaarmaakt en geef de voorkeur aan veel groenten en fruit. Verminder brood en deegwaren. Eet zo min mogelijk voeding die in een fabriek wordt gemaakt. Zorg regelmatig voor ontspanning: doe dan iets wat je graag doet. Sporten kan ook heel goed helpen om stress de baas te kunnen. Schrijf je ook in voor de tips van onze stresscoach. Veel beterschap alvast!

  • Gerda Smeyers, 63 dagen geleden

    Boesdijk 74

  • Gerda Smeyers, 63 dagen geleden

    Stress en gronische hyperventilatie

    • Marina Cluysen , 38 dagen geleden

      Dag Gerda, stress is een factor die je gezondheid heel erg kan beïnvloeden. Het is dus belangrijk om je stress zo veel mogelijk te beperken. Lees het artikel hierboven nog eens goed door en pas de tips zo goed mogelijk toe. Om je te helpen kan je Passiflora complex forte tabletjes nemen. Die maken rustig zonder bijwerkingen en zonder gevaar op gewenning. Als extra kan je nog magnesium tabletjes nemen. Die zorgen ervoor dat je meer stressbestendig wordt en ontspannen letterlijk je spieren. Je slaapt er ook beter door. Hoe beter uitgerust je bent, hoe beter je tegen stress kunt en hoe minder kans op hyperventilatie aanvallen. Veel beterschap!

  • Vicky cornet, 27 dagen geleden

    Heel veel last van duizeligheid en hyperventilatie

    • Marina Cluysen , 27 dagen geleden

      Dag Vicky, dit is erg vervelend voor jou. Probeer de tips in het blogartikel op te volgen?
      Zorg vooral voor minder stress en meer ontspanning. Neem Passiflora complex in, dat werkt tegen angst, stress en zenuwachtigheid. Heb je toch een aanval:
      Om het hyperventileren te stoppen, moet je het koolstofdioxide-gehalte weer laten stijgen. Voorheen raadde men aan de uitgeademde lucht weer in te ademen met behulp van een zakje. Deze methode is niet atlijd even effectief. Soms kan het inademen van CO2 juist gevoelens van angst en paniek opwekken, met name bij mensen die hiervoor gevoelig zijn.
      Beter is daarom om te proberen rustig adem te halen, bijvoorbeeld door de adem zo lang mogelijk in te houden, vervolgens uit te ademen en de oefening te herhalen totdat de symptomen minder worden. Ook het zoeken van afleiding kan helpen de ademhaling weer onder controle te brengen. Wie eenmaal weet dat hyperventilatie door een verkeerde ademhaling ontstaat, kan zich erin oefenen bij de eerste symptomen de ademhaling aan te passen: zorg dat deze rustig wordt en vooral niet te diep. Voorkom zuchten.
      Belangrijk is ook te oefenen in het ademen vanuit de “flanken”. Vraag eventueel advies aan huisarts of een kinesist die je weer leert juist te ademen. De buikademhaling is namelijk ook heel belangrijk. Mensen die uitsluitend via de borst ademhalen vergroten de kans op hyperventilatie.

  • More in Stress
    Bijnieruitputting
    Bijnieruitputting: de nieuwste welvaartsziekte?

    Geraak je ’s ochtends nooit uit bed, val je ’s avonds maar moeilijk in slaap, heeft je weerstand regelmatig een...

    Close