Hoeveel slaap heb ik nodig?

7 vragen die je slaapbehoefte bepalen!


Marina Cluysen
@avogel_be

Te weinig slapen is ongezond. Teveel slaap is dat ook. Het komt er dus op aan om net genoeg te slapen. Zodat je je fris en uitgerust voelt overdag en je geen probleem hebt om uit bed te komen wanneer je wekker gaat.

Hoeveel slaap nodig?

Bepalen hoeveel slaap je nodig hebt, is niet altijd even simpel. Het is namelijk voor iedere persoon anders. Er zijn wel richtlijnen uitgeschreven, waarop je je eventueel kan baseren. De aanbevolen slaaphoeveelheid volgens de National Sleep Foundation is zo’n 9 à 11 uur voor lagere schoolkinderen, zo’n 8 à 10 uur voor tieners en zo’n 7 à 9 uur voor volwassenen van 18 – 64 jaar. Na je 64ste kom je toe met zo’n 7 à 8 uur slaap per nacht.

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Je eigen slaapbehoefte is afhankelijk van verschillende factoren. Zoals erfelijkheid, ziekte of stress. Ervaar je veel stress in je leven? Dan heb je waarschijnlijk meer slaap nodig om daarvan te recupereren. Het achterhalen van je eigen slaapbehoefte vraagt doorgaans wat experimentatie.

Checklist: Je slaapbehoefte bepalen aan de hand van 8 vragen

Je kan je slaapbehoefte makkelijker bepalen door jezelf enkele vragen te stellen en daarop eerlijk te antwoorden. Aan de hand van je antwoorden krijg je een duidelijk beeld voor jezelf en kan je vlotter antwoorden op de vraag ‘Hoeveel slaap heb ik nodig?’.

De 8 vragen die je jezelf moet stellen zijn:

1. Maak ik vaak fouten op het werk?

Wanneer je niet genoeg slaapt, functioneer je overdag niet optimaal. Een fout of ongeluk is daardoor sneller gebeurd. Als je merkt dat je regelmatig fouten maakt overdag, kan dat een aanwijzing zijn dat je te weinig slaapt. Ook trager presteren dan normaal is een signaal.

2. Erger ik me vaak?

Erger je je vaak aan je omgeving en ben je ongeduldig? Is de kleinste tegenslag voldoende om je tenen te doen krullen? Door slaapgebrek kan je een kort lontje krijgen en ben je sneller geërgerd. Je stemming verklapt dus veel over je slaapbehoefte. Als je voldoende slaapt, voel je je doorgaans energiek en gelukkig. Je nachtrust heeft namelijk een grote invloed op je mentaal en fysiek functioneren.

3. Ervaar ik veel stress?

Wanneer je veel last hebt van stress, sta je onder grote lichamelijke en mentale druk. Het vergt namelijk heel veel van je lichaam om om te gaan met deze verhoogde spanning. Daarom is het nodig om je slaapgewoontes aan te passen wanneer je veel stress ervaart. Mensen met veel stress hebben meer slaap nodig.

4. Hoe slaap ik als ik vakantie heb?

hoeveel-slaap-heb-ik-nodig-slaapbehoefte-bepalen

Wanneer je vakantie hebt, verban je je wekker waarschijnlijk uit je slaapkamer. Want je hoeft niet tijdig op te staan om te gaan werken, dus je kan lekker je eigen slaappatroon volgen. Dit is een belangrijke aanwijzing voor je eigen slaapbehoefte. Ga je in vakantieperiodes elke dag laat slapen en slaap je de ochtend erop uit? Of sta je vroeg op, maar doe je in de namiddag een dutje? Aan de hand van je slaappatroon in de vakantie kan je je biologisch slaapritme achterhalen.

5. Val ik vlot in slaap?

Wanneer je in bed kruipt en het licht uitdoet, zou je binnen het kwartier in slaap moeten vallen. Lig jij altijd nog een hele tijd te woelen en kan je de slaap niet vatten? Of word je ’s nachts geregeld wakker? Dan kan dat erop wijzen dat je geen efficiënte slaper bent. En daardoor heb je misschien langer dan 8 uur nodig om aan je 8 uur slaap te geraken…

6. Hoe voel ik me ’s ochtends?

Heb je ’s ochtends een versuft gevoel bij het ontwaken? Dat kan een teken zijn dat je te weinig geslapen hebt. Of net dat je teveel slaap hebt gehad. Zolang je je ’s ochtends niet uitgerust voelt, zit je niet aan de juiste slaapbehoefte voor jou.

7. Hoe slapen mijn ouders?

Kijk eens naar je ouders. Hoe slapen zij? Gaan zij met de kippen op stok? Of staan ze op bij het krieken van de dag? Erfelijkheid speelt een grote rol in je eigen slaapbehoefte. Het slaappatroon van je ouders kan je dus nuttige inzichten verschaffen betreffende je slaapbehoefte.

Laatste wijziging op deze pagina: 18-09-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>