A.Vogel Blog

Taal/Langue

0 artikelen in winkelwagentje

 

A.Vogel blog – natuurlijk & gezond

Het FODMAP dieet maakt je darmen terug blij!

door Marina Cluysen, op 17 augustus 2017, Spijsvertering
4

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

FODMAP-dieet

Heb je wel eens last van je darmen (met winderigheid en/of constipatie als klachten)? Dan is het FODMAP dieet iets voor jou. Bij dit dieet draait het niét om afslanken. Wél om het terug blij maken van je darmen. Hier lees je wat het FODMAP dieet precies is en waarom het iets voor jou is!

De kans is groot dat je nog nooit gehoord hebt van het FODMAP dieet. FODMAP is een afkorting die staat voor een koolhydratengroep die slecht verteerd wordt door het lichaam. Deze koolhydraten geven bij mensen met een gevoelige darm (prikkelbare darm) vaak allerlei buikklachten zoals winderigheid en constipatie.

Wat zijn FODMAPs?

De term FODMAP is een afkorting. Voluit staat dit voor ‘Fermenteerbare Oligosachariden, Disachariden, Monosachariden And Polyolen’. Een mond vol :-). Kortweg komt het er op neer dat FODMAPs koolhydraten zijn die niet of moeilijk opgenomen worden in de dunne darm. Ze komen dus niet volledig verteerd in de dikke darm terecht. Daar aangekomen storten allerlei bacteriën zich op deze koolhydraten waardoor ze gaan fermenteren.

Bij dat fermenteringsproces komt een hoop gas vrij, dat zorgt voor darmklachten zoals winderigheid. Niet iedereen heeft hier last van. Maar mensen met gevoelige darmen of prikkelbare darmen, ervaren wel vaak dat hun spijsverteringklachten erger worden na het eten van koolhydraten uit de FODMAP-groep.

Klachten door FODMAP

Mensen met een gevoeligheid voor koolhydraten uit de FODMAP-groep, krijgen last van:

  • Een opgeblazen gevoel;
  • Winderigheid;
  • Diarree of een wisselende stoelgang

Overzicht van FODMAPs: waar zitten FODMAPs in?

FODMAP dieet spijsvertering

FODMAPs zitten in allerlei producten. Vaak ook gewoon gezonde voedingsmiddelen, zoals fruit en groenten. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende voedingsmiddelen. Als je nood hebt aan een meer uitgebreid overzicht, kan je gebruik maken van de app van The Monash University in Melbourne. Deze is betalend en in het Engels, maar in ruil krijg je wel een erg duidelijk overzicht, tips en receptideeën!

  • Bloemkool
  • Spruitjes
  • Broccoli
  • (Kikker)erwten
  • Bonen
  • Linzen
  • Rode bieten
  • Uien
  • Prei
  • Knoflook
  • Pruimen
  • Perziken
  • Nectarines
  • Abrikozen
  • Appels
  • Peren
  • Tarweproducten zoals brood, pasta en bier
  • Zuivelproducten
  • Vruchtensappen uit concentraat

Check ook altijd de ingrediëntenlijst van voedingsmiddelen met etiket. Sommige stoffen bevatten immers ook diverse FODMAPs. Vermijd voedingsmiddelen met:

  • Fructaan
  • Insuline
  • FOS
  • Oligofructose
  • Fructose
  • Fructose siroop
  • Glucose-fructose siroop
  • Fructose maïs siroop
  • Lactose
  • Botermelk
  • Melkbestanddelen
  • Melkpoeder
  • Isomalt
  • Maltitol
  • Mannitol
  • Sorbitol
  • Xylitol

Is het FODMAP dieet iets voor mij?

Oftewel: hoe kom ik erachter of ik gevoelig ben voor FODMAPs? Dit is vaak een kwestie van proberen en ondervinden. Je kan een bepaalde periode (ongeveer 4 à 8 weken) je inname van FODMAP-voedingsmiddelen verminderen en nagaan wat de invloed daarvan is op je klachten.

Voer vervolgens deze voedingsmiddelen 1 voor 1 terug in. Krijg je last van je darmen? Dan ben je waarschijnlijk gevoelig voor FODMAPs.

Zelf aan de slag met het FODMAP dieet

In principe kan je op eigen houtje het FODMAP dieet aanvatten. Je moet er dan wel nauwgezet op letten dat je geen vitale voedingsstoffen misloopt. Koolhydraten uit de FODMAP-groep zitten namelijk in diverse gezonde voedingsmiddelen die verder wel goed zijn voor je gezondheid.

De hulp inschakelen van een diëtist(e) is dan ook een goed idee. Zeker in het begin, wanneer je nog erg zoekende bent, is dit een aanrader.

Ondersteun je spijsvertering

MolkosanJe kan je spijsvertering extra ondersteuning geven door Molkosan te gebruiken. Dit is een 100% natuurlijk product, bereid uit gezuiverde en geconcentreerde melkwei van verse, Zwitserse alpenmelk. Deze caloriearme drank bevat een hoog gehalte rechtsdraaiend (L+) melkzuur, is lactosevrij en bevat geen suiker.

Na een tiental dagen gebruik merk je reeds verschil!

Meer weten over je spijsvertering?

Schrijf je dan nu gratis in voor de A.Vogel nieuwsbrief. Zo ontvang je 1 à 2x per maand het laatste nieuws uit ‘gezondheidsland’. Het e-book S.O.S. Spijsvertering krijg je er gratis bovenop!

>> Mis het e-book S.O.S. Spijsvertering niet!

4

Vond je dit artikel interessant? Laat hier je beoordeling achter en help zo andere internetgebruikers!

Jouw reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met een *

Reacties

  • Nele Decorte, 34 dagen geleden

    Spijsvertering

  • Braeckmans, 34 dagen geleden

    Ik heb veel last van poliepen op de darmen, ook op de dunne, kan ik daar iets aan doen met Molkosan?

    • Marina Cluysen , 32 dagen geleden

      Beste, Molkosan zal de poliepen niet doen verdwijnen. Maar met Molkosan kan je wel een gezonde spijsvertering bevorderen. Het bevat veel L+ zuur dat ook de darmflora in balans kan helpen houden. 2x daags een groot glas water met daarin 1 à 2 soeplepels Molkosan bij je maaltijd drinken of tussen de maaltijden door als verfrissende drank geeft het gewenste effect.

  • Corthier Dominique, 34 dagen geleden

    Ik schrijf me în voor de nieuwsbrief

    • Marina Cluysen , 32 dagen geleden

      Dag Dominique, bedankt voor je interesse!Je kan je inschrijven op de homepage van http://www.avogel.be

  • Kathleen Vanheule, 34 dagen geleden

    Nieuwsbrief spijsvertering

    • Marina Cluysen , 32 dagen geleden

      Dag Lutgard, je kan je inschrijven voor de avogel nieuwsbrief op http://www.avogel.be
      Bedankt voor je interesse!

  • Antonia Hoefnagels, 33 dagen geleden

    erg interessant artikel

    • Marina Cluysen , 32 dagen geleden

      Dank je wel!

  • De smet lieve, 33 dagen geleden

    Graag word ik op de hoogte gehouden en ontvang het e- book sos spijsvertering!

    • Marina Cluysen , 32 dagen geleden

      Dag Lieve, voor de nieuwsbrief kan je je inschrijven op http://www.avogel.be
      Voor het e-book sos spijsvertering kan je gewoon klikken op het betreffende linkje onderaan het artikel hierboven. Dank je wel!

  • Wauters Lutgard, 32 dagen geleden

    Geachte ,
    Graag wil ik me inschrijven voor de nieuwsbrief van A.Vogel!
    Betreft het laatste nieuws uit gezondheidsland!
    En al heel erg bedankt voor het e- boek SOS Spijsvertering!

    Hartelijk dank bij voorbaat!
    Met vriendelijke groeten van Lurgard Wauters

    • Marina Cluysen , 32 dagen geleden

      Dag Lutgard, je kan je inschrijven voor de avogel nieuwsbrief op http://www.avogel.be
      Bedankt voor je interesse!

  • breugelmans janot, 32 dagen geleden

    graag word ik op de hoogte gehouden

  • Régine Gérard, 16 dagen geleden

    Dag beste mensen!
    mijn darmen: bron van ergernis, want: ze verteren namelijk geen GIST!Heb dat uitgepluisd,na speurwerk van een TIENTAL jaren!!!!! Gistvrij eten, en ik voel me kiplekker, maar ‘t is zo moeilijk, zuurdesembrood eten, da’s niet erg, maar: geen pistolets, croissants, koffiekoeken, patékes, omwille van het gebruikte bakpoeder,soms is de verleiding te groot met miserie zoals krampen,,diarree, lage bloeddruk,misselijkheid en een gevoel van uitputting voor gevolg!Denkt U dat Molkosan zou helpen? in heel veel produkten waarvan je ‘t niet zou verwachten, zit ook bicarbonaat (sauzen en soepen in pakjes enz.) Bedankt voor reactie!

    • Marina Cluysen , 15 dagen geleden

      Dag Régine, Molkosan kan je spijsvertering verbeteren en is goed voor je darmflora. Maar het zal niet helpen om voeding met gist beter te verteren. Je kan beter eens naar een darmspecialist gaan die kan uitzoeken welke enzymen je mist waardoor je moeite hebt met vertering van gistrijke voeding. Soms is het mogelijk om deze ontbrekende enzymen in te nemen en je klachten zo te beperken. Een orthomoleculair arts kan je hiermee verder helpen.

  • More in Spijsvertering
    Darmflora herstellen
    Is je darmflora verstoord? 10 tips die je darmflora herstellen!

    Loopt jouw spijsvertering niet zoals het moet? Heb je met andere woorden wel eens last van constipatie, diarree, een opgeblazen...

    Close