Hoe gezond koken tijdens de feesten?


Marina Cluysen
@avogel_be

1. Vervang vette hapjes door verse, kleurrijke groenten

 

Chips

Wortelen, bieten, pastinaak, selder, zwarte radijs ... Wortelgewassen zijn heel geschikt voor het maken van gezonde chips. Frituren is not done, uiteraard. Liever een kwartiertje in de oven, laten drogen en kruiden met wat grof zeezout of Herbaramare zeezout met kruiden.

chip groenten

 

 

Millefeuilles 

Tomaten-aubergines-champignons of butternut-gele wortelen-rode biet... Ook in dunne plakjes vervullen groenten hun taak. En voor wie het écht niet kan laten, kan er een vleugje mozzarella of parmezaan bij... met mate. 

 

 

Minibrochettes 

Minibrochettes zijn niet alleen makkelijk uit te delen en te degusteren, maar ook heel simpel om te maken: paprika's, champignons, courgettes, aubergines, tomaten, uien, mais, selder... Je kunt al je favoriete groenten spiezen.

 

 

2. Begin de maaltijd met een heldere bouillon

Zelfgemaakte bouillon voedt, verzadigt en is uitstekend voor de gezondheid. Het is rijk aan calcium en magnesium, en een wondermiddel tegen verkoudheid, griep, allergieën, astma en gewrichtsproblemen zoals artrose of artritis. Je kan bouillon maken met alle groenten uit je tuin, met champignons, vlees (gevogelte, rundvlees ...) of vis. Bouillon is een echte lekkernij. Probeer zeker eens onze 100% natuurlijke en plantaardige Herbamare bouillonbasis

 

3. Kies bijgerechten vol prebiotische vezels, zoals aardpeer

Aardpeer is rijk aan vezels, vetten en eiwitten, maar bevat nauwelijks calorieën. Het bevordert de darmtransit en reguleert de eetlust. Het bevat ook antioxidanten en speelt een interessante rol in de preventie van bepaalde kankers.

Aardpeer kan je rauw of gekookt eten, met een vinaigrette of in puree. Het is een uitstekende vervanger voor aardappelen en past perfect bij vis.

 

 

4. Probeer eens kokossuiker 

Erg in trek de laatste jaren, vooral bij wie begaan is met zijn gezondheid. Het gedehydrateerde sap en de gekookte kokospalm bevat weinig fructose en heeft een lage glycemische index.

Dit is een interessant alternatief voor mensen met diabetes. De teelt gebeurt ambachtelijk, zonder chemicaliën of additieven. Dus waarom zou je het niet proberen?

 

 

5. Gebruik avocado in je recepten

Rijk aan vezels, goede vetten, magnesium, vitamine C, E en K… Avocado is een echte topper voor je gezondheid. Naast zijn digestieve troeven geeft avocado snel een signaal van verzadiging. Het helpt cholesterol verminderen en is uitstekend voor het cardiovasculaire systeem.

Zout, zoet of allebei. Avocado kan in veel recepten worden gebruikt: guacamole, omelet, sushi, vis, taart, chocoladedesserts, zelfgemaakt ijs of gewoon met een beetje vinaigrette.

 

6. Bonus: Gebruik kleinere borden voor kleinere porties

Een laatste tip van diëtisten is kleinere borden gebruiken, zoals dessertbordjes. Uit een Britse studie blijkt dat het gebruik van te grote borden aanzet tot meer eten. Dankzij een kleiner formaat eet je tot 500 calorieën minder. De moeite om te proberen, niet? :)

Laatste wijziging op deze pagina: 30-11-2018

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>