Een ode aan avocado-olie: alle gezondheidsvoordelen van avocado-olie op een rij


Marina Cluysen
@avogel_be


17 augustus 2017

Hoewel de avocado zelf ondertussen vlot zijn weg gevonden heeft naar onze keukens, is het gebruik van avocado-olie nog niet zo ingeburgerd. Vandaag daarom een pleidooi voor het gebruik van avocado-olie. Want avocado-olie is top!

Onbekend is onbemind. Hoog tijd dus om kennis te maken met avocado-olie en te ontdekken wat je al die tijd gemist hebt :-). Er is namelijk zoveel meer dan alleen maar olijfolie!

Een tijdje geleden schreven we dan ook een artikel over de gezondste plantaardige oliën. En toen kwamen we tot de ontdekking (schaam, schaam!) dat we het zelf nog nooit eerder hadden over avocado-olie. Bijgevolg schreven we toen meteen een kort stukje over deze olie, maar vandaag is het tijd voor een uitgebreider verslag!

Koken met avocado-olie

Avocado-olie wordt gemaakt door rijpe avocado’s in stukken te snijden en te drogen. Vervolgens worden ze geperst. Avocado-olie is zeer geschikt om mee te koken: de smaak is zacht en het verbrandingspunt ligt hoog (hoger zelfs dan dat van kokosolie).

Avocado-olie combineert zo het beste van twee werelden: een neutrale smaak die zich perfect leent voor diverse gerechten én een hoge stabiliteit, perfect om mee te kokkerellen. Klinkt goed? Mijn gedacht!

Avocado-olie is ook nog eens erg veelzijdig. Salades krijgen dankzij deze olie een lekkere, nootachtige toets en bij andere gerechten worden de van nature aanwezige smaken nog versterkt.

Avocado-olie gezondheidsvoordelen - koken

Is avocado-olie gezond?

Kort maar krachtig: ja! Avocado-olie is erg gezond. Het is namelijk rijk aan gezonde vetzuren en vitaminen A, D en E. Bovendien helpt het bij de afbouw van slechte cholesterol en stimuleert het de opbouw van goede cholesterol (HDL).

Avocado-olie bestaat voor 70% uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren, 10% uit meervoudig onverzadigde vetzuren en voor 20% uit verzadigde vetzuren. Daarnaast bevat deze olie ook nog omega 3, omega 6 en omega 9 vetzuren. Een mooie combinatie van gezonde vetzuren met andere woorden!

Daarnaast is avocado-olie een goede bron van luteïne. Dit is een antioxidant dat behoort tot de bioactieve stoffen en carotenoïden. Deze stof komt van nature ook voor in groene groenten zoals spinazie, boerenkool en spruitjes.

Avocado-olie kopen: waar moet je op letten?

Overtuigd dat avocado-olie een verrijking is in je keuken? Dan wil je nu waarschijnlijk naar de supermarkt hollen om een flesje te kopen. Zeker doen, want het is gewoon echt een aanrader! Houd er wel rekening mee dat avocado-olie duurder is dan de meeste andere oliën. Zie het als een investering in je gezondheid :-). Deze olie is ook nog niet heel gekend, waardoor hij ook niet overal zomaar te koop is. In veel supermarkten zal je het nog niet vinden, maar in de meeste natuurwinkels kan je wel je slag slaan.

Als je avocado-olie koopt, moet je er op letten dat:

  • De olie in een glazen flesje zit;
  • Het gaat om biologisch geteelde olie;
  • Je vierge avocado-olie koopt.

Je bent nu misschien geneigd om enkel en alleen nog in avocado-olie te koken. Niet doen! Ook andere plantaardige oliën hebben immers heel wat goeds te bieden voor je gezondheid. Afwisselen is de boodschap!

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>