Gezonde voedingstips bij een moeilijke stoelgang


Marina Cluysen
@avogel_be


12 augustus 2014

Een moeilijke stoelgang of verstopping voorkomen

Verschillende factoren werken samen om je darmwerking vlot te laten verlopen. De belangrijkste zijn vezels, vocht en beweging. Als deze uit balans raken, werken je darmen trager en wordt er te veel vocht onttrokken aan de ontlasting. Daardoor verloopt de stoelgang moeilijker.

De beste tip die we je kunnen geven is: veel water drinken. Anderhalve liter water per dag is het absolute minimum. Ook regelmatig bewegen helpt bij een moeilijke stoelgang. Het verhoogt je stofwisseling en stimuleert je darmwerking.

Voeding om de stoelgang te bevorderen

Vezels bevorderen de darmwerking en voorkomen verstopping. De aanbevolen hoeveelheid vezels bedraagt 30-40 gram per dag. Dat lijkt niet veel, maar het is toch heel wat. Vezels zijn aanwezig in fruit, groenten, noten en volkorenproducten. Om voldoende vezels binnen te krijgen, moet je op één dag bijvoorbeeld twee stuks fruit, 300 gram groenten, zeven volkoren boterhammen én een portie aardappelen eten. Maar liefst negen op tien mensen halen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet.

Voor wie moeite heeft om voldoende vezels te eten, hebben we een gouden tip: eet zemelen. Zemelen zijn het vezelrijke buitenste deel van een graankorrel. Enkele eetlepels per dag helpen om meer vezels op te nemen. Wel opletten, want vezels zijn alleen effectief als er voldoende vocht aanwezig in je lichaam is. Veel water drinken is dus de boodschap!

Nog enkele tips voor wie kampt met een moeilijke stoelgang

  • Vermijd vezelarme producten zoals wit brood en voedingswaren met geraffineerde suikers (koekjes, cakejes,…).
  • Drink geen koffie of alcohol, dit vermindert de opname van vocht door je lichaam.
  • Lijnzaad – de zaadjes van vlas – bevorderen de stoelgang. Je kan lijnzaad gewoon over je eten strooien, maar nog beter is het om A.Vogel Linoforce in te nemen. Dit natuurlijke product bevat lijnzaad en bevordert een regelmatige en vlotte transit.
  • Van karnemelk, yoghurt, peperkoek, stroop, pruimen en sap van citrusvruchten wordt wel eens gezegd dat ze kunnen helpen bij een moeilijke stoelgang. Het kan geen kwaad om dit eens uit te proberen, maar overdrijf er niet mee. 

Ontvang elke maand tips voor een gezonde lifestyle

tip

Ontvang tips en weetjes over een gezonde lifestyle

Inschrijven >>